In de tussentijd worden de projecten Achter de Hove/Vegelin en de Vrijheidswijk uitgevoerd. Voor de goede orde: deze projecten vormen (wegens gebrek aan middelen) een beperkt deel van het totale plan. Volledigheidshalve merken we hier nog op dat de middelen voor de stedelijke vernieuwing inmiddels zijn vastgesteld. Tegelijkertijd zal met de verdeling van de ISV een niet gedekte beslissing (digitale trapveldjes; bijdage SV f 231.000,- ca. 105.000,-worden bekostigd. Naast het stedebouwkundige element in de stedelijke herstructureringswijken. zijn de huidige plannen om daar waar mogelijk en wenselijk het programma uit te bouwen met sociale voorzieningen, zoals multifunctionele centra en woon-zorg-welzijns arrangementen. Deze zullen op een logische en samenhangende wijze deel gaan uitmaken van de bestaande en toekomstige plangebieden. Doel is daarmee een duurzame verbetering in de woon- en leefsituaties in de bestaande nieuwbouwgebieden tot stand te brengen. De voorstellen hiertoe bevinden zich nog in een oriënterende fase. Ten aanzien van de financiering kan worden gesteld dat naast het gemeentelijk aandeel ook het rijk haar deel haar bijdrage levert. 2.3 Versterking Economische infrastructuur. Structurele en duurzame werkgelegenheid blijft een bijzonder aandachtspunt voor Leeuwarden. In de eerste ISV- verdeling hebben investeringen in de economische infrastructuur dan ook een belangrijke plaats gekregen, naast (of beter: hand in hand met) de verbeteringen in de woningmarkt. Hierdoor wordt langs twee kanten naar hetzelfde doel gewerkt: werkenden een goede woning bieden in een aantrekkelijk leefmilieu, terwijl tegelijkertijd de randvoorwaarden worden geschapen voor een beter economische draagvlak. In dit kader heeft het ICT-centrum een eenmalige bijdrage gekregen. De aanwezigheid van hoogwaardige informatie technologie en uitstraling door een kwalitatieve omgeving, leiden tot een aantrekkelijke locatie voor bedrijven die zich richten op de zakelijke dienstverlening. FEC-city. In dit plan krijgt de ontwikkeling van het kantorengebied nissen het NS station en het FEC (city gebied) een stimulans. De provincie treedt hier met Mf 3,- (M€ 1,3613) als cofinancier op. De bedoeling is Leeuwarden een hoogwaardige (Al) kantorenlocatie te geven die het full- service-city-concept onderstreept. Hiermee krijgt het centrum van de gemeente een hoogwaardige uitstraling. De locatie zal op termijn plaats bieden aan 4000 arbeidsplaatsen. Naast het rijk (ISV), wordt bijgedragen door de gemeente vanuit het SIOF. De definitie van de projecten, die nu nog in een globale fase verkeren, zal de komende tijd concreter worden. De publieke middelen zullen ingezet worden om de bereikbaarheid te verbeteren, parkeerfaciliteiten te maken, openbare ruimte aan te pakken en tot functieverandering te komen (verplaatsing diverse bedrijven ten behoeve van kantoor ontwikkeling). Inmiddels is ook duidelijk dat de gemeente een bijdrage levert aan het opstellen van de veemarkthallen. Dit wordt vooralsnog bekostigd uit de gereserveerde middelen van het SIOF ten behoeve van de FEC-city zone. Wanneer het Rijk besluit deze bijdrage aan de instandhouding van de veemarkthallen op zich te nemen, zal dit weer worden gecorrigeerd. Tevens zijn middelen gereserveerd voor de stimulering van bedrijvigheid rond de Merodestraat, net buiten het centrum, maar goed voor structurele werkgelegenheid. Door dit gebied te ontsluiten, ontstaat ca 18 ha uitgeefbaar terrein. Ook hier komt de gemeentelijke cofinanciering uit het SIOF. In verband met aanpassingen aan dit plan en de uitplaatsing van Blauw-Witwordt om een extra bijdrage gevraagd ter grootte van Mf 0,716 (M€ 0,32). Indien de sporthal zou worden verplaatst, zou dit een extra investering vergen van ca Mf 4,- (M€ 1,82). 2.4 Overige bestaande woningvoorraad Onder dit kopje worden de maatregelen, betaald uit ISV, die door de sector Bouwen en Wonen worden uitgevoerd, gerekend. Hiertoe behoren lOOOx collectief, restauratie monumenten, woonkwaliteit binnenstad en subsidie-arm voorraadbeleid. De woonkwaliteit binnenstad, maakt het mogelijk en aantrekkelijk om in de binnenstad te wonen. Hiermee wordt de leefkwaliteit en sociale cohesie in het centrum verstevigd. Merk op dat dit project de overige investeringen in de binnenstad op geheel andere wijze ondersteund. De overige projecten sluiten aan op de stedelijke vernieuwing en sluiten het hek ten aanzien van de eerdere stadsvemieuwingsprojecten (afronden lOOOx collectief). Voor de integrale beheersplannen is, op basis van besluitvorming van het college, de ISV aanvraag uitvoeringstechnisch aangepast. 2.5 Bodemsanering Op grond van indicaties over het totaal aan verontreinigingen heeft het Rijk een bedrag aan de gemeenten verdeeld, toegekend via de ISV-middelen. Omdat er een fiks tekort zit op de feitelijke kosten van sanering in relatie tot de budgettaire mogelijkheden van het Rijk, is besloten tot het invoeren van een multiplier met de factor 4. Concreet betekent dat, dat marktpartijen (belanghebbenden) en anderen meebetalen aan de sanering. Wij gaan ervan uit dat een multiplier van 4 niet haalbaar is in Leeuwarden. De belangen en de grondpolitieke mogelijkheden in Leeuwarden zijn van een andere orde dan in overige delen van het land. De gemeente Leeuwarden zal bij het ministerie, gelet op de specifieke omstandigheden, een verzoek om aanvullende bijdrage indienen. De doelstelling uit het MOP geldt nog steeds als leidraad. Met de toegekende middelen wordt een saneringsprogramma opgesteld. 2.6 Grootschalig groen Dit is een specifieke ISV-regeling, bedoeld om de zogenaamde "groene longen" van de stad op te waarderen. Hiervoor is in eerste aanzet ingezet op de ontwikkeling van de Prinsentuin in relatie tot het Oldenhoofsterkerkhof. Voorw aarde hiervoor is dat de geplande parkeergarage gereed is en de aansluiting met de prinsentuin mogelijk wordt. Gelet op de planningen (oplevering parkeergarage tweede helft 2004), is het zeer wel mogelijk dat dit deel van het plan (Mf 1,- ca. M€ 0.45)niet tijdig aanbesteed zal zijn. Hier kunnen alternatieve plannen voor ontwikkeld worden, die voldoen aan de criteria die bij de ISV-middelen grootschalig groen horen. 2.7 Knelpunten Het rijk gaat uit van stevige bijdrage(n) uit de uitleggebieden ten behoeve van de stedelijke vernieuwingsopgave. Hoewel veel gemeente dik verdienen aan de VINEX-opgave, ligt dat bij Leeuwarden om een complex van factoren anders. Aan de VINEX-locatie Zuiderburen verdient de gemeente niets. Integendeel, het is uitkijken dat een budgetneutrale exploitatie wordt gerealiseerd. Min of meer op eigen kracht (maar uiteraard met medewerking van overige overheden) heeft de gemeente, buiten de VINEX-taakstelling, een groeitaakstelling op zich genomen. Hiermee probeert de gemeente in lijn van de uitgangspunten van het Rijk, een bijdrage te leveren voor het gezondmakingsproces. Van rijkswege is het niet toegestaan om apparaatskosten te bekostigen uit ISV-nuddelen. Ook andere subsidianten kennen vergelijkbare regels. Intern geldt voor het SIOF een maximum van 10% ten behoeve van apparaatskosten. Dit is vaak de benodigde begeleiding bij de uitvoering van werken door civieltechnici. Omdat projecten en hun medewerkers vaak geacht worden volledig betaald te worden uit de projecten, dreigen hier problemen te ontstaan. De gemeente heeft geen middelen voor apparaatskosten, ervan uitgaande dat deze kosten uit de projecten worden gedekt, terwijl tegelijkertijd de projectsubsidies uitgaan van een gemeentelijke bijdrage. Een oplossing hiervoor zou kunnen zijn de regels van het SIOF, in dit opzicht, voor een aantal specifieke projecten waar dit probleem zich voor doet, te verruimen. Een ander potentieel knelpunt is de tijdsfactor. Van een aantal projecten is het onzeker of besteding uiterlijk in 2004 realistisch is. 2.8 Conclusies en aanbevelingen gerelateerd aan ISV Een conclusie is dat ISV slaat op een breed pakket aan stedelijke vernieuwingsactiviteiten en investeringen dat de ISV-uitgaven alleen voor fysieke ingrepen mogen worden aangewend en uiterlijk in 2004 besteed moeten zijn. De gemeente heeft genoeg fysieke knelpunten die voldoen aan de criteria zoals door het rijk gesteld. Er zal strak gestuurd moeten worden op de daadwerkelijke realisatie van projecten binnen de eerste IS V-periode. Indien projecten niet haalbaar zijn binnen dit tijdbestek, zal in individuele gevallen moeten worden gekeken naar alternatieven. Over deze alternatieven zal (indien ze nog met in het MOP zijn verwoord) met de vertegenwoordigers van het rijk moeten worden gecommuniceerd, teneinde het fiat te krijgen. Verder kan worden geconcludeerd dat bij het project stedelijke vernieuwing een stuk zachte dekking kan worden ingeruild tegen harde dekking, zodat (een gedeelte van) de compensatie niet plaats hoeft te vinden op basis van bouwvolume, maar op basis van harde centen. De economisch getinte projecten met een ISV component (ic project Leeuwarden oost/merodestraat) vragen om een extra bijdrage van Mf 4,- (M€ 1.8151uit het SIOF.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 49