stadsgrenzen te creëren daar men het vertier anders elders opzoekt. In de kadernota sport heeft het college deze ambitie overgenomen. De exacte hoogte van de investeringen zijn nog met bekend. Aangezien een aantal voorzieningen later in de tijd staan geprojecteerd, is het nu ook niet zo zinvol berekeningen te maken. Wel is het relevant om het programma te kennen, alsmede de totale financieringsstructuur die de gemeente er onder wilt leggen. Het programma bestaat uit investeringen in Leeuwarden Noord (Magere weide; openluchtzwembad bij de blauwe golf, vervanging van de bestaande sporthal), Leeuwarden Oost (kalverdijkje), Leeuwarden West (Nylan) en tenslotte sporten speelvoorziemngen ion de wijken. In Oost loopt een privaat initiatief, waarvan eerst de haalbaarheid vastgesteld zal moeten worden. Ook indien de haalbaarheid negatief is, zijn er hier noodzakelijke investeringen te verrichten. In West zal de sporthal op termijn moeten worden vervangen. Tenslotte zullen er sport- en spelvoorziemngen worden gecreëerd op wijkniveau. Als finamceringsnchting voor al deze voorzieningen geldt: vrijval van kapitaallasten, gereserveerde middelen (zwembad) private investeringen, bijdrage vanuit de grondexploitatie (m.n. het fonds sportvoorzienmgen van Zuid) en zonodig overige gemeentelijke middelen. 3.7 Economische zaken Naast de ISV-gerelateerde investeringen, doet de gemeente aanpalende eigen investeringen, die hetzelfde doel dienen. Alle genoemde investeringen zijn reeds in het MOP benoemd. Naast de hier genoemde investeringen hebben de investeringen in de binnenstad en de toeristische infrastructuur uiteraard ook een belangrijke economische component. Doel van de investeringen is om een aantrekkelijk investeringsklimaat voor bedrijven te scheppen, door het bijeenbrengen van functies, hoogwaardige locaties en voorzieningen die aan de informatietechnologie zijn gerelateerd. FEC-city-zone en Merodestraat. Deze projecten staan in de ISV-paragraaf reeds toegelicht. 3.8 Leeuwarden Zuid In Zuiderburen is gebleken dat de hoogspanningskabels in het zicht, best een negatief punt van oordeel vormen voor diverse potentiële gegadigden. Omdat het onder de grond brengen van deze kabels, in financiële termen, op lange na geen haalbare kaart is, is voor Leeuwarden Zuid naar aanvullende financiering gezocht. Samen met derden, is het mogelijk de kosten bijeen te krijgen om de hoogspanningskabel onder de grond te krijgen. Het indirecte effect is een interessanter plangebied, zowel voor het woongedeelte als voor de bedrijvenlocaties. Naast de gemeentelijke inbreng (reservering in het SIOF bedraagt Mf 7,5, ca. M€ 3,4). is de verwachting dat ook door derden een stevige financiële bijdrage wordt geleverd. Inmiddels wordt duidelijk dat het vraag is in hoeverre de financiering daadwerkelijk rond is te krijgen. Voorlopig wordt verder gezocht naar andere medefinanciers. Hoewel de exacte invulling van newtonpark fase III en IV nog niet is te geven, sluiten we met uit dat met name de infrastructurele voorzieningen in dit gebied om een extra bijdrage zullen vragen. In de volgende perspectiefnota zullen we hierop terugkomen. Vooralsnog wordt ervan uitgegaan dat met de Mf 7,5 (M€ 3,4) de gemeentelijke bijdrage aan dit project volstaat. 3.9 City ring Ten behoeve van de aanleg van een ringstructuur, waar t.z.t. kabelexploitanten data kunnen ontsluiten naar bedrijven en woningen, wordt het verstandig geacht vanuit gemeente zijde de noodzakelijke voorwaarden te kunnen scheppen Door een mantelbuis aan te leggen en de aanleg mee te nemen in bestaande werken, wordt de mogelijkheid geopend om tegen concurrerende tarieven bedrijven een modem data infrastructuumet aan te bieden. Moderne steden kennen deze faciliteit al, hierdoor neemt de vestigingsaantrekkelijkheid in Leeuwarden af. Met deze voorziening wordt de mogelijkheid geopend om ook interessant te zijn voor bedrijven die gebruik maken van moderne technologie. Voorwaarde voor dit alles is wel dat er exploitanten bereid worden gevonden om de lijnen in exploitatie en beheer te nemen. 3.10 Sanering waterbodems Zoals hiervoor aangegeven neemt water een belangrijke plaats in, in diverse projecten. Vaak met externe partijen zoals de provincie Fryslan, Wetterskip Fryslan, Wetterskip Mame-Middelsee, Lauwerswalden en Nuon Water. Voor al deze projecten is, naast de vaarwegfunctie van het water, de kwaliteit van het water van groot belang. Deze projecten geven aan welke ambities er voor het water in relatie tot de omgeving nagestreefd moeten en zullen worden. Hierin zijn diepe en schone watergangen van cruciaal belang. Het wegwerken van achterstanden en structureel onderhoud is noodzakelijk om de ambities te kunnen verwezenlijken. Gezien de grote hoeveelheid verontreinigd slib en het ambitieniveau van de gemeente Leeuwarden, is Leeuwarden gebaat bij een korte afstand tot een verwerkingslocatie. Om in deze behoefte te kunnen voorzien is een planologische zoektocht gestart naar een locatie voor de verwerking en het storten van baggerspecie in of in de directe omgeving van de gemeente Leeuwarden. De transportkosten vormen een substantieel deel van de totale kosten. Omdat de afstand tot de verwerkingslocatie op dit moment niet aan te geven is, kan geen eenduidige raming van kosten worden gemaakt. Wel kan, op basis van eerdere onderzoekgegevens, een minimum- en maximumscenario opgesteld worden. Het minimumscenario komt uit op een bedrag van ruim Mf 19,- (ca. M€ 8,6) het maximumscenario op ca Mf 40,- (ca M€ 18,2; Prijspeil 2001). Door te participeren in andere verbanden (zie het project waterkwaliteit binnenstad) kan het probleem met de helft worden gereduceerd. Conclusie Gelet op de omvang van de financiële problematiek die de sanering van waterbodems vergt, stellen wij voor de huidige weg verder te bewandelen: de sanering oppakken in samenwerking met derden, dan wel aanpalend aan andere grote projecten, zodat spin-off verkregen wordt en de kwaliteit van de waterbodems geleidelijk (maar ongewis en ongestructureerd) verbeterd. 3.11 Magneetzweeftrein Voor Leeuwarden is het essentieel aangesloten te worden op de snelle verbinding met het westen. Als tweede motor in het Noorden zou het ondenkbaar zijn om de ontwikkelingen aan Leeuwarden voorbij te laten gaan. Immers de impuls die van een dergelijke verbinding uitgaat, zou zodanig worden verdeeld dat het synergie-effect verloren gaat. Dit is met alleen jammer voor Leeuwarden, maar slaat terug op de hele regio. Leeuwarden is, onder de strikte voorwaarde van aantakking op de magneetlijn, bereid een bedrag van Mf 15,- bij te leggen aan het project. 4 Ontbrekende onderdelen in het MOP/ lijnen van financiering In dit hoofdstuk treft u projecten die wel bekend zijn. maar waar nog geen financieringssystematiek voor is. Eerst volgen de projecten waar een toelichting op wordt gegeven. Vervolgens w orden een aantal ontwikkelingen genoemd, zonder verdere toelichting. Deze zijn bedoeld ter oriëntatie. 'r Harmoniekwartier Consequenties diverse ontwikkelingsrichtingen Riek Bakker (RES II, ontwikkeling stadsvisie) Gelet op de ontwikkelingen in dit gebied van de stad, ligt het voor de hand dat hier een vervolg aan gegeven wordt c.q. dat er een aanvraag voor een stevigere bijdrage komt. Het zou dan gaan om een ontsluiting van een slecht te bereiken deel van de Hemrik, alsmede de merodestrat. Harmoniekwartier. Het gebied tussen de Nieuwstad en de Harmonie en Doelesteeg. De problematiek mag bekend worden verondersteld. In dit stuk zijn veel panden zijn slecht onderhouden. Daarnaast vormt het front tegenover de Harmonie een matig tot slecht visitekaartje voor de gemeente, terwijl juist hier kansen liggen om Leeuwarden aan (nieuwe) bezoekers te presenteren. Tot nu toe zijn de verkenningen te beperkt gebleken. De gemeente heeft op beperkte schaal aankopen gedaan in dit gebied. Omdat het project gefaseerd kan worden uitgevoerd zou een gefaseerde financiële inbreng de oplossing kunnen zijn. Ook kan worden gedacht aan de tweede periode ISV. Als het Zaailand (project BNS) wordt verbeterd en tegelijkertijd dit project, wordt de entree van de stad vanuit het stationsgebied een stuk aantrekkelijker. Representatieve horeca tegenover de harmonie kan de bezoeker langer vasthouden in Leeuwarden. Als globale indicatie voor de kosten moet worden gedacht aan ca Mf 18,- ca. M€ 8,2 voor het totale project. In dit M1P zijn geen middelen gevraagd voor dit project. Het Harmoniekwartier wordt ook niet in het MOP genoemd. Ontwikkelingsrichting als gevolg van de visie van de BVR-studies De indringende vragen die de BVR-studie oproept teneinde de samenhang in de stad te versterken en de toevoer naar de stad te dotteren, zullen naar verwachting grote investeringen vergen. Uiteraard is in dit stadium nog niet aan te geven of in te schatten in welke mate dat het geval zal zijn, maar bij een globaal investeringsverhaal is het verstandig om rekening te houden met deze toekomstige investeringen en te bezinnen hoe deze in de toekomst kunnen worden gefinancierd. Indicatieve gedachten: bijdragen uit nieuwe grondexploitatiegebieden, lange termijnreservering SIOF, reserveringen perspectiefnota, spaarpotje rekeningoverschotten toekomstige jaren. Verdere Ontwikkeling stationsgebied Na de ontwikkeling van de FEC-city-zone ligt het voor de hand de aansluiting op de stad te versterken en de relatie met het NS-station nadrukkelijk op te zoeken, zodat een logisch zakelijk geheel vanaf het NS tot aan het binnenste van de binnenstad ontstaat. 13

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 53