Hoofdstuk 3. Beheer- en veiligheidsmaatregelen Ontwikkelingsplan Vrijheidswijk Het voornaamste doel van dit thema is het verminderen van de onveiligheidsgevoelens en het verbeteren van de leefbaarheid in de wijk. Als basis dient het wijkveiligheidsplan Vrijheidswijk (zomer 2001) en de daarin genoemde doelen. In het verlengde hiervan worden onderstaande extra maatregelen voorgesteld op het gebied van beheer en veiligheid. Politiekeurmerk Belangrijkste centrale maatregel is zoveel mogelijk wijkbreed verkrijgen van het Politiekeurmerk voor Veilig Wonen. Dit zal geleidelijk, per deelgebied (woning, complex en woonomgeving) en via deelcertificaten gebeuren. Grootste hindernissen vormen: de bergingen van de flats (zeer hoge onrendabele investering); woningen die net zijn gerenoveerd; particuliere woningen (medewerking is vrijwillig). Zwerfvuil Om zwerfvuil tegen te gaan worden de volgende extra maatregelen ingezet: plaatsing ondergrondse vuilcontainers In elk geval bij hoogbouw en conform het huidige gemeentelijke beleid; plaatsing van extra prullenbakken, geconcentreerd rond het winkelcentrum Vrijheidswijk; strakkere controle op naleving ledigingcontracten van bewoners met Fryslan Milieu; strakkere regelstelling woningbouwcorporaties over het omgaan met afval; waar mogelijk strakker verbaliseringsbeleid van milieupolitie. Beheer herstructureringslocaties Voor een adequaat beheer van herstructureringslocaties (vooral sloop- nieuwbouw) wordt aan de volgende maatregelen geacht: versterken bezetting wijk door corporaties, Palet en gemeente, indien mogelijk met bewoners; opstellen van een protocol tussen alle partners in de wijk die uitvoeringsverantwoordelijk zijn voor (een deel van) het beheer Dit protocol uitwerken en te zijner tijd aan bewoners toesturen (waar kun je waar heen bellen voor wat en hoe snel wordt welke actie ondernomen). Meldingen en klachten komen centraal via een Meiddesk binnen, meiddesk te zijner tijd gebruiken als wijkmeldpunt overlast; extra inzet beheer waardoor basisniveau 'BOR in beeld' gehaald wordt, ook tijdens de 'verbouw'; bij vergunningverlening voor containers en bouwketen de plaatsing afstemmen met wijkbeheerders; in sloopgebieden of in de buurt daarvan een post plaatsen, bijvoorbeeld bezet met stadswachten; vermijden leegstand door ruimten in tijdelijk beheer te geven; geruimde locaties zo veilig mogelijk achterlaten en zoveel mogelijk hergebruiken. Aanscherpen handhaving Om verloedering in de wijk (openbare ruimte en woningen) tegen te gaan wordt de handhaving - waar nodig - aangescherpt. Indien dit niet anders kan wordt de Vrijheidswijk een prioriteitsgebied waar het handhavingsbeleid afwijkt van het reguliere beleid Omdat er reeds strak gehandhaafd wordt in de wijk, resteren er slecht een paar aandachtspunten waar extra aandacht aan wordt besteed. En wel in de lijn van het uitgezette gemeentelijke beleid De volgende maatregelen worden uitgewerkt en indien nodig uitgevoerd: regelmatige verwijderingacties van aanhangers, caravans e.d. met gebruikmaking van bestuursdwang (in kader van gemeentelijke acties); scherpere handhaving op illegale vaartuigen op de wal bij de Bonkevaart; het attenderen van eigenaren op in beheer zijnde bomen die zichtlijnen naar openbare ruimten hinderen; aanschrijving tot aanvragen van kapvergunningen; intensivering toezicht milieupolitie op illegale opslag van vuilnis en op plaatsing van containers; 26 Ontwikkelingsplan Vrijheidswijk naleving bouwregelgeving in de wijk door de gemeente (piepsysteem); intensivering handhaving gemeente via bestuursdwang op overtreding bouwregelgeving; Bij de kamerverhuur wordt het gemeentelijk beleid gevolgd Fysiek beheer Het continueren van het fysiek beheer - op basisniveau - in de Vrijheidswijk zal zich in de periode 2002-2007 concentreren op aangezichtselementen Dat betekent indien nodig continuering van de verhoogde inzet van wijkserviceteams Bij technische zaken - bijvoorbeeld het stuk rijden van de stoep, het rijden van gaten in de weg door zwaar autoverkeer en beschadiging van groenvoorzieningen - wordt de snelheid en mate van ingrijpen bepaald door de ernst van de zaak op het punt van veiligheid. Onveilige situaties worden zo snel mogelijk aangepakt. In andere situaties wordt de snelheid en mate van ingrijpen bepaald door de uitvoeringsplanning van de plannen in de omgeving. Voor beter beheer op de langere termijn worden onderstaande maatregelen uitgewerkt. Vergroten bewonerbetrokkenheid en bewonerzelfbeheer. Het semi-openbare gemeenschappelijk gebied in en rondom complexen wordt door veel bewoners als niemandsland ervaren. Ook voor woningbouwcorporaties zijn dit moeilijke gebieden. De verantwoordelijkheid wordt veelal bij anderen neergelegd. Het in beheer geven van bepaalde ruimten aan bewoners kan leiden tot grotere betrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel onder bewoners. In dit kader wordt gedacht aan het door bewoners laten beheren van speeltuintjes en pleintjes; Onderzoek naar versterking rol beheerders woningbouwcorporaties; actievere benadering beheerders van huurders op wijze van bewoning en tuin gebruik. Ook aanspreken op eigen bouwsels Vanuit woningbouwcorporaties expliciet stellen van regels m b t. tuinen en omgaan met afval. Creëren van meer bergingsruimte voor opslag van grof vuil. Creëren van bedrijfsruimte (boxen), ook voor uitoefenen hobby. Creëren van meer speelplekken, met name in het westelijk deel van de Vrijheidswijk. Creëren van jeugdaccommodaties, vooral voor de zogenaamde 'hangjeugd'. Strakker verbaliseringsbeleid door Milieupolitie. Veiligheid Het (gevoel) van veiligheid in de Vrijheidswijk kan vergroot worden door versterking van toezicht door politie en stadswachten. Maatregelen: - versterking toezicht wijkteam politie en meer actieve verbalisering ter vermindering van overlast; - strakkere handhaving op naleving verbod alcoholhoudende drank te nuttigen in het publieke domein; - meer politiesurveillance buiten schooltijden; - regelmatige surveillance van het Drugs Overlast Team om de drugsoverlast (handel en gebruik) te beperken. 27 27

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 557