een afgenomen percentage werkloosheid onder jongeren tussen 18 en 23 jaar (nu circa 4,6
het verwachte effect op termijn (2006) is een daling tot 2.3
Om de w erking van het zorgsysteem kwalitatief te evalueren, wordt periodiek een
tevredenheidsonderzoek uitgevoerd onder ouders en leerlingen. Criterium voor de
kwaliteit is een te bereiken tevredenheidsscore van minimaal 60%. Naar verwachting
wordt deze score bereikt in 2006.
2.4 Totstandkoming van het projectplan
Het projectplan is opgesteld door de sector Onderwijs van de gemeente Leeuwarden in nauwe
samenwerking met een voorbereidingsgroep bestaande uit een representatieve vertegenwoor
diging van het onderwijsveld.
Het plan is tevens voorgelegd aan de accounthouders van jeugdzorg, GGD en Kinderopvang,
peuterspeelzaal en consultatiebureau van de sector Samenlevingszaken en Cultuur. Ook zijn de
volgende welzijnsinstellingen geconsulteerd:
Stichting Hulp en Welzijn Leeuwarden;
Stichting Thuiszorg het Friese Land.
De opsteller van het projectplan heeft naast deze informatieve bijeenkomsten, gebruik gemaakt
van bestaande documentatie, aanvullend overleg met de Inspectie en met de sector Onderwijs.
2.5 Projectpartners
Het project is een gemeenschappelijke activiteit van de gemeente Leeuwarden en het scholen
veld. De sector Onderwijs en de schoolbesturen zijn partners in het project. De gemeente heeft
de. wettelijk toegekende, regiefunctie. Het partnerschap impliceert dat er wederzijds rechten en
verplichtingen zijn aangegaan in zake het project. Deze rechten en verplichtingen zijn opge
nomen in een contract.
2.6 Relevante beleidsontwikkelingen
De relevante beleidsontwikkelingen voor het project Zorgnionitor zijn het landelijk Beleids
kader Onderwijsachterstandenbeleid, het Gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid en het
Ondervv ijsKansenPlan. Daarnaast zijn een aantal specifieke beleidsinspanningen van belang
voor het project zoals het plan van aanpak Voortijdig Schoolverlaten en het beleid ten aanzien
van Voor- en Vroegschoolse Educatie.
Gezien het belang van het OKP voor het project Zorgnionitor volgt hierna een korte toe
lichting. Het OKP is geen aparte beleidsstroom maar een aanvulling op en een verdieping van
het bestaand beleid met betrekking tot onderwijsachterstanden. Een belangrijk nieuw element
is de schoolspecifieke aanpak.
Het OKP geeft mogelijkheden aan scholen (op basis van allerlei criteria) om activiteiten te
ontwikkelen die moeten leiden tot verbetering van de prestaties van de school en van de
individuele leerling. Een belangrijke bron voor de keuze van activiteiten is de
inspectierapportagc (IST/RST). In deze rapportage geeft de onderwijsinspectie aan op welke
punten scholen verbeteringen kunnen (en moeten) aanbrengen. Naast de rapportage van de
inspectie zijn ook andere informatiebronnen denkbaar zoals eigen analyses, informatie van
onderzoeksinstellingen of van de gemeente. Al deze bronnen kunnen de basis vormen voor een
plan van aanpak, een zogenaamd schoolontwikkelingsplan. De schoolspecifieke maatregelen in
het plan worden gekoppeld aan meer algemene ontwikkelingen zoals de uitwerking van het
rapport over zorg- en risico-leerlingen.
De uitvoering van het schoolontwikkelingsplan gebeurt volgens een gestandaardiseerde
procedure. Het OKP stelt naast het schoolspecifieke gedeelte ook maatregelen voor met een
meer algemeen karakter. Een belangrijk deel van deze maatregel is terug te vinden in het
Landelijk Beleidskader GOA 2002 - 2006. Het gaat hierbij om de volgende algemene
onderwerpen:
de taalontwikkeling en taalbeheersing;
het rekenen;
voor- en vroegschoolse educatie:
leerplicht voor 4-jarigen;
versterking ICT bij leerlingen;
versterking sociale competentie:
overgang primair-voortgezet onderwijs;
specifieke thema's in het v.o. zoals bijvoorbeeld leer-vverkroutes;
terugdringen voortijdig schoolverlaten.
Uitgangspunt van het OKP is dat alle betrokkenen afspraken met elkaar maken en zich laten
afrekenen op concreet geformuleerde resultaten met betrekking tot prestaties van scholen en
leerlingen.
Deze nadruk op effectmeting is een extra argument v oor de inrichting van een zorgnionitor
2.7 Literatuur
Het projectplan is in hoofdzaak gebaseerd op
de rapportage 'Zorg- en risicoleerlingen in Leeuwarden", febniari 2001:
het Plan van Aanpak Zorgnionitor. maart 2001
het landelijk beleidskader GOA 2002-2006. ministerie van OC&W, april 2001:
de nota 'Aan de slag met onderwijskansen', ministerie van OC&W. juni 2000:
werkdocumenten met betrekking tot de werkconferentie OnderwijsKansenPlan.
7