Ta.v. de inspraakreactie is de vraagvolgorde (blz. 1 t m 3 aangehouden. Alleen van bewonersbegeleiding en communicatie is een clustering gemaakt:. 1. Communicatie en bewonersondersteuning a. Veel moet nog ingevuld worden in het WOP, wat betekent dat inspraak en betrokkenheid een permanente moet zijn. lb.(Uit later toegestuurde brief van 7 maart) Willen graag continueren 20 uur extra bewonersondersteuning die nu door SWL wordt ingevuld. Ic. De huidige Nieuwsbrief is niet afgestemd op de lezers. Schriftelijke communicatie naar allochtonen ontbreekt. 2. Komt er wel een goede aansluiting tussen de ontwikkelingen in het NW en ZW. o.a. Stedenbouwkundig 3. Vinden het zorgelijke ontwikkeling dat er in het ZW gebouwd wordt voor de hogere en middeninkomens. Vinden het in principe een w ijk waar de lage en middeninkomens een plek moeten inden. la. Het ligt in de bedoeling de bewoners en bewonersgroepen nauw bij de planvorming te blijven betrekken. Ook formeel zullen in de toekomst bewoners de gelegenheid blijven krijgen in te spreken (op stedenbouwkundige plannen, op RO- procedures, op bouwplannen). 1b. Zeker in fases van intensieve planvorming (zoals bijv dit jaar) zal er extra bewonersondersteuning voor de planvorming georganiseerd blijven worden. De huidige extra inzet blijft nog tot de definitieve besluitvorming in de Raad gehandhaafd (juni). Ondertussen zal uitgewerkt worden hoeveel extra ondersteuning voor bewoners daarna ingezet kan/moet worden en door wie die geboden wordt (SWL en/'of HWL). Ic. De Nieuwsbrief zal beter op de lezers worden afgestemd. Voor de communicatie naar allochtonen toe zal een aanpak zoals bij het WOP gehanteerd (informatie mondeling verschaffen via het Digitaal Trapveldje) verder uitgewerkt worden. Bij schriftelijke informatie blijft het probleem dat er zoveel verschillende taalgroepen in de wijk zijn en dat de indruk bestaat dat de informatie op die manier bij velen niet echt overkomt. De voorkeur lijkt bij mondelinge vormen van overdracht te liggen. In het kader van Noordrand aan Zet wordt dit verder uitgewerkt. 2. Hoewel de plannen voor het Noord- Westen zich nog binnen een bandbreedte bewegen van mogelijkheden is het duidelijk dat ook in dit deel van de wijk het nodige verbeterd zal worden, zij het met de insteek dat een belangrijk deel van de huidige bewoners er blijft wonen. Dat betekent volkshuisvestelijk wel dat het NW en ZW andere groepen zullen huisvesten. Stedenbouwkundig is het vooral zaak de kansen die er zijn verbindingen te leggen tussen de wijkdelen (fam vd Weijstraat, inrichten grensstraten, watertje bij de S. Schootstraat, type nieuw te bouwen woningen, zichtlijnen vanuit de bestaande woningen) goed te benutten en dat is ook de bedoeling. 3. Zoals ook reeds uitvoerig toegelicht in de Wijkontwikkelingsvisie en vooral de inspraaknota bij de Ontwikkelingsvisie is het strategische doel van deze operatie de Vrijheidswijk weer voor langere tijd aantrekkelijk te maken volkshuisvestelijk en economisch. Wooncarrière moet ook binnen de wijk mogelijk worden indien het inkomen 4. Wil de Vrijheidswijk een moderne wijk worden dan zou er een glasvezelnet moeten komen. 5. de wijk, in het bijzonder ZW en het centrumgebied, zouden duurzaam ingericht moeten worden. 6. Bij de herinrichting van de wijk zou de verplaatsing van 2 bedrijven in het NW van de wijk moeten worden meegenomen. 7. Hoe het fysiek beheer in de wijk op korte en lange termijn er uit moet zien komt onvoldoende aan de orde. Ook zou al nagedacht moeten worden over het beheer na de herstructureringsoperatie met meer betrokkenheid en verantwoordelijkheid van bewoners met een vraagteken. 8. Voorzieningen moeten op een juist tijdstip ingepland worden bijv. speelvoorzieningen. 9. Er zijn zorgen over de ontsluiting bij de J. toeneemt. Daarom zijn woningen voor de midden maar ook de hogere inkomens een onmisbare schakel. 4. Het gemeentelijk beleid is er op gericht om in de hele stad een glasvezelnet aan te leggen, de zgn. Cityring. De baan van deze ring is ook gepland voor en door de Vrijheidswijk. Aanleg van dit gedeelte van de ring is voorzien in fase 2 van het Styling project. Geprobeerd zal worden de Vrijheidswijk nog in fase 1 te krijgen. 5. Het is beslist de bedoeling dat de wijk op een (behoorlijk aantal) punten duurzaam ingericht gaat worden en dat staat ook in de teksten. In de tekst in deel B zal dit nog explicieter verwoord worden dan nu gebeurd. Voor een aantal aanvullende opmerkingen kan verwezen worden naar de antwoorden op de vragen die stichting Milieuplatform gesteld heeft (onder nr. 4) 6. De bedrijven waarop gedoeld wordt staan al lang in de wijk. vervullen functies conform het bestemmingsplan en veroorzaken geen overlast. Een eventuele verplaatsing van deze bedrijven zal daarom op vrijwillige basis moeten plaatsvinden, waartoe de bedrijven zelf het initiatief zullen moeten nemen. Daar lijkt op dit moment niet sprake van te zijn. Mocht deze situatie vóór de vaststelling van een nieuw bestemmingsplan voor dit deel van het gebied, wat over een paar jaar speelt, alsnog veranderen dan zou dit in een eventuele bestemmingsplanwijziging nog wel kunnen worden meegenomen. 7. Het fysieke beheer heeft al veel aandacht gehad en zal dat ook houden. Daarom blijft de werkgroep beheer in stand en zal er een project komen met als werktitel 'afval in de wijk'. De reden is dat geconstateerd kan worden dat ondanks een hoop extra inspanningen op het punt van signalering, aanspreken, opruimen etc. de w ijk meer dan gemiddeld vervuild blijft. Tegelijkertijd kan geconstateerd worden dat er nog de nodige ideeën liggen voor een aanpak, maar dat die minder makkelijk te organiseren zullen zijn. omdat ze veel afstemming tussen organisaties vereisen, een mentaliteitsveran dering bij bewoners willen bewerkstelligen en waarschijnlijk de nodige kosten met zich zullen meebrengen en een lange adem zullen vereisen. Vandaar de keuze voor een meer projectmatige aanpak onder regie van de rayonbeheerder, waarvan naar verwachting ook voor de lange termijn de vruchten geplukt kunnen worden. Dat dit met de bewoners zal moeten is niet echt een vraagteken. 8. Er zal een planning komen, die met de bewoners besproken wordt. 9. Bij de opstelling van de plannen is

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 538