I
3.3.6 Gebruik van de Zormnonitor
Dc keuze voor het doel van de Zorgmonitor is er niet één van of-of: de Zorgmonitor zal in de
meeste gevallen gebruikt worden ter ondersteuning van zowel het begeleidingssysteem als het
schoolbeleid. De vraag naar het doel van de Zorgmonitor levert daarom vooral ook gegevens
op over de accenten die de school wil leggen.
De Zorgmonitor levert in eerste instantie gegevens over leerlingen. Met de Zorgmonitor kan de
schoolleiding ook gericht informatie verzamelen over de manier waarop en de mate waarin de
(extra) begeleiding van dc leerling(en) in het ondenvijs is afgestemd op de samenstelling en de
behoeften van de schoolpopulatie. Behalve informatie die zicht geeft op de resultaten van het
gevoerde beleid, kan de Zorgmonitor ook gegevens leveren voor public relations en marketing,
personeelsbeleid, jaarverslag. doorstoomcriteria enzovoort.
De schoolleiding kan op basis van de Zorgmonitor meetbare doelen formuleren (x minder
schooluitval in het komende schooljaar).
3.3.7 Analyse van de beginsituatie
Als dc school alle hiervoor genoemde keuzes heeft gemaakt en de inzet van de Zorgmonitor
binnen de school heeft omschreven, wordt de informatievoorziening met betrekking tot leer
lingen in kaart gebracht.
De eerste analyse is die van de algemene voorwaarden die van belang zijn voor de invoering
van de Zorgmonitor. In hoeverre zijn er in de school duidelijke afspraken over toelating,
doorstroming en verwijzing? Het gaat niet alleen om dc vraag of er dergelijke afspraken zijn,
maar vooral ook of ze niet eenzijdig zijn opgesteld en of ze wel eenduidig worden gehanteerd.
Ook als de school op het moment van invoering in andere veranderingsprocessen is verwik
keld. heeft dat invloed op de invoeringsmogelijkheden van de Zorgmonitor.
Vervolgens is het van belang te weten welke afspraken eventueel al gemaakt zijn over het
gebmik en het beheer van dc Zorgmonitor
Als laatste is de huidige vorm van de leerlingbegeleiding relevant. In hoeverre is die verankerd
in de schoolorganisatie? Krijgen begeleiders voor hun werk faciliteiten? Is de begeleiding
opgezet volgens het systeem van planmatig werken?
Al deze gegevens samen geven aan vanuit welke beginsituatie de school de Zorgmonitor wil
gaan invoeren. Aan het wegwerken van de zwakke punten zal bij dc invoering van de
Zorgmonitor extra aandacht moeten w orden besteed.
14
4 Overzicht activiteiten en ti jdsplanning
Oriëntatiefase
Voorbereidende fase
Experimenteerfase
Implementatiefase
Borgingsfase
febniari 2002 - augustus 2002
september 2002 - juli 2004
juli 2003 en juli 2004
juli 2003 en 2004
juli 2004 - december 2004