Blad 8 Verhoging, indexering en dekking van de kosten Op grond van de huidige uitgavenpatroon kunnen de kosten die verbonden zijn aan de éénmalige stijging van de tege moetkoming met 15% en de met ingang van 2003 jaarlijkse indexering niet geheel worden gedekt uit de beschikbare middelen ten behoeve van de Declaratieregeiing In 2001 was er een onderuitputting van zo'n 13.000,-. De éénmalige stijging van de tegemoetkoming met 15% komt overeen met een kostenpost van bijna 25.000,-. Voor de dekking van deze stijging is het beschikbare budget ten behoeve van de Declaratieregeling dus niet toereikend. De resterende 12.000,- kan ten laste worden gebracht van de totale beschikbare middelen ten behoeve van het beleids- product Armoedebestrijding. Gelet op het voorgaande zal ook de dekking van de jaar lijkse indexering ten laste worden gebracht van het beleidsproduct Armoedebestrijding. Overigens stellen wij u in het verlengde van deze motie ook voor om het college de bevoegdheid te geven om het geïndexeerde bedrag zodanig af te ronden zodat er sprake is van een communicabel bedrag. 5. OVERIGE SAMENHANGENDE ONTWIKKELINGEN 5.1. Het ontwikkelen van een conununicatieregeling Uit bezwaarschriften in het kader van de Declaratieregeling blijkt dat de doelgroep behoefte heeft aan een communica tieregeling De insteek is dat de conununicatieregeling betrekking moet hebben op communicatie in brede zin, waarbij een tege moetkoming wordt verstrekt ten behoeve van de abonnements kosten op krant, tijdschrift, internet en telefoon. Ons inziens leiden communicatievormen zoals de krant, een rijdschrift, internet en telefoon tot een maatschappelijke betrokkenheid van waaruit de stimulans gaat om deel te willen nemen aan maatschappelijk activiteiten. Wij stellen voor om personen in een huishouden op minimum niveau in de gelegenheid te stellen om deze, ten behoeve van de maatschappelijke participatie, voorwaardenscheppende kosten te declareren. Daarbij is het niet noodzakelijk om een geheel nieuwe regeling te ontwikkelen. Het uitbreiden van het huidige voorzieningenpakket van de Declaratieregeling is afdoende. Blad 9 5.2. Het verhogen van de tegemoetkoming naar 100,- Tijdens de vergadering van de Commissie Welzijn in mei 2001 is de toezegging gedaan dat bij de evaluatie van de Declaratieregeling bekeken zal worden wat de mogelijkheden zijn van een verhoging van de tegemoetkoming naar 100,-. Een dergelijke verhoging van 45,38 naar 100,- betekent dat het beschikbare budget verdubbeld dient te worden. Uitgaande van het huidige beleid en aantal gebruikers van de Declaratieregeling is er geen ruimte binnen het beschik bare budget voor deze verdubbeling. De kosten die gepaard gaan met deze verhoging van de tegemoetkoming zouden uit het beschikbare budget kunnen worden gedekt indien binnen het huidige beleid de finan ciële ruimte wordt gecreëerd. Zo niet dan zou er in het kader van Perspectief 2003 een voorstel moeten worden ingediend voor nieuw beleid. Het ondernemen van deze stappen is thans niet opportuun omdat op landelijk niveau overleg wordt gevoerd over de uitwerking van de Noorman-den Uyl motie. De uitwerking van deze motie zal naar alle waarschijnlijkheid medio 2002 leiden tot de invoering van de lang-laag regeling. De invoering van deze regeling zal financieel gezien conse quenties kunnen hebben voor de hoogte van het beschikbare budget ten behoeve van de Armoedebestrijding en dus ook voor het te voeren gemeentelijk armoedebeleid. Het is momenteel echter niet duidelijk wat de precieze financiële consequenties zullen zijn. De verwachting is dat voor de Tweede Kamer verkiezingen in mei 2002 meer duidelijkheid zal bestaan over de regeling. Voorgesteld wordt deze ontwikkelingen af te wachten alvorens nadere voorstellen te ontwikkelen. 5.3. Het ontwikkelen van een Cambuurarrangement Bij de invoering van de Declaratieregeling is in de raadsadviescommissie opgemerkt dat moest worden bekeken of het mogelijk is om liefhebbers van voetbal te voorzien van een seizoenskaart van Cambuur. Er is toen aangegeven dat er altijd een deel van de kosten gedeclareerd kan worden. Maar dat bij het ontwikkelen van het vouchersysteem bekeken zal worden of de mogelijkheid bestaat om tegemoet te komen aan de voetballiefhebbers. Toevoeging aan het vouchersysteem bleek niet mogelijk omdat de seizoenskaarten voor Cambuur te kostbaar waren en ook bleek het niet mogelijk om een arrangement met losse kaarten samen te stellen.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 475