3.3.3 Een schoolspecifieke Zorgmonitor
Na de experimenteerfase volgt de schoolspecifieke invoering van de Zorgmonitor in het
primair, voortgezet en vervolgonderwijs. De werkwijze is zodanig dat deze aansluit bij het
zorg- en begeleidingssysteem van de school. Dit betekent voor een school dat er een minimale
registratie van gegevens van leerlingen in de school moet plaatsvinden om een Zorgmonitor te
kunnen invoeren. Voor zover mogelijk wordt de registratie van gegevens in de Zorgmonitor
uitgebreid naar de voorschoolse periode. Aangrijpingspunt blijft het onderwijs aangezien het
doel van de Zorgmonitor is een afgeronde schoolloopbaan
3.3.4 Afbakening Zorgmonitor
Anders dan de Onderwijsmonitor die zich op (cognitieve) leerresultaten richt, richt de
Zorgmonitor zich op resultaten van zorg- en begeleiding Het doel is in beide gevallen het
voorkomen van voortijdig schoolverlaten. De Onderwijsmonitor monitort de schoolprestaties,
de Zorgmonitor het welzijn van de leerling. Uiteraard overlappen beide systemen elkaar als het
gaat om integrale leerlingbegeleiding.
De Zorgmonitor gaat 'draaien' vanaf het moment dat de leerling wordt aangemeld voor het
zorgoverleg in de school. Vanaf dat moment worden de gegevens van de als zorgleerling
aangeduide leerling op eenduidige wijze geregistreerd Belangrijk is dat er overeenstemming is
tussen school en externe zorginstellingen over welke gegevens inen wil registreren en hoe.
Alleen dan zijn er afspraken te maken over overdracht en terugkoppeling. Nadat via overleg en
afstemming gekozen is voor een bepaalde registratiewijze en gegevensstructuur wordt deze
bindend voor de gebmikers t an de Zorgmonitor.
De gegevens in de Zorgmonitor hebben betrekking op:
de reden van aanmelding;
de hulpvragen (leerling, ouders, docent, school);
de duur en intensiteit van de problemen;
de schoolloopbaan BAO en VO;
de onderzoeksresultaten uit de screening na aanmelding;
de (interne en externe) begeleiding: doel. inhoud, methodiek, organisatie (wie doet wat),
tijdsplanning, resultaten.
Voorafgaande aan het moment van aanmelding voor het zorgoverleg hebben er reeds
signaleringen plaatsgevonden. Bijv oorbeeld bij de overdracht prunair-v oortgezet onderwijs, bij
mentorenoverleg, rapportv crgadcringen of via observaties van docenten. Deze gegevens maken
deel uit van het LcerlingVolgSysteem van de school. Pas als deze gegevens gaan leiden tot
planmatige zorgactiviteiten, komt de Zorgmonitor in beeld.
3.3.5 Plan van invoering
Elke school maakt een plan voor het invoeren van de Zorgmonitor. Hiervoor wordt een
inv oeringsplan op maat geschreven volgens het format van een algemene, door de projectgroep
opgestelde, invoeringsmodule. Deze bevat richtlijnen voor de invoering van de Zorgmonitor.
Deze invoeringsmodule garandeert tevens de eenduidigheid in registratie ondanks de ver
scheidenheid van de scholen. De Zorgmonitor volgt en ondersteunt de bestaande registratie
systemen op school maar is voorschrijvend met betrekking tot de wijze waarop gegevens in de
zorgmonitor worden opgenomen. Zo kunnen er dus grote verschillen zijn tussen scholen met
betrekking tot de vulling van de Zorgmonitor De ene school is al zo ver dat er complete
hande-lingsplannen worden geregistreerd, de andere school registreert uitsluitend de aan- of
afwezig-heid van een zorgdossier. De laatstgenoemde school heeft dus nog veel 'witte
vlekken' in de Zorgmonitor.
Alvorens te starten moet elke school achtereenvolgens vier keuzes maken die de basis vormen
voor een specifieke Zorgmonitor-definitie op schoolniveau:
Welk doel moet onze Zorgmonitor dienen?
Voor welke doelgroep is het bestemd?
Welke betrokkenen leveren en gebruiken informatie?
Kiezen we voor een geautomatiseerd systeem of niet?
Welk doel?
Begeleiding
Op psychosociale
problemen
Op pedagogische
didactische
problemen
Management
Informatie voor
ontwikkelen van
schoolbeleid
Creëren van
voorwaarden
voor leerling
begeleiding
Welke doelgroep'
Intern
- Afdeling
- Leerjaar
- Klas
- Schoolsoort
- Alle leerlingen
- Risicoleerlingen
Extern
- Scholen van één bestuur
- Vo/vso -
samenwerkingsverband
- Scholen in één gemeente
- De gemeente
Welke betrokkenen?
Intern
- Vakdocent
- Mentoren
- Leerlingbegeleiders
- Decanen
- Docenten
- Remediale hulp
- Coördinatoren
- Schoolleiding
- Administratie/OOP
Extern
- Ouders
- Maatschappelijk w erk
- Jeugdhulpverlening
-CT
- Riagg
- AOB
- Orthopedagoog
- Schoolarts
Geautomatiseerd?
Geautomatiseerd
- Apart systeem
- Koppeling aan
schooladmi ni
stra tiepakket
- Netwerk
- Losse computers)
Niet geautomatiseerd
Nadat dc school deze vragen heeft beantwoord kan de inrichting van de Zorgmonitor op school
plaatst inden.
13