parkeervoorzieningen, samen met de stichting Parkeergarages Leeuwarden, exploitatief tenminste
kostendekkend kunnen worden gemaakt. Nieuwe voorgenomen investeringen zijn de parkeergarage
Oldehoofsterkerkhof (twee lagen ondergronds; 250 extra plaatsen) en een extra laag op de Klanderij (100 extra
plaatsen). Hiermee wordt de behoefte aan parkeervoorzieningen (volgens huidige inzichten) ruimschoots gedekt.
Bij het project Oldehoofsterkerkhof ligt en relatie met de ISV-nnddelen grootschalig groen. Zie ook paragraaf
2.6. Een belangrijke consequentie van deze parkeervoorzieningen is, dat het relatief goedkope (en dus
inkomsten- genererende) maaiveldparkeren, sterk wordt teruggedrongen. Daarvoor in de plaats komt een
parkeerexploitatie, die pas op termijn een winstfactor zal laten zien. Naast de stalling van voertuigen, moet de
ontwikkeling van de oldenhoofsterkerkhof het plein weer een
sociale functie geven: een ontmoetingsplek voor mensen, een
plein waar wat te leven en te doen is (zo kan worden gedacht
aan het ontwikkelen en uitbouwen van de mogelijkheden
rond de oldehove in het kader van cultuurtoerisme), een
logische verbindingszone tussen de prinsentuin met haar
boten en de binnenstad, het op beperkte schaal bieden van
voorzieningen (winkels, kantoren) op het plein en eveneens
op beperkte schaal introduceren van de woonfunctie,
waarmee de leefbaarheid van het centrum een extra impuls
wordt gegeven.
Conclusies en aanbevelingen BNS en parkeergarage
BNS
Het project BNS is in uitvoering en draagt samen met overige gemeentelijke investeringen bij aan een beter
beeld en imago van de gemeente leeuwarden. De slag moet echter worden volmaakt; het centrumgebied kent
nog teveel extreme uitschieters.
Voor de uitvoering van het masterplan binnenstad nieuwe stad is in de periode vanaf 2004 -2007 een extra
bijdrage nodig van Mf 14,-, (=4 Mf 3,5). (Ca. M€ 6.4
Parkeergarage
Voor de parkeergarage oldenhoofsterkerkhof zal. met name gelet op de hoogwaardige afwerking, een stevige
onrendabele top moeten worden gefinancierd. Uitgangspunt is dat het parkeerfonds deze onrendabele top voor
haar rekening neemt, op een zodanige wijze dat deze het kan trekken. Met de thans voorliggende, wordt het
parkeerfonds maximaal benut, hetgeen betekent dat overige voorzieningen niet meer uit dit fonds kunnen worden
gefinancierd. Zo zullen de middelen ten behoeve van een fietsenstalling in de binnenstad worden aangewend
voor de parkeergarage.
Inleiding
Leeuwarden bevindt zich in een provincie waar
watersport een belangrijke toeristische
verblijfsfactor is. Daarnaast beschikt
Leeuwarden over een historisch kern een
enkele grote attractie en een aantal regionale
culUirele en historische voorzieningen. Dit
biedt alles bij elkaar genomen kansen om het
toerisme beter uit te nutten, zowel in regionaal
verband, als zelfstandig. Hiervoor zijn
aanpalende voorzieningen nodig, alsmede een
aantal trekkende voorzieningen. Ook hier
speelt de concentratie rond het stadscentrum
een belangrijke rol. Vooral van het
watertoerisme, de aanwezigheid van de
historische binnenstad en de Frieze cultuur kan
meer worden verwacht. Dagjesmensen en
passanten kunnen nadrukkelijker naar het
3.3 Toerisme en cultuur
centrum worden verleid.
De Blauwe Diamant: Leeuwarden stad van water en cultuur
Het belangrijkste project is de Blauwe Diamant: met dit project wordt de waterkwaliteit in de binnenstad en
omgeving verbeterd en ontstaan mogelijkheden om de stadsgrachten voor recreatieve vaart te gebruiken. Door
(schone) verbindingszones in stand te houden, kan aansluiting op bestaande gebmikte watersportroutes ontstaan.
Door aanleg voorzieningen te bieden en sanitaire ruimten, wordt het interessanter voor watersporters om
Leeuwarden niet zomaar voorbij te varen.
Dit heeft in combinatie met elkaar geleid tot een kompasaanvraag met de titel Leeuwarden stad van water en
cultuur. Alle voorzieningen in het kader van deze investering hebben een directe relatie met water.
Dit project valt uiteen in verschillende delen, te weten waterkwaliteit binnenstad, Potmargezone, recreatieve
toeristische watervoorzieningen (aanlegfaciliteiten bruine vlootmuseumhaven aan rand centrumgebied en de
kelders).
In het waterplan binnnestad en bij de potmarge, zullen de
waterbodems worden gesaneerd, terwijl tegelijkertijd
rioleringsmaatregelen worden getroffen. Hierdoor wordt
de kwaliteit van het oppervlaktewater verbeterd en kunnen
de grachten worden klaargemaakt voor toeristisch en
recreatief gebruik. Door een combinatie van maatregelen
worden de wateren bij toeristische functies op diepte
gebracht. In de bijlage zijn de drie projectonderdelen apart
inzichtelijk gemaakt.
Dit projectonderdeel vertoont grote samenhang met de
toeristische infrastructuur, waarbij voorzieningen voor
schepen worden aangelegd en de toerist wat te doen heeft
in de stad. Een en ander is uitgewerkt in een
projectvoorstel ten behoeve van kompas met als titel
"Leeuwarden stad van water en cultuur" en wordt zo als
het ware één project. Voor de reserveringen is het van belang om te weten dat alleen de investeringen in de
toeristische infrastructuur nieuw zijn (Mf 3,6). De totale gemeentelijke bijdrage wordt dan ca Mf 7,1- M€ 3,2)
en levert naar verwachting een totale investering op van ca Mf 28,- (ca. M€ 12.7). Middelen voor de
wateronderdelen zijn in een eerder stadium reeds gereserveerd. Dit is een goede mogelijkheid om een gedeelte
van het watersaneringsprobleem op creatieve wijze, samen met andere belanghebbenden op te lossen.
Cultureel kwartier
Bij dit project gaat Leeuwarden expliciet zijn historische waarde exploiteren en verzilveren. De binnenstad als
attractie! Deze aanvraag maakt geen onderdeel uit van het
hierboven beschreven project. Wel geldt hier evenzogoed dat
de attractieve waarde van Leeuwarden stevig wordt vergroot!
Dit onderdeel is in feite complementair aan de investeringen ten
behoeve van de blauwe diamant. Door de investeringen in
cultuur en toerisme gelijk op te laten lopen wordt een compleet
pakket aangeboden. Zo wordt het mogelijk om met de boot
vanuit het merengebied, al trekkend door Friesland,
Leeuwarden aan te doen. En vervolgens voldoende uitdaging in
de stad te vinden te vinden om hier enkele dagen te willen
blijven vertoeven. In dit kader moet worden gedacht aan
investeringen ten behoeve van het "princessehof', het Fries
natuurmuseum, Frysk Hus. Hoewel dit nog niet financieel is
vertaald, kan worden verwacht dat de nalatenschap van
Bonnema nieuwe elementen aan de culturele waarde van de stad toevoegt. Wij hebben de verwachting dat het
cultureel kwartier als geheel een flinke spin-off heeft. In de eerste plaats levert het al stevige multipliers, indien
onze verwachtingen ten aanzien van de bijdrage uit kompas en overige investeerders uitkomen. Daarnaast kan
structureel op een economische impuls in de stad worden gerekend.
Middelseeroute
Door een vaarroute te creëren tussen Leeuwarden en de Friese meren (m.n. richting Sneek) ontstaat een nieuwe
vaarroute voor recreatieve motorboten tot een hoogte van 2,5 meter. Leeuwarden plaatst zich hiermee
nadrukkelijker als ovemachtingsplaats. In samenhang met andere voorzieningen, ontstaan kansen toeristen hier
langer te laten verblijven en "de stad in te lokken". Doordat diverse partners bereid zijn te investeren in deze
9