Organisatie Formele procedure Informele procedure Ontwikkelingsplan Vrijheidswijk Betrokkenheid jongeren Jongerenparticipatie is een belangrijk middel om de jeugd te activeren en de binding met de samenleving te vergroten. Bovendien past jeugdparticipatie in een moderne opvatting van besturen waarin wordt getracht de afstand tussen politiek en jeugdige burgers te verkleinen. Inmiddels is er in de Vrijheidswijk een jongerenplatform opgericht. Het jongerenplatform Vrijheidswijk zal voor de stedelijke vernieuwing als aanspreekpunt fungeren Daarnaast wordt bekeken of het digitaal trapveldje Vrijheidswijk als ontmoetingsplaats en intermediair kan functioneren. Sociale begeleider In 2001 is gestart met het project sociaal begeleider. De functie van sociaal begeleider is in het leven geroepen voor bewoners die moeten verhuizen in de Vrijheidswijk en Vegelinwijk. Doel is bewoners een goede start te geven in hun nieuwe woonomgeving. Bij een goede start moet gedacht worden aan: continuïteit in inkomen of uitkeringen met zo mogelijk een traject naar werk; hanteerbare financiële problemen of een traject om uit de schulden te komen; beschikken over voldoende zelfredzaamheid of een beroep doen op een netwerk, dan wel mantelzorg; het voorkomen van (nieuw) sociaal isolement. In eerste instantie werd gekozen voor een open benadering, waarbij alle bewoners die verhuizen een beroep konden doen op de sociaal begeleider. Op basis van een tussentijdse rapportage is besloten om in 2002 de nadruk te leggen op intensievere begeleiding van bewoners/gezinnen met meervoudige complexe problematiek. Daarnaast wordt bekeken of een 'inloopspreekuur sociale begeleider' ingesteld moet worden. Wie dat doet weggehaald 4.3 Informatie en inspraak De gemeente Leeuwarden en de corporaties Nieuw Wonen Friesland en Corporatie Holding Friesland zijn partners in het project Stedelijke Vernieuwing Vrijheidswijk. Zowel bij de voorbereiding, ontwikkeling als de uitvoering van de plannen worden bewoners - in diverse stadia en op verschillende wijze - geïnformeerd. Informeren gebeurt zowel formeel (en verplicht) als informeel. Onder de formele informatievoorziening vallen dit Wijkontwikkelingsplan en twee voorlichtingsavonden die de komende maand in de wijk worden gehouden. Tijdens de maand durende inspraakperiode kunnen bewoners, andere belanghebbenden en de raad, vragen stellen en hun mening geven over het WOP. Commentaar wordt vastgelegd en meegenomen in de verdere besluitvorming en definitieve vaststelling van het WOP door B&W en de gemeenteraad. Formele informatie- en inspraakprocedures worden de komende jaren ook doorlopen met betrekking tot de stedenbouwkundig plannen van deelgebieden (te beginnen die voor ZW) en de (wijziging van) bestemmingsplannen. De informele informatievoorziening verloopt onder meer via de periodieke Nieuwsbrief Vrijheidswijk, het Projectbureau Stedelijke Vernieuwing, de corporaties, voorlichtingsbijeenkomsten en de projectmedewerkers en betrokken wijkpanels en verenigingen Het doel van deze informele informatiestroom is voor het stimuleren en creëren van betrokkenheid, enthousiasme en medewerking in de wijk De afgelopen periode is veel aandacht besteed aan het informeren en betrekken van de inwoners en andere belanghebbenden. En dit zal de komende jaren worden gecontinueerd. 4.4 Rol communicatie Bij het realiseren van de gestelde doelen, het (verder) uitwerken van de plannen en het goed en tijdig informeren van bewoners en andere betrokkenen, speelt communicatie een belangrijke rol Een heldere en goed op elkaar afgestemde (in- en externe) communicatie creëert draagvlak en enthousiasme, voorkomt misverstanden en zorgt er voor dat alle 'neuzen' in dezelfde richting staan. Om de communicatie (verder) te verbeteren en stroomlijnen wordt de komende tijd het volgende in gang gezet. Er wordt gestart met een regulier communicatieoverleg. Aan dit overleg, waarvan de vorm nog nader wordt vastgesteld, nemen alle verantwoordelijke partijen deel, zodat zij hun activiteiten beter Ontwikkelingsplan Vrijheidswijk op elkaar kunnen afstemmen en goed op de hoogte zijn van wat de diverse partijen doen. Er wordt een klankbordgroep opgericht waarin een representatieve vertegenwoordiging van de wijkbewoners aanwezig is. Ook zullen bewonersondersteuners hierbij worden betrokken. Doel is tot een uitwisseling van ideeën en voorstellen te komen, zodat betrokkenheid en draagvlak worden vergroot Alle direct of indirect betrokken partijen en in het bijzonder het gemeentebestuur, de raad en de woningbouwbesturen worden regelmatig in hoofdlijnen geïnformeerd over de voortgang van de stedelijke vernieuwing. In de voorlichting aan bewoners, via de nieuwsbrief en informatie- en inspraakavonden wordt meer aandacht besteed aan de sociale activiteiten in de wijk. De verschijningsfrequentie van de nieuwsbrief wordt verhoogd tot tweemaandelijks. Er komt een redactieteam, waarin ook een redactielid van beide woningbouwcorporaties deelneemt. Als daartoe aanleiding is, verschijnt er een extra editie van de nieuwsbrief. De projectsite wordt regelmatig gevuld met nieuwsbrieven en actuele informatie. Incidentele informatievoorziening naar aanleiding van een belangrijk besluit vindt in eerste instantie via de projectsite plaats. Persvoorlichting wordt stelselmatig ingezet om de beeldvorming over Stedelijke Vernieuwing te sturen en draagvlak bij de betrokkenen te ondersteunen. Bij de informatievoorziening aan allochtonen zullen allochtone jongeren zoveel mogelijk worden in geschakeld om de informatie voor oudere allochtonen begrijpelijk te maken. Het digitale trapveld wordt nauw betrokken bij de invulling hiervan. Controle vindt plaats door geautoriseerde vertalers Interne communicatie binnen de gemeente Rol communicatie op lange(re) termijn Voor de langere termijn wordt de hierboven genoemde invulling van de communicatie gecontinueerd, waarbij vanzelfsprekend nieuw verkregen inzichten worden ingepast. Bijvoorbeeld op basis van het communicatieplan, waarmee januari 2002 een begin is gemaakt. Dit geïntegreerde communicatieplan vormt de basis voor het (toekomstig) communicatiebeleid en de inzet van (verschillende) communicatiemiddelen. Tabel: formele en informele procedure (ook wel 'informeren') (ook wel 'draagvlak creëren') Gemeente Leeuwarden Doel: het verstrekken van informatie aan bewoners, zoals vastgelegd in de algemene wet bestuursrecht (AWB) Doel: betrekken van bewoners bij de (totstandkoming van de) plannen Corporatie Huurders en huurderorganisaties laten participeren bij de besluitvorming. Huurderorganisaties kunnen adviseren over de besluitvorming. Huurders vooraf van toekomstige veranderingen op de hoogte stellen Uitgangspunt blijft in elk geval dat bewoners en betrokkenen (ook in de toekomst) regelmatig worden geïnformeerd over de stand van zaken rond het project. Nieuwsbrieven, informatieavonden, overleg met wijkpanel en klankbordgroep zullen daar zeker onderdeel van zijn. Ook zal bij de (externe) communicatie onderscheid worden gemaakt tussen projecten primair gericht op sloop en nieuwbouw en projecten primair gericht op herinrichting. In het communicatieplan zal dit nader worden uitgewerkt. Naar verwachting is dit plan begin april 2002 gereed. 15 15

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 551