Hoofdstuk 2 Sociaal-economische maatregelen Ontwikkelingsplan Vrijheidswijk 2.1 Inleiding Stedelijke Vernieuwing kan alleen slagen als ook het sociaal beleid maximaal wordt ingezet. Een integrale benadering biedt ook kansen om de sociale infrastructuur en het voorzieningenniveau te moderniseren en aan te laten sluiten bij fysieke en economische maatregelen. De opgave voor de herstructurering in de Vrijheidswijk en voor de dienst welzijn is om de sociale kwaliteit een impuls te geven en het sociaal beleid op wijkniveau te intensiveren. En dan gaat het niet om de bescherming van 'iets dat ooit was', maar vooral om nieuwe kansen te creëren. Het sociaal programma voor de Vrijheidswijk - dat gebaseerd is op het lokaal sociaal beleid - voorziet daarin en heeft twee hoofddoelstellingen: Het realiseren, onderhouden en permanent vernieuwen van kwalitatief hoogwaardige en eigentijdse basisvoorzieningen. Het voorkomen dat mensen in een achterstandsituatie raken. In tegenstelling tot de basisvoorzieningen wordt ingezet op individuele trajecten. Integraal onderdeel van het sociaal economisch programma Vrijheidswijk vormt het wijkprogramma 'Bewoners aan zet in de Noordrand'. In dit wijkprogramma zijn de maatregelen en activiteiten opgenomen die de bewoners hebben aangegeven naar aanleiding van de GSB investeringsimpuls Onze buurt aan zet" van minister van Boxtel. Naast het wijkprogramma "Bewoners aan zet in de Noordrand" zijn in het sociaal economisch programma maatregelen en activiteiten opgenomen voor de thema's werk en inkomen, opvoeding en onderwijs, gezondheid en zorg. Vermeld moet worden dat genoemde activiteiten en maatregelen niet de hele lading dekken. Uit de bewonersenquête en de wijkconferenties volgen waarschijnlijkheid meer activiteiten en maatregelen. In de volgende paragrafen worden per thema de projecten en maatregelen beknopt behandeld. 2.2 Samenleven en participatie Met betrekking tot dit thema kent de Vrijheidswijk de volgende karakteristieken 20 Ontwikkelingsplan Vrijheidswijk op straat in de Noordrand 2. Nederlandse taallessen allochtone bewoners In aansluiting op bestaand beleid en activiteiten van de gemeente Leeuwarden aanbieden van taallessen Nederlands. Een combinatie zal gelegd worden met kleinschalige activiteiten op wijkniveau, zoals naailes voor allochtone vrouwen, koffieochtenden in gemeenschappelijke ruimten of thuissituaties. 3. Met elkaar en niet langs elkaar Basis leggen voor het werken aan leefbaarheid in de Noordrand door het bevorderen van wederzijds begrip en acceptatie bij bewoners met verschillende achtergronden door zich te verdiepen in eikaars cultuur gebonden creatieve uitingen. Wij denken daarbij aan het organiseren van bijeenkomsten gekoppeld aan een doe activiteit.Tijdens de bijeenkomsten wordt eveneens tijd ingeruimd voor achtergrond-verhalen, informatie over eikaars culturen, volksverhalen en liederen. In de Vrijheidswijk wordt hierbij aangesloten bij bestaande ontwikkelingen om speciale avonden in de wijk te organiseren over verschil lende culturen. Er wordt gestreefd naar divers samengestelde groepen waaraan tevens sleutelfiguren uit het gebied deelnemen. Voor het begeleiden van de doe-activiteiten wordt gedacht aan de aanwezige culturele instellingen. 4 Onderzoek betrekken van allochtone bewoners bij hun woon- en leefomgeving Vanaf september tot januari 2002 is er door een stagiaire van de Thorbecke Academie aan een afstudeeropdracht gewerkt. Hoe kunnen allochtone bewoners in de Noordrand betrokken De wijk - en dan met name het westelijk deel - telt relatief veel allochtonen. De samenstelling van deze groep is zeer divers en de onderlinge contacten beperkt. De wijkbewoners onderhouden relatief weinig contact met buren. De Vrijheidswijk telt relatief weinig actieve bewoners, vooral onder de jongeren en allochtonen. Mede op grond van deze karakteristiek zijn binnen dit thema de volgende ambities geformuleerd. Het verhogen van de sociale cohesie. Het ondersteunen van zittende bewoners in het omgaan met het herstructureringsproces en het sociale veranderingsproces in de Vrijheidswijk. Het leren omgaan met (cultuur)verschillen. Het realiseren van een goed functionerend vraag gestuurd en geïntegreerd voorzieningenaanbod (meetbaar door tevredenheid bewoners over voorzieningenniveau). Genoemde ambities hebben geresulteerd in het formuleren van onderstaande projecten en maatregelen. Project/maatregel Omschrijving 1. Invoering thuis op straat Vanaf volgend jaar, na de bewoners enquête in het kader van de ABCD benadering, zullen tal van projecten het samenleven makkelijker en aangenamer moeten maken. Hierbij kan gedacht worden aan portiek gesprekken voor betere contacten tussen buren; sport en spelactiviteiten voor kinderen en jongeren op pleinen; toneel, muziek en exposities voor en door bewoners in ontmoetingscentra, buurtfeesten en wijktafels waar gezamenlijk aan nieuwe plannen wordt gewerkt. Opstellen van een notitie om vanaf maart 2002 te starten met Thuis 20 raken bij het proces 'Onze buurt aan zet' en indirect meer betrokken raken bij hun dagelijkse woon- en leefomgeving? Uitgangspunt vormt het reeds door de gemeente in gang gezette minderenheden- en integratiebeleid en de daarbijbehorende middelen en instrumenten. 5. Bewoners en de digitalisering van de samenleving Stimuleren van het gebruik van het digitaal trapveldje door bewoners uit het gehele gebied. Opstellen van een informatieportaal Noordrand aan zet. 6. Buurtbemiddeling Veel verschillende woonstijlen bij elkaar zorgen vaak voor misverstanden en overlast. Zogenaamde 'huis-, tuin- en keukenconflicten'. Bewoners worden uitgedaagd om samen de problemen in de wijk op te lossen. Het project buurtbemiddeling wordt als experiment opgestart. Wellicht in combinatie met het opstarten van een project buurtvaders en het stedelijk meldpunt voor overlast. In combinatie met het concept van de buurtschool zal het plan voor multifunctionele centra verder worden uitgewerkt. Het multifunctionele centrum krijgt een functie voor de gehele wijk. 2.3. Leefbaarheid en veiligheid De Vrijheidswijk kenmerkt zich door een diversiteit aan problemen die uitstijgen boven het stedelijk gemiddelde. Door toename van overlast nemen de gevoelens van onveiligheid toe. Dit is één van de redenen waarom B W prioriteit geven aan het treffen van maatregelen ter verbetering van de veiligheid- en leefbaarheidgevoelens in de wijk, zoals vastgelegd in wijkveiligheidsplan voor de Vrijheidswijk. Wij beperken ons tot de sociale omgeving in relatie tot de veiligheid. Voor wat betreft de aandachtspunten verwijzen wij naar het plan voor leefbaarheid en veiligheid in de Vrijheidswijk. 21 21

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 554