parkeervoorzieningen, samen met de stichting Parkeergarages Leeuwarden, exploitatief tenminste kostendekkend kunnen worden gemaakt. Nieuwe voorgenomen investeringen zijn de parkeergarage Oldehoofsterkerkhof (twee lagen ondergronds; 250 extra plaatsen) en een extra laag op de Klanderij (100 extra plaatsen). Hiermee wordt de behoefte aan parkeervoorzieningen (volgens huidige inzichten) ruimschoots gedekt. Bij het project Oldehoofsterkerkhof ligt en relatie met de ISV-nnddelen grootschalig groen. Zie ook paragraaf 2.6. Een belangrijke consequentie van deze parkeervoorzieningen is, dat het relatief goedkope (en dus inkomsten- genererende) maaiveldparkeren, sterk wordt teruggedrongen. Daarvoor in de plaats komt een parkeerexploitatie, die pas op termijn een winstfactor zal laten zien. Naast de stalling van voertuigen, moet de ontwikkeling van de oldenhoofsterkerkhof het plein weer een sociale functie geven: een ontmoetingsplek voor mensen, een plein waar wat te leven en te doen is (zo kan worden gedacht aan het ontwikkelen en uitbouwen van de mogelijkheden rond de oldehove in het kader van cultuurtoerisme), een logische verbindingszone tussen de prinsentuin met haar boten en de binnenstad, het op beperkte schaal bieden van voorzieningen (winkels, kantoren) op het plein en eveneens op beperkte schaal introduceren van de woonfunctie, waarmee de leefbaarheid van het centrum een extra impuls wordt gegeven. Conclusies en aanbevelingen BNS en parkeergarage BNS Het project BNS is in uitvoering en draagt samen met overige gemeentelijke investeringen bij aan een beter beeld en imago van de gemeente leeuwarden. De slag moet echter worden volmaakt; het centrumgebied kent nog teveel extreme uitschieters. Voor de uitvoering van het masterplan binnenstad nieuwe stad is in de periode vanaf 2004 -2007 een extra bijdrage nodig van Mf 14,-, (=4 Mf 3,5). (Ca. M€ 6.4 Parkeergarage Voor de parkeergarage oldenhoofsterkerkhof zal. met name gelet op de hoogwaardige afwerking, een stevige onrendabele top moeten worden gefinancierd. Uitgangspunt is dat het parkeerfonds deze onrendabele top voor haar rekening neemt, op een zodanige wijze dat deze het kan trekken. Met de thans voorliggende, wordt het parkeerfonds maximaal benut, hetgeen betekent dat overige voorzieningen niet meer uit dit fonds kunnen worden gefinancierd. Zo zullen de middelen ten behoeve van een fietsenstalling in de binnenstad worden aangewend voor de parkeergarage. Inleiding Leeuwarden bevindt zich in een provincie waar watersport een belangrijke toeristische verblijfsfactor is. Daarnaast beschikt Leeuwarden over een historisch kern een enkele grote attractie en een aantal regionale culUirele en historische voorzieningen. Dit biedt alles bij elkaar genomen kansen om het toerisme beter uit te nutten, zowel in regionaal verband, als zelfstandig. Hiervoor zijn aanpalende voorzieningen nodig, alsmede een aantal trekkende voorzieningen. Ook hier speelt de concentratie rond het stadscentrum een belangrijke rol. Vooral van het watertoerisme, de aanwezigheid van de historische binnenstad en de Frieze cultuur kan meer worden verwacht. Dagjesmensen en passanten kunnen nadrukkelijker naar het 3.3 Toerisme en cultuur centrum worden verleid. De Blauwe Diamant: Leeuwarden stad van water en cultuur Het belangrijkste project is de Blauwe Diamant: met dit project wordt de waterkwaliteit in de binnenstad en omgeving verbeterd en ontstaan mogelijkheden om de stadsgrachten voor recreatieve vaart te gebruiken. Door (schone) verbindingszones in stand te houden, kan aansluiting op bestaande gebmikte watersportroutes ontstaan. Door aanleg voorzieningen te bieden en sanitaire ruimten, wordt het interessanter voor watersporters om Leeuwarden niet zomaar voorbij te varen. Dit heeft in combinatie met elkaar geleid tot een kompasaanvraag met de titel Leeuwarden stad van water en cultuur. Alle voorzieningen in het kader van deze investering hebben een directe relatie met water. Dit project valt uiteen in verschillende delen, te weten waterkwaliteit binnenstad, Potmargezone, recreatieve toeristische watervoorzieningen (aanlegfaciliteiten bruine vlootmuseumhaven aan rand centrumgebied en de kelders). In het waterplan binnnestad en bij de potmarge, zullen de waterbodems worden gesaneerd, terwijl tegelijkertijd rioleringsmaatregelen worden getroffen. Hierdoor wordt de kwaliteit van het oppervlaktewater verbeterd en kunnen de grachten worden klaargemaakt voor toeristisch en recreatief gebruik. Door een combinatie van maatregelen worden de wateren bij toeristische functies op diepte gebracht. In de bijlage zijn de drie projectonderdelen apart inzichtelijk gemaakt. Dit projectonderdeel vertoont grote samenhang met de toeristische infrastructuur, waarbij voorzieningen voor schepen worden aangelegd en de toerist wat te doen heeft in de stad. Een en ander is uitgewerkt in een projectvoorstel ten behoeve van kompas met als titel "Leeuwarden stad van water en cultuur" en wordt zo als het ware één project. Voor de reserveringen is het van belang om te weten dat alleen de investeringen in de toeristische infrastructuur nieuw zijn (Mf 3,6). De totale gemeentelijke bijdrage wordt dan ca Mf 7,1- M€ 3,2) en levert naar verwachting een totale investering op van ca Mf 28,- (ca. M€ 12.7). Middelen voor de wateronderdelen zijn in een eerder stadium reeds gereserveerd. Dit is een goede mogelijkheid om een gedeelte van het watersaneringsprobleem op creatieve wijze, samen met andere belanghebbenden op te lossen. Cultureel kwartier Bij dit project gaat Leeuwarden expliciet zijn historische waarde exploiteren en verzilveren. De binnenstad als attractie! Deze aanvraag maakt geen onderdeel uit van het hierboven beschreven project. Wel geldt hier evenzogoed dat de attractieve waarde van Leeuwarden stevig wordt vergroot! Dit onderdeel is in feite complementair aan de investeringen ten behoeve van de blauwe diamant. Door de investeringen in cultuur en toerisme gelijk op te laten lopen wordt een compleet pakket aangeboden. Zo wordt het mogelijk om met de boot vanuit het merengebied, al trekkend door Friesland, Leeuwarden aan te doen. En vervolgens voldoende uitdaging in de stad te vinden te vinden om hier enkele dagen te willen blijven vertoeven. In dit kader moet worden gedacht aan investeringen ten behoeve van het "princessehof', het Fries natuurmuseum, Frysk Hus. Hoewel dit nog niet financieel is vertaald, kan worden verwacht dat de nalatenschap van Bonnema nieuwe elementen aan de culturele waarde van de stad toevoegt. Wij hebben de verwachting dat het cultureel kwartier als geheel een flinke spin-off heeft. In de eerste plaats levert het al stevige multipliers, indien onze verwachtingen ten aanzien van de bijdrage uit kompas en overige investeerders uitkomen. Daarnaast kan structureel op een economische impuls in de stad worden gerekend. Middelseeroute Door een vaarroute te creëren tussen Leeuwarden en de Friese meren (m.n. richting Sneek) ontstaat een nieuwe vaarroute voor recreatieve motorboten tot een hoogte van 2,5 meter. Leeuwarden plaatst zich hiermee nadrukkelijker als ovemachtingsplaats. In samenhang met andere voorzieningen, ontstaan kansen toeristen hier langer te laten verblijven en "de stad in te lokken". Doordat diverse partners bereid zijn te investeren in deze 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 51