Blad 8
Wellicht ten overvloede zij nog vermeld, dat de hier
bedoelde doorrekening van de kostenvermindering naar de
gemeente los staat van de al eerder vastgelegde
efficiencykorting.
Financiële risico's extra GFT-inzameling
Voor het probleem van de financiële risico's bij de extra
GFT-inzameling gedurende 20 zomerweken is een afspraak
gemaakt waardoor voor de gemeente op zijn minst sprake is
van kostenneutraliteit
Eerst een recapitulatie van het probleem. Fryslan Miljeu
zegt dat deze extra inzameling "per saldo" kostenneutraal
plaats kan vinden omdat de extra inzamelkosten (ten bedrage
van 64.664,-) wegvallen tegen de lagere verwerkingskosten
als er meer GFT en minder grijs afval wordt opgehaald (GFT-
verwerking is ca. 50,-) per ton goedkoper dan de
verwerking van grijs afval). Het financiële risico ligt in
deze constructie echter bij de gemeente. Als de
vermindering van het restafval tegenvalt zit de gemeente
met de extra kosten. Wij achtten dit eerder onaanvaardbaar.
Gemeente en Fryslan Miljeu hebben hiervoor in goed overleg
een oplossing gevonden die enige uitleg vereist. De
uitgangspunten in net overleg waren:
De gemeente heeft niet gevraagd om de voorgestelde
veranderingen in de afvalinzameling. Gemeentelijke
financiële risico's zijn niet aanvaardbaar, de noodzaak
tot een forse stijging van het tarief afvalstoffen
heffing in 2002 maakt dat des te urgenter.
Fryslan Miljeu is ervan overtuigd dat enerzijds de extra
GFT-inzameling per saldo kostenneutraal verloopt en
anderzijds dat de stickering van de containers leidt tot
een dusdanige verbetering van de registratie, dat veel
huishoudens die nu ten onrechte geen afvalstoffenheffing
betalen worden opgespoord. Dat levert de gemeente
volgens Fryslan Miljeu flink wat extra inkomsten op. De
gemeente heeft op dit punt voortdurend op het standpunt
gestaan dat wij wel hopen op een dergelijk effect, maar
dat de gemeente daar vanuit een oogpunt van financiële
zekerheid niet zonder meer van uit kan gaan.
De logische vraag van de gemeente was: als Fryslan Miljeu
zo zeker is over beide ontwikkelingen, waarom zou Fryslan
Miljeu dan de daaraan verbonden financiële risico's niet
dragen? Op dat punt ontstond een doorbraak en is de
volgende oplossing bereikt:
Fryslan Miljeu neemt enerzijds in eerste instantie de
extra kosten GFT-inzameling in 2002 a 64.664,- op zich
Fryslan Miljeu krijgt anderzijds de via de prestatie
overeenkomst 2002 vast te leggen toezegging dat, indien
werkelijk sprake is van een stijging van het aantal voor
de afvalstoffenheffing geregistreerde huishoudens als
Blad 9
gevolg van de stickering, Fryslan Miljeu daar de
volledige 64.664,- uit terug krijgt, of zoveel minder
als hieruit beschikbaar komt.
Voor de duidelijkheid: het gaat hier dus uitsluitend om
door Fryslan Miljeu opgespoorde ten onrechte niet
betalende huishoudens, niet om de normale toename van
betalende huishoudens als gevolg van nieuwbouw of om
huishoudens die als gevolg van een verhuizing bijv. een
maandlang nog niet geregistreerd zijn.
Voor de gemeente zijn hier belangrijke voordelen aan
verbonden
de gemeente biedt de burgers serviceverbetering in de
vorm van wekelijkse GFT-inzameling in de zomer, de
financiële risico's van de extra GFT-inzameling liggen
bij Fryslan Miljeu;
indien, zoals verwacht, daadwerkelijk minder restafval
in de zomer wordt ingezameld zijn de financiële
voordelen als gevolg van lagere verwerkingskosten voor
de gemeente.
Een stijging van de afvalstoffenheffing als gevolg van de
extra GFT-inzameling is door deze afspraak uitgesloten.
Het is tenslotte mogelijk, dat er dankzij de stickering van
de containers zoveel nieuwe aansluitingen worden ontdekt
dat de gemeente ook aan de inkomstenkant toch voordeel
heeft van de hele operatie.
Voor 2002 is dit een aanvaardbare oplossing. In de loop van
2002 moet worden bezien hoe goed de extra GFT-inzameling
werkt. Indien dit bevredigend verloopt, kan besloten worden
de extra GFT-inzameling vast in het contract met Fryslan
Miljeu op te nemen. Fryslan Miljeu is overigens bereid de
overname van het financiële risico ook in de toekomst te
continueren
De afspraak wordt, indien de raad ermee instemt, in de
prestatie-overeenkomst 2002 vastgelegd.
4Voorstel
De raad wordt voorgesteld akkoord te gaan met
de wijziging van de huidige wekelijks alternerende
inzameling van groen en grijs afval per 2-4-2002 bij ca.
23.000 van de in totaal ca. 26.500 laagbouwwoningen in
een gelijktijdige inzameling om de twee weken;
wekelijkse GFT-inzameling gedurende 20 zomerweken;
één en ander onder voorwaarden omtrent een zorgvuldige
werkwijze en omtrent financiën zoals in de nota
omschreven;
deze wijzigingen en voorwaarden ter advies aan de
commissie stadsontwikkeling van 11 december 2001 voor te
leggen en ter besluitvorming aan de gemeenteraad van 14
januari 2002;