Deel B: (extra) Maatregelen
Hoofdstuk 1 Ruimtelijke en volkshuisvestelijke
maatregelen
Ontwikkelingsplan Vrijheidswijk
Inleiding
Om de in deel A genoemde veranderingsopgave en doelen rond 2007
gerealiseerd te hebben, wordt de komende vijfjaar op verschillende
terreinen een reeks van maatregelen genomen. Naast voortzetting van
bestaande maatregelen gaat het daarbij om vele nieuwe. In dit deel
zijn de belangrijkste maatregelen opgesomd in de vorm van de
volgende 4 programma's:
maatregelen samenhangend met de volkshuisvesting en de
inrichting van de openbare ruimte;
maatregelen samenhangend met het beheer en de veiligheid;
maatregelen samenhangend met sociaal en economische
activiteiten (een onderdeel dat al de nodig aandacht heeft
gekregen en ook al een apart besluitvormingstraject heeft gehad
onder de werktitel 'Noordrand aan zet');
maatregelen samenhangend met voorzieningen en de inrichting
van een multifunctioneel Centrumgebied.
Overlappingen
De programma's kennen de nodige dwarsverbanden en dus ook
overlappingen in maatregelen Ter wille van de duidelijkheid zijn
maatregelen die thuis horen in meerdere programma's bij elk van de
programma's vermeld Het Politiekeurmerk staat bijvoorbeeld als
maatregel onder al de vier programma's, omdat het op alle
programma's van toepassing is. Zowel in de openbare ruimte als in en
rond de woningen en in bijvoorbeeld de centrale ruimten van flats moet
aan een reeks van (beperkte en omvangrijke) eisen worden voldaan
wil zo'n keurmerk (certificaat) gehaald worden.
Flexibiliteit
De programma's met grotere en kleinere, essentiële en flankerende
maatregelen - zoals in dit wijkontwikkelingsplan vermeld - zijn bedoeld
voor de komende jaren. De verwachting is dat met een goede invulling
van deze maatregelen de gestelde doelen worden gehaald. De
precieze invulling is bij veel maatregelen nog deels opengelaten om
16
Ontwikkelingsplan Vrijheidswijk
1.1 Volkshuisvesting
Nadere studie en afspraken met de corporaties leveren het volgende
beeld op van de te nemen volkshuisvestelijke maatregelen op het
gebied van sloop, nieuwbouw en renovatie Duidelijk wordt dat er (nog
steeds) sprake is van marges. In deel C worden per deelgebied de
aantallen vermeld.
In onderstaande tabel is onderscheid gemaakt tussen het bezit van de
NWF (in ZW, Centrumgebied en ZO), het bezit van de CHF in het
noordelijk deel van de wijk en het (gemeentelijk) AZC-gebied.
Programma NWF.
Dit programma is op hoofdlijnen gelijk gebleven, vergeleken met de
uitgangspunten van juli 2001 De nieuwbouwmogelijkheden lijken bij
nader inzien groter dan gedacht.
Activiteit
Aantal
Opmerkingen
Sloop
406 - 454
Marge is de Konvooistraat
Nieuwbouw
(vooral
koopwoninge
n)
270 - 300
Het aantal nieuwbouwwoningen stijgt
doordat er in ZW meer woningen gebouwd
kunnen worden dan gedacht. Ook in het
Centrum kunnen waarschijnlijk wat meer
woningen komen.
Renovatie
517
Verkoop
Wordt nog nader ingevuld
Programma CHF
Dit programma biedt aanzienlijke ruimte, omdat er nog sprake is van
een aantal nieuwe varianten en de uitwerking van plannen achterloopt
bij het tempo waarmee de NWF plannen zijn uitgewerkt Vergeleken
met de in de ontwikkelingsvisie genoemde aantallen (de
minimumvariant) zijn er varianten uitgewerkt die (veel) minder inzetten
op ingrijpende renovatie en (veel) meer op sloop en nieuwbouw.
Gezien de doelgroepen die men behouden wil in de wijk, zal een deel
van de nieuwbouw verhuurd worden. De minimale en maximale
flexibel in te kunnen spelen op bijvoorbeeld veranderde situatie(s) en
bewonersideeën. Maar ook omdat de financiering soms nog niet rond
is (bijv. onderdelen van beheer, politiekeurmerk in sommige delen van
de wijk) of de kosten nog niet duidelijk zijn (bijv. bij het energiezuiniger
inrichten van de woningen). Ook kan het gaan om omvangrijke
maatregelen - zoals sloop en nieuwbouw - waarvoor weliswaar
aanzienlijke bedragen zijn gereserveerd, maar die vragen om een
permanente financiële bewaking vanwege de snel veranderende markt
en de daarbij horende risico's.
Uitgangspunten
Tot slot een aantal algemene uitgangspunten bij de voorgestelde
maatregelen.
Bij elk van de genoemde programma's en maatregelen zal
voortdurend worden gelet op soberheid, flexibiliteit,
doeltreffendheid en de mogelijkheid doelen te combineren.
Voldoet een maatregel niet, dan wordt bekeken wat verbeterd kan
worden. Blijft de maatregel niet werken, dan wordt zij vervangen
Wanneer met de genoemde maatregel(en) de gestelde doelen niet
worden gehaald, worden andere maatregelen uitgewerkt.
Wanneer doelen niet gehaald dreigen te worden, of wanneer dit
gepaard gaat met een onevenredig grote inspanning (bijv.
financieel), dan wordt dit voorgelegd aan de besturen.
Er komen periodieke voortgangsrapportages die worden
voorgelegd aan de Stuurgroep, het gemeentebestuur en de
besturen van beide woningbouwcorporaties.
Evaluatie
Maatregelen worden periodiek geëvalueerd. Deze evaluaties zullen
overwegend beperkt van opzet zijn. Feiten en voortgang worden in
kaart gebracht, aangevuld met de mening van de meest direct
betrokkenen. Slechts incidenteel zal grootschaliger onderzoek
plaatsvinden. De verantwoordelijkheid voor de rapportages en
evaluaties van de programma's ligt bij het projectbureau Vrijheidswijk
In de onderstaande hoofdstukken zijn de vier genoemde programma's
uitgewerkt in korte, bondige omschrijvingen.
16
aantallen mogen niet bij elkaar worden opgeteld, omdat dezelfde
woningen in verschillende categorieën kunnen vallen, omdat er ruimte
in de keuzes zit!
De komende maanden wil de CHF eerst overleg met de
huurders/bewoners voordat er een voorkeur wordt uitgesproken.
Activiteit
Aantal
(minimum is
ontwikkelingsvisiecijfer)
Sloop
100- 225
Nieuwbouw huur
0 - 155
Nieuwbouw koop
O
r-
i
O
co
Renovatie (vergroten)
85- 360
Renovatie (geriefverbetering)
150- 260
Verkoop huurwoningen
80- 120
Gemeentelijk bezit (AZC-gebied)
Activiteit
Aantal
Opmerkingen
Sloop
Huidige AZC-
gebouwen
Uiterlijk in 2005
Nieuwbouw
(vooral
koopwoning
en)
70-90
Het mogelijk aantal
nieuwbouwwoningen ligt
waarschijnlijk lager dan verwacht
in de Ontwikkelingsvisie.
1.2 Infrastructuur
Verkeer en vervoer
Wat betreft verkeer en vervoer verandert er weinig in de Vrijheidswijk
De wijk blijft - uitgezonderd de Lekkumerweg - een 30
kilometergebied. Het openbaar vervoer houdt dezelfde kwaliteit (Ster-
en Servicelijn) en ook de ontsluitingen blijven als zodanig
gehandhaafd. Hetzelfde geldt voor de parkeernormen en -
uitgangspunten.
Belangrijk is wel dat er, in het kader van het nieuwe Gemeentelijk
Verkeers- en VervoerPlan (GWP), een aantal studies wordt
17
17