Hoofdstuk 3. Beheer- en veiligheidsmaatregelen
Ontwikkelingsplan Vrijheidswijk
Het voornaamste doel van dit thema is het verminderen van de
onveiligheidsgevoelens en het verbeteren van de leefbaarheid in de
wijk. Als basis dient het wijkveiligheidsplan Vrijheidswijk (zomer 2001)
en de daarin genoemde doelen. In het verlengde hiervan worden
onderstaande extra maatregelen voorgesteld op het gebied van
beheer en veiligheid.
Politiekeurmerk
Belangrijkste centrale maatregel is zoveel mogelijk wijkbreed
verkrijgen van het Politiekeurmerk voor Veilig Wonen. Dit zal
geleidelijk, per deelgebied (woning, complex en woonomgeving) en via
deelcertificaten gebeuren. Grootste hindernissen vormen:
de bergingen van de flats (zeer hoge onrendabele investering);
woningen die net zijn gerenoveerd;
particuliere woningen (medewerking is vrijwillig).
Zwerfvuil
Om zwerfvuil tegen te gaan worden de volgende extra maatregelen
ingezet:
plaatsing ondergrondse vuilcontainers In elk geval bij hoogbouw
en conform het huidige gemeentelijke beleid;
plaatsing van extra prullenbakken, geconcentreerd rond het
winkelcentrum Vrijheidswijk;
strakkere controle op naleving ledigingcontracten van bewoners
met Fryslan Milieu;
strakkere regelstelling woningbouwcorporaties over het omgaan
met afval;
waar mogelijk strakker verbaliseringsbeleid van milieupolitie.
Beheer herstructureringslocaties
Voor een adequaat beheer van herstructureringslocaties (vooral sloop-
nieuwbouw) wordt aan de volgende maatregelen geacht:
versterken bezetting wijk door corporaties, Palet en gemeente,
indien mogelijk met bewoners;
opstellen van een protocol tussen alle partners in de wijk die
uitvoeringsverantwoordelijk zijn voor (een deel van) het beheer Dit
protocol uitwerken en te zijner tijd aan bewoners toesturen (waar
kun je waar heen bellen voor wat en hoe snel wordt welke actie
ondernomen). Meldingen en klachten komen centraal via een
Meiddesk binnen, meiddesk te zijner tijd gebruiken als
wijkmeldpunt overlast;
extra inzet beheer waardoor basisniveau 'BOR in beeld' gehaald
wordt, ook tijdens de 'verbouw';
bij vergunningverlening voor containers en bouwketen de plaatsing
afstemmen met wijkbeheerders;
in sloopgebieden of in de buurt daarvan een post plaatsen,
bijvoorbeeld bezet met stadswachten;
vermijden leegstand door ruimten in tijdelijk beheer te geven;
geruimde locaties zo veilig mogelijk achterlaten en zoveel mogelijk
hergebruiken.
Aanscherpen handhaving
Om verloedering in de wijk (openbare ruimte en woningen) tegen te
gaan wordt de handhaving - waar nodig - aangescherpt. Indien dit niet
anders kan wordt de Vrijheidswijk een prioriteitsgebied waar het
handhavingsbeleid afwijkt van het reguliere beleid Omdat er reeds
strak gehandhaafd wordt in de wijk, resteren er slecht een paar
aandachtspunten waar extra aandacht aan wordt besteed. En wel in
de lijn van het uitgezette gemeentelijke beleid
De volgende maatregelen worden uitgewerkt en indien nodig
uitgevoerd:
regelmatige verwijderingacties van aanhangers, caravans e.d. met
gebruikmaking van bestuursdwang (in kader van gemeentelijke
acties);
scherpere handhaving op illegale vaartuigen op de wal bij de
Bonkevaart;
het attenderen van eigenaren op in beheer zijnde bomen die
zichtlijnen naar openbare ruimten hinderen; aanschrijving tot
aanvragen van kapvergunningen;
intensivering toezicht milieupolitie op illegale opslag van vuilnis en
op plaatsing van containers;
26
Ontwikkelingsplan Vrijheidswijk
naleving bouwregelgeving in de wijk door de gemeente
(piepsysteem);
intensivering handhaving gemeente via bestuursdwang op
overtreding bouwregelgeving;
Bij de kamerverhuur wordt het gemeentelijk beleid gevolgd
Fysiek beheer
Het continueren van het fysiek beheer - op basisniveau - in de
Vrijheidswijk zal zich in de periode 2002-2007 concentreren op
aangezichtselementen Dat betekent indien nodig continuering van de
verhoogde inzet van wijkserviceteams Bij technische zaken -
bijvoorbeeld het stuk rijden van de stoep, het rijden van gaten in de
weg door zwaar autoverkeer en beschadiging van groenvoorzieningen
- wordt de snelheid en mate van ingrijpen bepaald door de ernst van
de zaak op het punt van veiligheid. Onveilige situaties worden zo snel
mogelijk aangepakt. In andere situaties wordt de snelheid en mate van
ingrijpen bepaald door de uitvoeringsplanning van de plannen in de
omgeving.
Voor beter beheer op de langere termijn worden onderstaande
maatregelen uitgewerkt.
Vergroten bewonerbetrokkenheid en bewonerzelfbeheer. Het
semi-openbare gemeenschappelijk gebied in en rondom
complexen wordt door veel bewoners als niemandsland ervaren.
Ook voor woningbouwcorporaties zijn dit moeilijke gebieden. De
verantwoordelijkheid wordt veelal bij anderen neergelegd. Het in
beheer geven van bepaalde ruimten aan bewoners kan leiden tot
grotere betrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel onder
bewoners. In dit kader wordt gedacht aan het door bewoners laten
beheren van speeltuintjes en pleintjes;
Onderzoek naar versterking rol beheerders
woningbouwcorporaties; actievere benadering
beheerders van huurders op wijze van bewoning en tuin gebruik.
Ook aanspreken op eigen bouwsels
Vanuit woningbouwcorporaties expliciet stellen van regels m b t.
tuinen en omgaan met afval.
Creëren van meer bergingsruimte voor opslag van grof vuil.
Creëren van bedrijfsruimte (boxen), ook voor uitoefenen hobby.
Creëren van meer speelplekken, met name in het westelijk deel
van de Vrijheidswijk.
Creëren van jeugdaccommodaties, vooral voor de zogenaamde
'hangjeugd'.
Strakker verbaliseringsbeleid door Milieupolitie.
Veiligheid
Het (gevoel) van veiligheid in de Vrijheidswijk kan vergroot worden
door versterking van toezicht door politie en stadswachten.
Maatregelen:
- versterking toezicht wijkteam politie en meer actieve verbalisering ter
vermindering van overlast;
- strakkere handhaving op naleving verbod alcoholhoudende drank te
nuttigen in het publieke domein;
- meer politiesurveillance buiten schooltijden;
- regelmatige surveillance van het Drugs Overlast Team om de
drugsoverlast (handel en gebruik) te
beperken.
27
27