Voor een beter totaalbeeld worden hieronder kort, zonder verdere toelichting enkele belangrijke investeringen van de gemeente genoemd. Dit overzicht pretendeert niet volledig te zijn, doch geeft slechts een beeld van de overige projecten die de komende jaren lopen/zullen lopen. Overige projecten: r Harmonie (trekwand; Mf 10; ca. M€ 4.5) r Stadhuis r- Baggerverwerktng r- Tri-modale overslagstation r Industriegebied Leeuwarden West r- 1CT visie Voor de financiering van de in dit hoofdstuk genoemde (en andere) voorzieningen zijn de volgende grote lijnen denkbaar: SlOF r Bijdrage uit grondexploitatiegebieden 'r- ISV tweede fase SIOF De spoeling wordt dun en het aantal projecten dat zich nu en de komende tijd aandient is groot. Toch is het SIOF het fonds waarmee een aantal van de voorzieningen wel of niet gerealiseerd zal worden. Het verdient aanbeveling over de voeding van het SIOF na te denken. Bijdrage uit de grondexploitaties Naast de taakstelling van het grondbedrijf ter dekking van de gewone dienst, is hier voorgesteld de bedrijventerreinen te belasten met een opslag ten behoeve van infrastructuur. Dit omdat ook de bedrijventerreinen vaak grote infrastucturele voorzieningen vragen. Hier kan een win-win situatie worden gecreëerd. Daarnaast zal, wanneer de marktomstandigheden dat toelaten, naar verwachting winst worden gemaakt in specifieke grondexploitatiegebieden. De gemeente heeft de mogelijkheid bepaalde voorzieningen te financieren uit deze winsten. Veel van de investeringen zoals genoemd in dit hoofdstuk de stedelijke vemieuwingsopgave, en nog niet voorziene toekomstige investeringen, hangen af van de mate waarin de gemeente in staat is dit goed waar te kunnen maken! ISV tweede fase Naarmate de gemeente erin slaagt de middelen voor de eerste ISV fase goed weg te zetten, zijn er perspectieven voor de tweede fase (2005-2009). Naast de noordrand zou het harmoniekwartier ingebracht kunnen worden. Uiteraard is het niet de bedoeling nu al te preluderen op inkomsten die nog niet zeker zijn, maar als (globale) oplossingsrichting waar op aan gestuurd zou kunnen worden, geldt zeker dat de tweede ISV periode ook mogelijkheden schept voor de gemeente om knelpunten op te lossen. Overigens zal de gemeente zich ook moeten beraden op de wijze waarop de cofinanciering in die periode wordt geregeld. 14 Hoofdstuk 5 Conclusies Grootste knelpunt Financiering van de Infrastructuur lijkt het knelpunt voor de komende jaren te worden! Als noodzakelijke randvoorwaarde voor de overige ontwikkelingen, zal op basis van een doordacht onderzoek bepaald moeten worden hoe de stad goed ontsloten en bereikbaar blijft. Ambitieniveau De ambities van de stad (vertaald in het aantal op stapel zijnde projecten) alsmede de verwachtingen ten aanzien van nog niet concreet geformuleerde investeringen, zijn hoog. Uit hoofdstuk 4 blijkt duidelijk welke projecten in ieder geval nog ongedekt in het vooruitzicht liggen. Verder vragen de projecten Binnenstad, toerisme en Leeuwarden Oost al de nodige extra middelen. Voor Leeuwarden is het de komende tijd ook echt er op of er onder. In de huidige visie worden beschikbare resources ingezet teneinde een structureel betere positie te verwezenlijken voor de lange termijn. Omdat niet alle voorzieningen in zijn volle breedte zullen kunnen worden gerealiseerd, is het wenselijk om de ambitie af te palen en te komen tot een beperkt aantal voorzieningen, die zodanige spin-off hebben dat het zelfdragend vermogen van Leeuwarden toeneemt. Dit ontstaat door hogere OZB-inkomsten, een sociaal stevige structuur en een prettig milieu om in te vertoeven. ISG-criterium Leeuwarden heeft bewust gekozen voor een strategische inzet van de eenmalige middelen die door middel van de verkoop van aandelen zijn vrijgekomen. Als hulpmiddel bij de strategische afweging, is naast het investeringsbeginsel (met return on investment) het ISG- (Integraal, Structuurversterkend Gebiedsgericht) criterium gebruikt De SIOF middelen dragen bij aan een stukje cofinanciering van de door middel van het Rijk gesubsidieerde projecten door middel van het ISV. Hoewei de gemeente Leeuwarden veel zwakke plekken heeft, kan dit beeld worden bijgesteld door de sterke punten van de stad te versterken en tegelijkertijd de zwakste punten te verhelpen. In de allocatie van middelen zal het centrum (in brede zin) de komende tijd meer investeringen vergen. Deze investering is van groot belang om de eerdere investering in de uitstraling van Leeuwarden te laten renderen. Investeringen voor de korte termijn In bovenstaande investeringsvisie is aangegeven welke investeringen op basis van huidige inzichten en afgeleid van het MOP de komende jaren zouden moeten plaatsvinden. Duidelijk is dat er een veelheid van investeringsopgaven op stapel ligt. Ook in 2002 zullen de nodige trajecten starten en/of zullen derden de gemeente Leeuwarden vergen op haar aandeel in de gewenste investeringen. Voor deze projecten is het belangrijk dat naast de bij perspectief beschikbaar gestelde middelen de gemeente kan aangeven hoe zij tegen de investeringen van 2002 aankijkt. Hieronder volgen de investeringen waarvan op korte termijn (december 2002) een reservering in het SIOF gewenst is. Voor alle duidelijkheid: het betreft de aanvragen die nog niet in de perspectiefnota zijn gereserveerd. Investering Bedrag in Mfl M€ Cultureel kwartier 2,2 1,0 Toerisme (L'dn stad van water en cultuur) 2,61 1,18 Middelseeroute 0,56 0,254 Haak om Leeuwarden (Randweg) 15 6,81 Cityring t.b.v. dataverkeer 3 1,36 Leeuwarden Oost 0,826 0,32 Project stedelijke vernieuwing (plankosten 2e fase) -4,5 -2.04 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 54