Blad 10 Met het op de markt verschijnen van Cambuur-cadeaubonnen in de loop van 2001 diende zich de mogelijkheid aan om alsnog de voetballiefhebbers van dienst te zijn, maar helaas is het bestaan van deze bonnen slechts van korte duur geweest. Voor de voetballiefhebbers blijft het declaratiesysteem dus vooralsnog de enige subsidiëringsmethodiek. 6. DE TOEKOMST VAN DE DECLARATIEREGELING 6.1. Beleid en uitvoering In 1999 is de Declaratieregeling ingevoerd met de bedoeling om de maatschappelijke participatie van de minima te bevorderen. Op basis van de evaluatie van de Declaratie regeling kan worden geconcludeerd dat het instrument het gewenste effect heeft gehad, te weten de maatschappelijke participatie van de minima is toegenomen. Uit de evaluatie blijkt ook dat de effectiviteit van de regeling kan worden vergroot door de regeling op onderdelen aan te passen dan wel aan te scherpen. Één en ander vloeit ook voort uit een aantal daarmee samenhangende ontwikkelingen. Het totaalbeeld overziend wordt geadviseerd om de succesvol ingezette Declaratieregeling minima Leeuwarden te handhaven en als zodanig het beleid ter doorbreking van het sociaal isolement door middel van het bevorderen van de deelname aan maatschappelijke activiteiten te continueren. Één en ander wel met inachtneming van de leerpunten die voort vloeien uit de evaluatie en samenhangende ontwikkelingen. 1. De tegemoetkoming wordt in 2002 éénmalig verhoogd met 15% en zal in de daaropvolgende jaren conform de gemeentebreed te hanteren inflatiecompensatie worden aangepast 2. Het college wordt bevoegd om de tegemoetkoming jaar lijks te indexeren en de geïndexeerde tegemoetkoming dusdanig af te ronden zodat er sprake is van een communicabele tegemoetkoming. 3. De in het kader van het vouchersysteem vastgestelde maximale afwijking van 15% wordt verlaagd naar 10%. 4. Het voorzieningenpakket worden uitgebreid met de mogelijkheid om ook ten behoeve van abonnementskosten voor de krant, tijdschrift, internet en telefoon voor een tegemoetkoming in aanmerking te komen. 5. In afwachting van de landelijke ontwikkelingen met betrekking tot de invoering van de lang-laag regeling worden nog geen voorstellen ontwikkeld ten aanzien van een verhoging van de tegemoetkoming naar 100,-. Blad 11 6. Om de bekendheid van de regeling onder ouderen te vergroten zullen, in overleg met de ouderenbond, gerichte voorlichtingsactiviteiten richting ouderen worden ondernomen. 7. Nagegaan wordt op welke wijze de procedure kan worden verbeterd zodat het niet-gebruik van het vouchersysteem namelijk wel aanvragen maar de vouchers niet ophalen, kan worden teruggedrongen. 8. In overleg met het cliëntenraad, zal op jaarbasis kritisch worden gekeken naar het assortiment arrange menten met als doel te komen tot een betere afstemming van vraag en aanbod. 9. Voorafgaand dan wel aan het begin van het betreffende kalenderjaar zullen de hoogte van de tegemoetkoming en de beschikbare budgetten worden bekend gemaakt. 10. Om de effectiviteit van de regeling te optimaliseren zijn monitorgegevens noodzakelijk. Deze gegevens zullen in het kader van de rapportageverplichting door de sector Sociale Zaken worden verstrekt en worden gepositioneerd in de bestaande beleids- en beheers- cyclus De implicaties 1 tot en met 4 betreffen beleidswijzigingen en zijn vormgegeven in bijgaand conceptverordening. Tevens wordt van de gelegenheid gebruik gemaakt om ook een aantal technische wijzigingen door te voeren. De overige implicaties betreffen uitvoeringsaspecten die tot de competentie van ons college behoren. 6.2. Financiële aspecten Het continueren van de Declaratieregeling, met inachtneming van de aangebrachte wijzigingen, heeft financiële conse quenties. Gelet op de aanwezige onderuitputting op het budget ten behoeve van de Declaratieregeling kunnen deze extra kosten ten laste kunnen worden gebracht van de beschikbare middelen ten behoeve van de Declaratieregeling.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 476