HOOFDSTUK 3
DOELEN EN ACTIVITEITEN
3.1 Wat is een Zorgmonitor?
Onder monitoren van zorgleerlingen wordt verstaan
het voortdurend bijhouden van feiteli jke ontwikkelingen met betrekking tot zorg
leerlingen op een aantal relevant geachte kenmerken;
het op gestandaardiseerde en herhaalbare wijze verzamelen en registreren van gegevens
met betrekking tot zorgleerlingen.
Een Zorgmonitor is een soort (elektronische) kaartenbak waarin gegevens over zorg- en
risicoleerlingen op gestandaardiseerde wijze zijn geregistreerd.
De monitor wordt gewild door de scholen en betrokken instanties op basis van onderling
afgesproken procedures (protocollen). De opgeslagen gegevens kunnen bijvoorbeeld gehan
teerd worden ten behoeve van een integraal handelingsplan, het onderwijskundig rapport,
het zorgrapport, rapportage van en naar externe zorginstellingen en begeleidingsadvies. De
gegevens kunnen ook gebmikt worden voor het initiëren en evalueren van beleid op
gemeentelijk niveau (de beleidsmonitor).
Een Zorgmonitor bevat gegevens uit de leerlingvolgsystemen van scholen en de cliëntsigna
leringssystemen van zorg- en welzijnsinstellingen.
De gegevens in de Zorgmonitor zijn echter gestandaardiseerd en als zodanig bovenschools
volledig uitwisselbaar. In de meest ideale situatie vallen de systemen samen, dit doel is in de
praktijk nauwelijks realiseerbaar. Het is zelfs dc vraag of dit wenselijk is gezien de uniciteit
van de informatie en de privacy gevoeligheid. In schema ziet de zorgmonitor er als volgt uit:
8
Voorbeelden van Informatiesystemen in het onderwijs zijn onder andere het LeerlingVolg
Systeem, het Onderwijskundig Rapport, het Zorgplan, het Zorgdossier. het Handelingsplan, het
Zorgrapport WSNS.
Voorbeelden van informatiesystemen in de welzijn zijn onder andere het PeutcrVoigSysteem.
het Cliëntsignaleringssysteem, (be)handelingsplannen. Een Zorgmonitor kan diverse functies
hebben. Dit hangt mede samen met het doel dat de gebruiker voor ogeu heeft. Het onderwijs en
de welzijnsinstellingen hebben andere gebruikersdoelen dan de gemeente. Uiteraard liggen
deze doelen wel in elkanders verlengde, het gaat immers om een zorgketcn.
De Zorgmonitor maakt gebmik van de elementen van genoemde informatiesystemen en komt
voor een groot deel tot stand door uitbouw van die elementen. Nodig is een afstemming en
integratie van dc informatiesystemen van ondenvijs en welzijnsinstellingen. Onder deze
condities kan de Zorgmonitor voor het ondenvijs en de welzijnsinstellingen de volgende
functies hebben:
signaleringsfunctie: het signaleren van problemen en ontwikkelingen:
beschrijvende functie: het in kaart brengen van gegevens;
alarmfunctie: zicht krijgen op zwakke plekken en negatieve trends;
tot actie aansporende functie: de informatie uit de monitor leidt tot actie in de vorm van
handelingsgerichte diagnostiek en handelingsplannen;
beleidsindicatieve functie: zicht op zwakke en sterke punten krijgen en daarmee dc basis
leveren voor beleidsontw ikkeling op schoolniveau:
evaluatieve functie: vaststellen of het schoolbeleid effect heeft gehad onder andere door
het vaststellen van de effect en van de begeleiding en behandeling.
Voor de gemeente kan de Zorgmonitor de volgende functies hebben:
beleidsindicatieve functie: zicht op zwakke en sterke punten krijgen en daarmee dc basis
leveren voor beleidsontw ikkeling op gemeentelijk of niveau,
evaluatieve functie: vaststellen of het gemeentelijk beleid effect heeft gehad,
debat-genererende functie: bespreekbaar maken van een maatschappelijk probleem;
enlightment functie: nieuwe beleidsvisies en nieuwe concepten genereren;
beleidslegitimerende functie: bevestiging en legitimering van beleid.
De Zorgmonitor van de gemeente Leeuwarden heeft alle genoemde functies. De nadruk ligt
v ooralsnog op signaleren, diagnosticeren, alarmeren, aansporen tot actie, evaluatie en effect
meting.
2 Waarom een zorgmonitor?
In dc samenwerkingsverbanden WSNS en VO/SVO neemt het reguleren van zorg voor
leerlingen een steeds grotere plaats in. Dit geldt ook in toenemende mate voor instellingen die
in de voorschoolse periode opereren. Ook het vervolgonderwijs kampt met een stijgende vraag
naar ondersteunende zorg dan wel naar afstemming van zorgactiviteiten met dc betrokken
instanties.
Genoemde ontwikkelingen leiden tot een grote behoefte aan informatie met betrekking tot dc
doelgroep zorg- en risicoleerlingen. De Zorgmonitor voorziet in deze behoefte.
9