Blad 6
Het stedenbouwkundig plan voorziet voorts in bouwmoge
lijkheden voor geschakelde grondgebonden woningen nabij de
bestaande woonbebouwing en appartementengebouwen in hoogte
variërend van vier tot 12 woonlagen aan de zijde van de
DrachtsterwegWij komen daarop afzonderlijk bij u terug.
e. Parkeerbehoefte en parkeeroplossing
Klaver/Intratuin moet in belangrijke mate worden beschouwd
als vestiging van grootschalige detailhandel (GDV)Er is
namelijk overwegend sprake van grootschalige detailhandel
in niet volumineuze goederen. Voor GDV wordt in het
algemeen en indicatief een norm van 1 parkeerplaats per 20
m2 bvo gehanteerd. Voor PDV ligt de norm op 1 per 50 m2
bvo. Gelet op het karakter van Klaver/Intratuin vinden wij
het verantwoord een norm van 1 parkeerplaats per 30 tot 31
m2 bvo te hanteren. In deze norm is het parkeren voor het
personeel begrepen. Bij in totaal ruim 10.000 m2 bvo ligt
de parkeerbehoefte dan op zo'n 330 tot 340 plaatsen voor
auto's
De parkeersituatie bij de nieuwe vestiging van Intratuin in
Assen kan in dit geval goed als vergelijkingsmateriaal
vanuit de praktijk dienen. Daar zijn ruim 450 plaatsen
beschikbaar zijn bij zo'n 13.000 m2 bvo. Dat houdt in dat
er 1 parkeerplaats beschikbaar is per 28 tot 29 m2 bvo.
Voor de piekmomenten, zoals vóór moederdag en rond de
kerst, is het genoemde aantal doorgaans niet voldoende. Om
te voorkomen, dat op die momenten de woonomgeving extra
zwaar wordt belast, achten wij enige reserveruimte voor
zo'n 30 auto's op eigen terrein gewenst.
Wij hebben vervolgens in overleg met Klaver/Intratuin en de
VOF bekeken op welke wijze in de parkeerbehoefte voor zowel
auto's als fietsen zou kunnen voorzien. Dat overleg heeft
geresulteerd in een opzet en inrichting, zoals op de bijge
voegde kaart is weergegeven. Die komt uit op in totaal 325
parkeerplaatsen voor auto's, waarvan 99 aan de noordkant
van de Tijnjedijk en 226 ten zuiden daarvan. Daarbij is
onder meer rekening gehouden met een voldoende groot
winkelerf voor het stallen van fietsen, voor winkelwagens,
groenvoorzieningen, reclame-objecten, uitloopruimte zonder
direct op de rijbaan te staan, invalidenparkeerplaatsen,
haal- en brengplaatsen van minder goed ter been zijnde
klanten, het afhalen van goederen en dergelijke voor
zieningen. Genoemd aantal wijkt marginaal af van het aantal
van 330 tot 340 van onze richtnorm. Wij zijn van mening,
dat deze marginale afwijking verantwoord is. In verhoudin
gen uitgedrukt wordt één parkeerplaats per iets meer dan
31 m2 bvo gerealiseerd. Een groter aantal zou ten koste
gaan van de inrichting van het winkelerf en/of van het
parkeerterrein zelf of zou een groter beslag leggen op het
Blad 7
terrein ten zuiden van de Tijnjedijk. En dat zou weer ten
koste gaan van de ontwikkeling van woningbouw.
De feitelijke inrichting van het parkeerterrein ten zuiden
van de Tijnjedijk kan niet eerder plaats vinden, dan nadat
er een functiegerichte sanering van de gronden heeft plaats
gevonden. Het moment waarop die plaats kan vinden, is weer
afhankelijk van het moment waarop de sanering ten behoeve
van de woningbouw kan plaats vinden. Tot zo lang zal
provisorisch op het terrein van de voormalige haarden-
fabriek moeten worden geparkeerd. Dat terrein biedt in zijn
huidige vorm - de gebouwen zijn inmiddels gesloopt -
voldoende parkeermogelijkheden
De herinrichting van de Tijnjedijk kan redelijkerwijs niet
eerder plaats vinden, dan nadat het bouwverkeer voor de
nieuwbouw op het terrein "Faber haarden" is verdwenen. Er
zou anders sprake zijn van kapitaalvernietiging.
Inspraakprocedure
Volgens artikel 6a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening is
bij een procedure ex artikel 19, lid 1 WRO een inspraak
procedure verplicht. Het bouwplan is op de gebruikelijke
wijze als binnengekomen bouwplan gepubliceerd. Vanaf
14 februari 2002 heeft het verzoek om vrijstelling
gedurende vier weken ter inzage gelegen. Er zijn tijdens de
inspraaktermijn mondeling, noch schriftelijk reacties
binnengekomen. Op 7 maart 2002 zijn omwonenden/belang
hebbenden tijdens een informatiebijeenkomst in de gelegen
heid gesteld kennis te nemen van de plannen. Ook bij die
gelegenheid zijn geen opmerkingen naar voren gebracht.
Voorbereidingsbesluit
Het bestemmingsplan "Huizum dorp" is in 1977 vastgesteld
door de gemeenteraad, in 1978 goedgekeurd door Gedeputeerde
Staten en in 1981 goedgekeurd door de Kroon. Aangezien het
bestemmingsplan ouder is dan tien jaar, kan de gevraagde
vrijstelling na het voeren van de wettelijke procedure, pas
worden verleend, nadat er overeenkomstig artikel 19, lid 4
van de WRO, een voorbereidingsbesluit is genomen door uw
raad.
In 1997 hebben wij het ontwerp-bestemmingsplan "Huizum
dorp, tuincentrum" voorgelegd aan de Commissie van Overleg
ex artikel 10 van het Bro 1985. Dit ontwerp was een
herziening van het verouderde bestemmingsplan "Huizum dorp"
en bevatte een planologische regeling voor het tuincentrum.
Nog voor wij het ontwerp in procedure zouden brengen,
tekende de wens van Klaver/Intratuin zich af. Met het oog
daarop hebben wij het ontwerp niet in procedure gebracht.
Gelet op de samenhang tussen de plannen van Klaver/-
Intratuin en de herontwikkeling van het terrein "Faber
haarden"bereiden wij inmiddels een herziening van het