Blad 6 Het stedenbouwkundig plan voorziet voorts in bouwmoge lijkheden voor geschakelde grondgebonden woningen nabij de bestaande woonbebouwing en appartementengebouwen in hoogte variërend van vier tot 12 woonlagen aan de zijde van de DrachtsterwegWij komen daarop afzonderlijk bij u terug. e. Parkeerbehoefte en parkeeroplossing Klaver/Intratuin moet in belangrijke mate worden beschouwd als vestiging van grootschalige detailhandel (GDV)Er is namelijk overwegend sprake van grootschalige detailhandel in niet volumineuze goederen. Voor GDV wordt in het algemeen en indicatief een norm van 1 parkeerplaats per 20 m2 bvo gehanteerd. Voor PDV ligt de norm op 1 per 50 m2 bvo. Gelet op het karakter van Klaver/Intratuin vinden wij het verantwoord een norm van 1 parkeerplaats per 30 tot 31 m2 bvo te hanteren. In deze norm is het parkeren voor het personeel begrepen. Bij in totaal ruim 10.000 m2 bvo ligt de parkeerbehoefte dan op zo'n 330 tot 340 plaatsen voor auto's De parkeersituatie bij de nieuwe vestiging van Intratuin in Assen kan in dit geval goed als vergelijkingsmateriaal vanuit de praktijk dienen. Daar zijn ruim 450 plaatsen beschikbaar zijn bij zo'n 13.000 m2 bvo. Dat houdt in dat er 1 parkeerplaats beschikbaar is per 28 tot 29 m2 bvo. Voor de piekmomenten, zoals vóór moederdag en rond de kerst, is het genoemde aantal doorgaans niet voldoende. Om te voorkomen, dat op die momenten de woonomgeving extra zwaar wordt belast, achten wij enige reserveruimte voor zo'n 30 auto's op eigen terrein gewenst. Wij hebben vervolgens in overleg met Klaver/Intratuin en de VOF bekeken op welke wijze in de parkeerbehoefte voor zowel auto's als fietsen zou kunnen voorzien. Dat overleg heeft geresulteerd in een opzet en inrichting, zoals op de bijge voegde kaart is weergegeven. Die komt uit op in totaal 325 parkeerplaatsen voor auto's, waarvan 99 aan de noordkant van de Tijnjedijk en 226 ten zuiden daarvan. Daarbij is onder meer rekening gehouden met een voldoende groot winkelerf voor het stallen van fietsen, voor winkelwagens, groenvoorzieningen, reclame-objecten, uitloopruimte zonder direct op de rijbaan te staan, invalidenparkeerplaatsen, haal- en brengplaatsen van minder goed ter been zijnde klanten, het afhalen van goederen en dergelijke voor zieningen. Genoemd aantal wijkt marginaal af van het aantal van 330 tot 340 van onze richtnorm. Wij zijn van mening, dat deze marginale afwijking verantwoord is. In verhoudin gen uitgedrukt wordt één parkeerplaats per iets meer dan 31 m2 bvo gerealiseerd. Een groter aantal zou ten koste gaan van de inrichting van het winkelerf en/of van het parkeerterrein zelf of zou een groter beslag leggen op het Blad 7 terrein ten zuiden van de Tijnjedijk. En dat zou weer ten koste gaan van de ontwikkeling van woningbouw. De feitelijke inrichting van het parkeerterrein ten zuiden van de Tijnjedijk kan niet eerder plaats vinden, dan nadat er een functiegerichte sanering van de gronden heeft plaats gevonden. Het moment waarop die plaats kan vinden, is weer afhankelijk van het moment waarop de sanering ten behoeve van de woningbouw kan plaats vinden. Tot zo lang zal provisorisch op het terrein van de voormalige haarden- fabriek moeten worden geparkeerd. Dat terrein biedt in zijn huidige vorm - de gebouwen zijn inmiddels gesloopt - voldoende parkeermogelijkheden De herinrichting van de Tijnjedijk kan redelijkerwijs niet eerder plaats vinden, dan nadat het bouwverkeer voor de nieuwbouw op het terrein "Faber haarden" is verdwenen. Er zou anders sprake zijn van kapitaalvernietiging. Inspraakprocedure Volgens artikel 6a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening is bij een procedure ex artikel 19, lid 1 WRO een inspraak procedure verplicht. Het bouwplan is op de gebruikelijke wijze als binnengekomen bouwplan gepubliceerd. Vanaf 14 februari 2002 heeft het verzoek om vrijstelling gedurende vier weken ter inzage gelegen. Er zijn tijdens de inspraaktermijn mondeling, noch schriftelijk reacties binnengekomen. Op 7 maart 2002 zijn omwonenden/belang hebbenden tijdens een informatiebijeenkomst in de gelegen heid gesteld kennis te nemen van de plannen. Ook bij die gelegenheid zijn geen opmerkingen naar voren gebracht. Voorbereidingsbesluit Het bestemmingsplan "Huizum dorp" is in 1977 vastgesteld door de gemeenteraad, in 1978 goedgekeurd door Gedeputeerde Staten en in 1981 goedgekeurd door de Kroon. Aangezien het bestemmingsplan ouder is dan tien jaar, kan de gevraagde vrijstelling na het voeren van de wettelijke procedure, pas worden verleend, nadat er overeenkomstig artikel 19, lid 4 van de WRO, een voorbereidingsbesluit is genomen door uw raad. In 1997 hebben wij het ontwerp-bestemmingsplan "Huizum dorp, tuincentrum" voorgelegd aan de Commissie van Overleg ex artikel 10 van het Bro 1985. Dit ontwerp was een herziening van het verouderde bestemmingsplan "Huizum dorp" en bevatte een planologische regeling voor het tuincentrum. Nog voor wij het ontwerp in procedure zouden brengen, tekende de wens van Klaver/Intratuin zich af. Met het oog daarop hebben wij het ontwerp niet in procedure gebracht. Gelet op de samenhang tussen de plannen van Klaver/- Intratuin en de herontwikkeling van het terrein "Faber haarden"bereiden wij inmiddels een herziening van het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 508