Blad 8 Wellicht ten overvloede zij nog vermeld, dat de hier bedoelde doorrekening van de kostenvermindering naar de gemeente los staat van de al eerder vastgelegde efficiencykorting. Financiële risico's extra GFT-inzameling Voor het probleem van de financiële risico's bij de extra GFT-inzameling gedurende 20 zomerweken is een afspraak gemaakt waardoor voor de gemeente op zijn minst sprake is van kostenneutraliteit Eerst een recapitulatie van het probleem. Fryslan Miljeu zegt dat deze extra inzameling "per saldo" kostenneutraal plaats kan vinden omdat de extra inzamelkosten (ten bedrage van 64.664,-) wegvallen tegen de lagere verwerkingskosten als er meer GFT en minder grijs afval wordt opgehaald (GFT- verwerking is ca. 50,-) per ton goedkoper dan de verwerking van grijs afval). Het financiële risico ligt in deze constructie echter bij de gemeente. Als de vermindering van het restafval tegenvalt zit de gemeente met de extra kosten. Wij achtten dit eerder onaanvaardbaar. Gemeente en Fryslan Miljeu hebben hiervoor in goed overleg een oplossing gevonden die enige uitleg vereist. De uitgangspunten in net overleg waren: De gemeente heeft niet gevraagd om de voorgestelde veranderingen in de afvalinzameling. Gemeentelijke financiële risico's zijn niet aanvaardbaar, de noodzaak tot een forse stijging van het tarief afvalstoffen heffing in 2002 maakt dat des te urgenter. Fryslan Miljeu is ervan overtuigd dat enerzijds de extra GFT-inzameling per saldo kostenneutraal verloopt en anderzijds dat de stickering van de containers leidt tot een dusdanige verbetering van de registratie, dat veel huishoudens die nu ten onrechte geen afvalstoffenheffing betalen worden opgespoord. Dat levert de gemeente volgens Fryslan Miljeu flink wat extra inkomsten op. De gemeente heeft op dit punt voortdurend op het standpunt gestaan dat wij wel hopen op een dergelijk effect, maar dat de gemeente daar vanuit een oogpunt van financiële zekerheid niet zonder meer van uit kan gaan. De logische vraag van de gemeente was: als Fryslan Miljeu zo zeker is over beide ontwikkelingen, waarom zou Fryslan Miljeu dan de daaraan verbonden financiële risico's niet dragen? Op dat punt ontstond een doorbraak en is de volgende oplossing bereikt: Fryslan Miljeu neemt enerzijds in eerste instantie de extra kosten GFT-inzameling in 2002 a 64.664,- op zich Fryslan Miljeu krijgt anderzijds de via de prestatie overeenkomst 2002 vast te leggen toezegging dat, indien werkelijk sprake is van een stijging van het aantal voor de afvalstoffenheffing geregistreerde huishoudens als Blad 9 gevolg van de stickering, Fryslan Miljeu daar de volledige 64.664,- uit terug krijgt, of zoveel minder als hieruit beschikbaar komt. Voor de duidelijkheid: het gaat hier dus uitsluitend om door Fryslan Miljeu opgespoorde ten onrechte niet betalende huishoudens, niet om de normale toename van betalende huishoudens als gevolg van nieuwbouw of om huishoudens die als gevolg van een verhuizing bijv. een maandlang nog niet geregistreerd zijn. Voor de gemeente zijn hier belangrijke voordelen aan verbonden de gemeente biedt de burgers serviceverbetering in de vorm van wekelijkse GFT-inzameling in de zomer, de financiële risico's van de extra GFT-inzameling liggen bij Fryslan Miljeu; indien, zoals verwacht, daadwerkelijk minder restafval in de zomer wordt ingezameld zijn de financiële voordelen als gevolg van lagere verwerkingskosten voor de gemeente. Een stijging van de afvalstoffenheffing als gevolg van de extra GFT-inzameling is door deze afspraak uitgesloten. Het is tenslotte mogelijk, dat er dankzij de stickering van de containers zoveel nieuwe aansluitingen worden ontdekt dat de gemeente ook aan de inkomstenkant toch voordeel heeft van de hele operatie. Voor 2002 is dit een aanvaardbare oplossing. In de loop van 2002 moet worden bezien hoe goed de extra GFT-inzameling werkt. Indien dit bevredigend verloopt, kan besloten worden de extra GFT-inzameling vast in het contract met Fryslan Miljeu op te nemen. Fryslan Miljeu is overigens bereid de overname van het financiële risico ook in de toekomst te continueren De afspraak wordt, indien de raad ermee instemt, in de prestatie-overeenkomst 2002 vastgelegd. 4Voorstel De raad wordt voorgesteld akkoord te gaan met de wijziging van de huidige wekelijks alternerende inzameling van groen en grijs afval per 2-4-2002 bij ca. 23.000 van de in totaal ca. 26.500 laagbouwwoningen in een gelijktijdige inzameling om de twee weken; wekelijkse GFT-inzameling gedurende 20 zomerweken; één en ander onder voorwaarden omtrent een zorgvuldige werkwijze en omtrent financiën zoals in de nota omschreven; deze wijzigingen en voorwaarden ter advies aan de commissie stadsontwikkeling van 11 december 2001 voor te leggen en ter besluitvorming aan de gemeenteraad van 14 januari 2002;

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 4