Blad 10
Met het op de markt verschijnen van Cambuur-cadeaubonnen in
de loop van 2001 diende zich de mogelijkheid aan om alsnog
de voetballiefhebbers van dienst te zijn, maar helaas is
het bestaan van deze bonnen slechts van korte duur geweest.
Voor de voetballiefhebbers blijft het declaratiesysteem dus
vooralsnog de enige subsidiëringsmethodiek.
6. DE TOEKOMST VAN DE DECLARATIEREGELING
6.1. Beleid en uitvoering
In 1999 is de Declaratieregeling ingevoerd met de bedoeling
om de maatschappelijke participatie van de minima te
bevorderen. Op basis van de evaluatie van de Declaratie
regeling kan worden geconcludeerd dat het instrument het
gewenste effect heeft gehad, te weten de maatschappelijke
participatie van de minima is toegenomen. Uit de evaluatie
blijkt ook dat de effectiviteit van de regeling kan worden
vergroot door de regeling op onderdelen aan te passen dan
wel aan te scherpen. Één en ander vloeit ook voort uit een
aantal daarmee samenhangende ontwikkelingen.
Het totaalbeeld overziend wordt geadviseerd om de succesvol
ingezette Declaratieregeling minima Leeuwarden te handhaven
en als zodanig het beleid ter doorbreking van het sociaal
isolement door middel van het bevorderen van de deelname
aan maatschappelijke activiteiten te continueren. Één en
ander wel met inachtneming van de leerpunten die voort
vloeien uit de evaluatie en samenhangende ontwikkelingen.
1. De tegemoetkoming wordt in 2002 éénmalig verhoogd met
15% en zal in de daaropvolgende jaren conform de
gemeentebreed te hanteren inflatiecompensatie worden
aangepast
2. Het college wordt bevoegd om de tegemoetkoming jaar
lijks te indexeren en de geïndexeerde tegemoetkoming
dusdanig af te ronden zodat er sprake is van een
communicabele tegemoetkoming.
3. De in het kader van het vouchersysteem vastgestelde
maximale afwijking van 15% wordt verlaagd naar 10%.
4. Het voorzieningenpakket worden uitgebreid met de
mogelijkheid om ook ten behoeve van abonnementskosten
voor de krant, tijdschrift, internet en telefoon voor
een tegemoetkoming in aanmerking te komen.
5. In afwachting van de landelijke ontwikkelingen met
betrekking tot de invoering van de lang-laag regeling
worden nog geen voorstellen ontwikkeld ten aanzien van
een verhoging van de tegemoetkoming naar 100,-.
Blad 11
6. Om de bekendheid van de regeling onder ouderen te
vergroten zullen, in overleg met de ouderenbond,
gerichte voorlichtingsactiviteiten richting ouderen
worden ondernomen.
7. Nagegaan wordt op welke wijze de procedure kan worden
verbeterd zodat het niet-gebruik van het vouchersysteem
namelijk wel aanvragen maar de vouchers niet ophalen,
kan worden teruggedrongen.
8. In overleg met het cliëntenraad, zal op jaarbasis
kritisch worden gekeken naar het assortiment arrange
menten met als doel te komen tot een betere afstemming
van vraag en aanbod.
9. Voorafgaand dan wel aan het begin van het betreffende
kalenderjaar zullen de hoogte van de tegemoetkoming en
de beschikbare budgetten worden bekend gemaakt.
10. Om de effectiviteit van de regeling te optimaliseren
zijn monitorgegevens noodzakelijk. Deze gegevens zullen
in het kader van de rapportageverplichting door de
sector Sociale Zaken worden verstrekt en worden
gepositioneerd in de bestaande beleids- en beheers-
cyclus
De implicaties 1 tot en met 4 betreffen beleidswijzigingen
en zijn vormgegeven in bijgaand conceptverordening. Tevens
wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook een aantal
technische wijzigingen door te voeren.
De overige implicaties betreffen uitvoeringsaspecten die
tot de competentie van ons college behoren.
6.2. Financiële aspecten
Het continueren van de Declaratieregeling, met inachtneming
van de aangebrachte wijzigingen, heeft financiële conse
quenties. Gelet op de aanwezige onderuitputting op het
budget ten behoeve van de Declaratieregeling kunnen deze
extra kosten ten laste kunnen worden gebracht van de
beschikbare middelen ten behoeve van de Declaratieregeling.