3.3.3 Een schoolspecifieke Zorgmonitor Na de experimenteerfase volgt de schoolspecifieke invoering van de Zorgmonitor in het primair, voortgezet en vervolgonderwijs. De werkwijze is zodanig dat deze aansluit bij het zorg- en begeleidingssysteem van de school. Dit betekent voor een school dat er een minimale registratie van gegevens van leerlingen in de school moet plaatsvinden om een Zorgmonitor te kunnen invoeren. Voor zover mogelijk wordt de registratie van gegevens in de Zorgmonitor uitgebreid naar de voorschoolse periode. Aangrijpingspunt blijft het onderwijs aangezien het doel van de Zorgmonitor is een afgeronde schoolloopbaan 3.3.4 Afbakening Zorgmonitor Anders dan de Onderwijsmonitor die zich op (cognitieve) leerresultaten richt, richt de Zorgmonitor zich op resultaten van zorg- en begeleiding Het doel is in beide gevallen het voorkomen van voortijdig schoolverlaten. De Onderwijsmonitor monitort de schoolprestaties, de Zorgmonitor het welzijn van de leerling. Uiteraard overlappen beide systemen elkaar als het gaat om integrale leerlingbegeleiding. De Zorgmonitor gaat 'draaien' vanaf het moment dat de leerling wordt aangemeld voor het zorgoverleg in de school. Vanaf dat moment worden de gegevens van de als zorgleerling aangeduide leerling op eenduidige wijze geregistreerd Belangrijk is dat er overeenstemming is tussen school en externe zorginstellingen over welke gegevens inen wil registreren en hoe. Alleen dan zijn er afspraken te maken over overdracht en terugkoppeling. Nadat via overleg en afstemming gekozen is voor een bepaalde registratiewijze en gegevensstructuur wordt deze bindend voor de gebmikers t an de Zorgmonitor. De gegevens in de Zorgmonitor hebben betrekking op: de reden van aanmelding; de hulpvragen (leerling, ouders, docent, school); de duur en intensiteit van de problemen; de schoolloopbaan BAO en VO; de onderzoeksresultaten uit de screening na aanmelding; de (interne en externe) begeleiding: doel. inhoud, methodiek, organisatie (wie doet wat), tijdsplanning, resultaten. Voorafgaande aan het moment van aanmelding voor het zorgoverleg hebben er reeds signaleringen plaatsgevonden. Bijv oorbeeld bij de overdracht prunair-v oortgezet onderwijs, bij mentorenoverleg, rapportv crgadcringen of via observaties van docenten. Deze gegevens maken deel uit van het LcerlingVolgSysteem van de school. Pas als deze gegevens gaan leiden tot planmatige zorgactiviteiten, komt de Zorgmonitor in beeld. 3.3.5 Plan van invoering Elke school maakt een plan voor het invoeren van de Zorgmonitor. Hiervoor wordt een inv oeringsplan op maat geschreven volgens het format van een algemene, door de projectgroep opgestelde, invoeringsmodule. Deze bevat richtlijnen voor de invoering van de Zorgmonitor. Deze invoeringsmodule garandeert tevens de eenduidigheid in registratie ondanks de ver scheidenheid van de scholen. De Zorgmonitor volgt en ondersteunt de bestaande registratie systemen op school maar is voorschrijvend met betrekking tot de wijze waarop gegevens in de zorgmonitor worden opgenomen. Zo kunnen er dus grote verschillen zijn tussen scholen met betrekking tot de vulling van de Zorgmonitor De ene school is al zo ver dat er complete hande-lingsplannen worden geregistreerd, de andere school registreert uitsluitend de aan- of afwezig-heid van een zorgdossier. De laatstgenoemde school heeft dus nog veel 'witte vlekken' in de Zorgmonitor. Alvorens te starten moet elke school achtereenvolgens vier keuzes maken die de basis vormen voor een specifieke Zorgmonitor-definitie op schoolniveau: Welk doel moet onze Zorgmonitor dienen? Voor welke doelgroep is het bestemd? Welke betrokkenen leveren en gebruiken informatie? Kiezen we voor een geautomatiseerd systeem of niet? Welk doel? Begeleiding Op psychosociale problemen Op pedagogische didactische problemen Management Informatie voor ontwikkelen van schoolbeleid Creëren van voorwaarden voor leerling begeleiding Welke doelgroep' Intern - Afdeling - Leerjaar - Klas - Schoolsoort - Alle leerlingen - Risicoleerlingen Extern - Scholen van één bestuur - Vo/vso - samenwerkingsverband - Scholen in één gemeente - De gemeente Welke betrokkenen? Intern - Vakdocent - Mentoren - Leerlingbegeleiders - Decanen - Docenten - Remediale hulp - Coördinatoren - Schoolleiding - Administratie/OOP Extern - Ouders - Maatschappelijk w erk - Jeugdhulpverlening -CT - Riagg - AOB - Orthopedagoog - Schoolarts Geautomatiseerd? Geautomatiseerd - Apart systeem - Koppeling aan schooladmi ni stra tiepakket - Netwerk - Losse computers) Niet geautomatiseerd Nadat dc school deze vragen heeft beantwoord kan de inrichting van de Zorgmonitor op school plaatst inden. 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 454