3.5 Beschri jving activiteiten en producten per fase
3.5.1 Algemene uitgangspunten
De activiteiten starten na een experimenteerfase in principe in de volle breedte van de
zorglijn 0 tot 23 jaar.
De activiteiten grijpen aan bij reeds ontwikkelde en/of reeds geformaliseerde producten en
procedures. Het onderwijskundig rapport, het zorgrapport en de bestaande
verwijzingprocedures in de samenwerkingsverbanden worden als vertrekpunt genomen.
Activiteiten met betrekking tot de voor- en vroegschoolse periode en het vervolg
onderwijs starten in oriënterende zin. Concrete producten voor deze fasen zullen wat meer
tijd vergen (p o. en v.o. hebben een voorsprong).
Dc zorgmonitor is een open systeem dat eenvoudig uitgebouw d kan worden inct nieuwe
gestandaardiseerde informatie.
3.5.2 Oriëntatiefase
Tot december 2001.
A ctiviteiten
Instellen voorbereidingsgroep.
Opstellen projectplan met draaiboek.
Opzet projectorganisatie.
Oriënteren op de vragen:
- Wat is het nut van de Zorgmonitor voor de school?
- Aan welke gegevens over welke leerlingen hebben de scholen en
instellingen behoefte?
- Op welke w ijze en onder welke voorwaarden worden deze gegevens
aangeleverd, geregistreerd en verwerkt?
- Wie hebben toegang tot deze gegevens en onder welke voorwaarden?
- Willen w ij ook dc effecten van de interventies registeren?
- Welke gegevens vallen buiten de Zorgmonitor?
- Wat is de relatie met en afbakening ten opzichte van de onderwijs-
monitor?
Producten
Een projectplan met tijdpad vanaf 1 januari 2002.
Een projectorganisatie vanaf 1 januari 2002.
16
3.5.3 Voorbereidende fase
Tot februari 2002.
Activiteiten
De projectgroep voert de volgende werkzaamheden uit:
Analyse van de huidige signalering, registratie en opvang (handelingsplanning) van
risicoleerlingen en -jongeren, onder andere aan de hand van dossieronderzoek.
Analyse van de opgebouwde expertise in het speciaal (basis)onderwijs.
Relaties leggen met reeds bestaande (monitoring)systemen in de samenwerkings
verbanden.
Beschrijving van instellingen die zorgleerlingen opvangen en vaststellen waar welke
vormen van zorg aangeboden kunnen worden (de beschrijving van de eerste, tweede en
derde graadsstrategie). In deze fase wordt dc projectgroep uitgebreid met
vertegenwoordigers van de deelnemende welzijnsinstellingen. Ook de inspectie wordt in
deze fase geconsulteerd.
Opstellen van (bc)handelingsprotocollcn op het niveau van de leerling/jongere en dc
leerkracht. Aansluiting bij reeds bestaande (monitoring)systeinen die door de
samenwerkingsverbanden zijn ontwikkeld.
Inventarisatie van dc behoefte tot (na)scholing van de betrokkenen. In het bijzonder geldt
dit voor betrokkenen die een intern en extern coördinerende rol hebben met betrekking tot
zorginformatie- en zorgactiviteiten.
Beschrijving van het proces, waarbinnen signalering en geïntegreerde handelings-planmng
volledig op elkaar zijn afgestemd binnen de scholen en deelnemende instanties.
Afstemming van de processen tussen scholen en deelnemende instanties.
Opbouw van een concept bovenschoolse Zorgmonitor (dc "virtuele kaartenbak
Producten
Een eerste concept Zorgmonitor 6-23 jaar.
Rapportage over de voorbereidende fase.
3.5.4 Experimenteerfase
Februari 2002 - augustus 2002.
Activiteiten
Instellen van een projectteam per school.
Opstellen van een uitvoeringsplan.
Informeren van het personeel, discussie over doel. waarde, doelgroep.
Betrokkenen, soorten gegevens, en gegevensverwerking.
Vaststellen van de eisen waaraan de Zorgmonitor moet voldoen.
17