een afgenomen percentage werkloosheid onder jongeren tussen 18 en 23 jaar (nu circa 4,6 het verwachte effect op termijn (2006) is een daling tot 2.3 Om de w erking van het zorgsysteem kwalitatief te evalueren, wordt periodiek een tevredenheidsonderzoek uitgevoerd onder ouders en leerlingen. Criterium voor de kwaliteit is een te bereiken tevredenheidsscore van minimaal 60%. Naar verwachting wordt deze score bereikt in 2006. 2.4 Totstandkoming van het projectplan Het projectplan is opgesteld door de sector Onderwijs van de gemeente Leeuwarden in nauwe samenwerking met een voorbereidingsgroep bestaande uit een representatieve vertegenwoor diging van het onderwijsveld. Het plan is tevens voorgelegd aan de accounthouders van jeugdzorg, GGD en Kinderopvang, peuterspeelzaal en consultatiebureau van de sector Samenlevingszaken en Cultuur. Ook zijn de volgende welzijnsinstellingen geconsulteerd: Stichting Hulp en Welzijn Leeuwarden; Stichting Thuiszorg het Friese Land. De opsteller van het projectplan heeft naast deze informatieve bijeenkomsten, gebruik gemaakt van bestaande documentatie, aanvullend overleg met de Inspectie en met de sector Onderwijs. 2.5 Projectpartners Het project is een gemeenschappelijke activiteit van de gemeente Leeuwarden en het scholen veld. De sector Onderwijs en de schoolbesturen zijn partners in het project. De gemeente heeft de. wettelijk toegekende, regiefunctie. Het partnerschap impliceert dat er wederzijds rechten en verplichtingen zijn aangegaan in zake het project. Deze rechten en verplichtingen zijn opge nomen in een contract. 2.6 Relevante beleidsontwikkelingen De relevante beleidsontwikkelingen voor het project Zorgnionitor zijn het landelijk Beleids kader Onderwijsachterstandenbeleid, het Gemeentelijk Onderwijsachterstandenbeleid en het Ondervv ijsKansenPlan. Daarnaast zijn een aantal specifieke beleidsinspanningen van belang voor het project zoals het plan van aanpak Voortijdig Schoolverlaten en het beleid ten aanzien van Voor- en Vroegschoolse Educatie. Gezien het belang van het OKP voor het project Zorgnionitor volgt hierna een korte toe lichting. Het OKP is geen aparte beleidsstroom maar een aanvulling op en een verdieping van het bestaand beleid met betrekking tot onderwijsachterstanden. Een belangrijk nieuw element is de schoolspecifieke aanpak. Het OKP geeft mogelijkheden aan scholen (op basis van allerlei criteria) om activiteiten te ontwikkelen die moeten leiden tot verbetering van de prestaties van de school en van de individuele leerling. Een belangrijke bron voor de keuze van activiteiten is de inspectierapportagc (IST/RST). In deze rapportage geeft de onderwijsinspectie aan op welke punten scholen verbeteringen kunnen (en moeten) aanbrengen. Naast de rapportage van de inspectie zijn ook andere informatiebronnen denkbaar zoals eigen analyses, informatie van onderzoeksinstellingen of van de gemeente. Al deze bronnen kunnen de basis vormen voor een plan van aanpak, een zogenaamd schoolontwikkelingsplan. De schoolspecifieke maatregelen in het plan worden gekoppeld aan meer algemene ontwikkelingen zoals de uitwerking van het rapport over zorg- en risico-leerlingen. De uitvoering van het schoolontwikkelingsplan gebeurt volgens een gestandaardiseerde procedure. Het OKP stelt naast het schoolspecifieke gedeelte ook maatregelen voor met een meer algemeen karakter. Een belangrijk deel van deze maatregel is terug te vinden in het Landelijk Beleidskader GOA 2002 - 2006. Het gaat hierbij om de volgende algemene onderwerpen: de taalontwikkeling en taalbeheersing; het rekenen; voor- en vroegschoolse educatie: leerplicht voor 4-jarigen; versterking ICT bij leerlingen; versterking sociale competentie: overgang primair-voortgezet onderwijs; specifieke thema's in het v.o. zoals bijvoorbeeld leer-vverkroutes; terugdringen voortijdig schoolverlaten. Uitgangspunt van het OKP is dat alle betrokkenen afspraken met elkaar maken en zich laten afrekenen op concreet geformuleerde resultaten met betrekking tot prestaties van scholen en leerlingen. Deze nadruk op effectmeting is een extra argument v oor de inrichting van een zorgnionitor 2.7 Literatuur Het projectplan is in hoofdzaak gebaseerd op de rapportage 'Zorg- en risicoleerlingen in Leeuwarden", febniari 2001: het Plan van Aanpak Zorgnionitor. maart 2001 het landelijk beleidskader GOA 2002-2006. ministerie van OC&W, april 2001: de nota 'Aan de slag met onderwijskansen', ministerie van OC&W. juni 2000: werkdocumenten met betrekking tot de werkconferentie OnderwijsKansenPlan. 7

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 451