Deel B: (extra) Maatregelen Hoofdstuk 1 Ruimtelijke en volkshuisvestelijke maatregelen Ontwikkelingsplan Vrijheidswijk Inleiding Om de in deel A genoemde veranderingsopgave en doelen rond 2007 gerealiseerd te hebben, wordt de komende vijfjaar op verschillende terreinen een reeks van maatregelen genomen. Naast voortzetting van bestaande maatregelen gaat het daarbij om vele nieuwe. In dit deel zijn de belangrijkste maatregelen opgesomd in de vorm van de volgende 4 programma's: maatregelen samenhangend met de volkshuisvesting en de inrichting van de openbare ruimte; maatregelen samenhangend met het beheer en de veiligheid; maatregelen samenhangend met sociaal en economische activiteiten (een onderdeel dat al de nodig aandacht heeft gekregen en ook al een apart besluitvormingstraject heeft gehad onder de werktitel 'Noordrand aan zet'); maatregelen samenhangend met voorzieningen en de inrichting van een multifunctioneel Centrumgebied. Overlappingen De programma's kennen de nodige dwarsverbanden en dus ook overlappingen in maatregelen Ter wille van de duidelijkheid zijn maatregelen die thuis horen in meerdere programma's bij elk van de programma's vermeld Het Politiekeurmerk staat bijvoorbeeld als maatregel onder al de vier programma's, omdat het op alle programma's van toepassing is. Zowel in de openbare ruimte als in en rond de woningen en in bijvoorbeeld de centrale ruimten van flats moet aan een reeks van (beperkte en omvangrijke) eisen worden voldaan wil zo'n keurmerk (certificaat) gehaald worden. Flexibiliteit De programma's met grotere en kleinere, essentiële en flankerende maatregelen - zoals in dit wijkontwikkelingsplan vermeld - zijn bedoeld voor de komende jaren. De verwachting is dat met een goede invulling van deze maatregelen de gestelde doelen worden gehaald. De precieze invulling is bij veel maatregelen nog deels opengelaten om 16 Ontwikkelingsplan Vrijheidswijk 1.1 Volkshuisvesting Nadere studie en afspraken met de corporaties leveren het volgende beeld op van de te nemen volkshuisvestelijke maatregelen op het gebied van sloop, nieuwbouw en renovatie Duidelijk wordt dat er (nog steeds) sprake is van marges. In deel C worden per deelgebied de aantallen vermeld. In onderstaande tabel is onderscheid gemaakt tussen het bezit van de NWF (in ZW, Centrumgebied en ZO), het bezit van de CHF in het noordelijk deel van de wijk en het (gemeentelijk) AZC-gebied. Programma NWF. Dit programma is op hoofdlijnen gelijk gebleven, vergeleken met de uitgangspunten van juli 2001 De nieuwbouwmogelijkheden lijken bij nader inzien groter dan gedacht. Activiteit Aantal Opmerkingen Sloop 406 - 454 Marge is de Konvooistraat Nieuwbouw (vooral koopwoninge n) 270 - 300 Het aantal nieuwbouwwoningen stijgt doordat er in ZW meer woningen gebouwd kunnen worden dan gedacht. Ook in het Centrum kunnen waarschijnlijk wat meer woningen komen. Renovatie 517 Verkoop Wordt nog nader ingevuld Programma CHF Dit programma biedt aanzienlijke ruimte, omdat er nog sprake is van een aantal nieuwe varianten en de uitwerking van plannen achterloopt bij het tempo waarmee de NWF plannen zijn uitgewerkt Vergeleken met de in de ontwikkelingsvisie genoemde aantallen (de minimumvariant) zijn er varianten uitgewerkt die (veel) minder inzetten op ingrijpende renovatie en (veel) meer op sloop en nieuwbouw. Gezien de doelgroepen die men behouden wil in de wijk, zal een deel van de nieuwbouw verhuurd worden. De minimale en maximale flexibel in te kunnen spelen op bijvoorbeeld veranderde situatie(s) en bewonersideeën. Maar ook omdat de financiering soms nog niet rond is (bijv. onderdelen van beheer, politiekeurmerk in sommige delen van de wijk) of de kosten nog niet duidelijk zijn (bijv. bij het energiezuiniger inrichten van de woningen). Ook kan het gaan om omvangrijke maatregelen - zoals sloop en nieuwbouw - waarvoor weliswaar aanzienlijke bedragen zijn gereserveerd, maar die vragen om een permanente financiële bewaking vanwege de snel veranderende markt en de daarbij horende risico's. Uitgangspunten Tot slot een aantal algemene uitgangspunten bij de voorgestelde maatregelen. Bij elk van de genoemde programma's en maatregelen zal voortdurend worden gelet op soberheid, flexibiliteit, doeltreffendheid en de mogelijkheid doelen te combineren. Voldoet een maatregel niet, dan wordt bekeken wat verbeterd kan worden. Blijft de maatregel niet werken, dan wordt zij vervangen Wanneer met de genoemde maatregel(en) de gestelde doelen niet worden gehaald, worden andere maatregelen uitgewerkt. Wanneer doelen niet gehaald dreigen te worden, of wanneer dit gepaard gaat met een onevenredig grote inspanning (bijv. financieel), dan wordt dit voorgelegd aan de besturen. Er komen periodieke voortgangsrapportages die worden voorgelegd aan de Stuurgroep, het gemeentebestuur en de besturen van beide woningbouwcorporaties. Evaluatie Maatregelen worden periodiek geëvalueerd. Deze evaluaties zullen overwegend beperkt van opzet zijn. Feiten en voortgang worden in kaart gebracht, aangevuld met de mening van de meest direct betrokkenen. Slechts incidenteel zal grootschaliger onderzoek plaatsvinden. De verantwoordelijkheid voor de rapportages en evaluaties van de programma's ligt bij het projectbureau Vrijheidswijk In de onderstaande hoofdstukken zijn de vier genoemde programma's uitgewerkt in korte, bondige omschrijvingen. 16 aantallen mogen niet bij elkaar worden opgeteld, omdat dezelfde woningen in verschillende categorieën kunnen vallen, omdat er ruimte in de keuzes zit! De komende maanden wil de CHF eerst overleg met de huurders/bewoners voordat er een voorkeur wordt uitgesproken. Activiteit Aantal (minimum is ontwikkelingsvisiecijfer) Sloop 100- 225 Nieuwbouw huur 0 - 155 Nieuwbouw koop O r- i O co Renovatie (vergroten) 85- 360 Renovatie (geriefverbetering) 150- 260 Verkoop huurwoningen 80- 120 Gemeentelijk bezit (AZC-gebied) Activiteit Aantal Opmerkingen Sloop Huidige AZC- gebouwen Uiterlijk in 2005 Nieuwbouw (vooral koopwoning en) 70-90 Het mogelijk aantal nieuwbouwwoningen ligt waarschijnlijk lager dan verwacht in de Ontwikkelingsvisie. 1.2 Infrastructuur Verkeer en vervoer Wat betreft verkeer en vervoer verandert er weinig in de Vrijheidswijk De wijk blijft - uitgezonderd de Lekkumerweg - een 30 kilometergebied. Het openbaar vervoer houdt dezelfde kwaliteit (Ster- en Servicelijn) en ook de ontsluitingen blijven als zodanig gehandhaafd. Hetzelfde geldt voor de parkeernormen en - uitgangspunten. Belangrijk is wel dat er, in het kader van het nieuwe Gemeentelijk Verkeers- en VervoerPlan (GWP), een aantal studies wordt 17 17

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 552