Meerjarenprogramma infrastructuur In Bijlage II wordt een overzicht gegeven van de infrastructurele projecten voor de periode 2002 t/m 2005. De invulling voor de jaren na 2002 heeft vooral een indicatief karakter. De ervaring uit voorgaande jaren leert dat zowel de beschikbaarheid van financiële middelen als de uit te voeren maatregelen niet met zekerheid vooraf zijn in te schatten. In vergelijking met het vorige meerjarenprogramma zit het verschil met name in de hoogte van de opgenomen reservering ten behoeve van de uitvoering van het GVVP. De planvorming van het GVVP wordt in 2001 afgerond, zodat vanaf 2002 de uitvoering van de op het GVVP gebaseerde maatregelen van start kan gaan. Voor de periode 2002 t/m 2005 is een substantieel bedrag uit de stelpost infrastructuur gereserveerd ten behoeve van het GVVP. De daadwerkelijk invulling met maatregelen zal plaats kunnen vinden nadat het GVVP is afgerond. De vergroting van de financiële ruimte voor het GVVP is gecreëerd door een reservering vanuit de stelpost infrastructuur van f2,75 miljoen 1,25 miljoen) voor infrastructuur Zuiderburen voor de periode 2002 t/m 2004 te laten vervallen. Dit heeft wel tot gevolg dat de bijdrage vanuit het grondcomplex Zuiderburen na 2005 ten behoeve van de tweede fase reconstructie Drachtsterweg-Drachtsterplein ('Drachtstercomplex') met een zelfde bedrag wordt verlaagd. Een verder verschil met het vorige meeijarenprogramma betreft het project Duurzaam Veilig. Gebleken is dat de te nemen maatregelen gerealiseerd kunnen worden binnen het budget dat in de periode 1999 t/m 2001 voor dit project gereserveerd was. De middelen die beschikbaar waren voor de jaren 2002 en 2003 kunnen daarom worden ingezet voor projecten uit het GVVP. Toegevoegd aan het meerjarenprogramma is de verbetering van de aansluiting van de Egelantierstraat op de Anne Vondelingweg. Hierdoor wordt het Kalverdijkje en Camminghaburen beter aangesloten op dit deel van de hoofdinfrastructuur. Het merendeel van de kosten wordt gedekt vanuit het complex Camminghaburen. Vanuit de stelpost infrastructuur is in 2003 een bijdrage benodigd van f 900.000,-- 408.400,--). Een ander onderdeel van de verbeterde ontsluiting is de aanleg van een minirotonde in 2004 ter plaatse van de kruising Egelantierstraat/Kalverdijkje. Het gemeentelijk aandeel in de kosten kan gedekt worden uit de Reserve Bovenwijkse Vorozieningen. Omdat de herinrichting van de Tesselschadestraat waarschijnlijk niet in aanmerking komt voor GDU-subsidie in de periode 2001-2002 (staat relatief laag op de reservelijst van de subsidiegever) zal dit project in 2003 opnieuw voor subsidie worden aangemeld. Rekening is gehouden met een kostenstijging. Andere verschillen met het voorgaande meerjarenprogramma infrastructuur hebben betrekking op het vooralsnog niet langer apart opnemen van een aantal (fiets)projecten. Deze projecten zijn onder de noemer gebracht van het GVVP en zullen binnen het op te stellen uitvoeringsprogramma van het GVVP opnieuw worden geprioriteerd. Een overzicht van de projecten waarvoor in de periode 2002 t/m 2005 middelen vanuit de stelpost infrastructuur zullen worden ingezet is opgenomen in Bijlage III. Financiering Het programma infrastructuur maakt gebruik van verschillende dekkingsbronnen ter financiering van de projecten. Vanuit de algemene middelen is jaarlijks een stelpost beschikbaar ter dekking van de eigen gemeentelijke bijdrage in de kosten van (kleine) infrastructurele projecten. Het gaat hierbij om de dekking van kapitaallasten behorend bij een investeringsvolume van rond de f 4 miljoen 1.82 miljoen) per jaar. Voor 2002 is verder nog een saldo beschikbaar uit het programma infrastructuur 2001 van f 307.900,-- 139.719,--). Daarnaast kan in 2002, als saldo aan mee- en tegenvallers, een bedrag van f 447.000,-- 202.840.—) aan stelpost middelen opnieuw worden ingezet. Deze meevaller wordt voornamelijk veroorzaakt door een eenvoudiger herinrichting van het kruispunt Willem Lodewijkstraat/Achter de Hoven dan waarvan in eerste instantie was uitgegaan. Bijlage IV geeft het verloop van de stelpost aan voor de periode 2002 t/m 2005. De kosten van de infrastructurele maatregelen in de inbreidings- en uitbreidingsgebieden waarvoor een grondexploitatie is opgezet, worden grotendeels ten laste gebracht van de betreffende exploitaties. Voor de ontsluiting van de uitbreidingslocaties Goutum-Zuid en Tusken Moark en Ie wordt daarnaast vanuit de Reserve Bovenwijkse Voorzieningen een financiële bijdrage geleverd. De Reserve Bovenwijkse Voorzieningen wordt gevoed uit de algemene omslag die in de grondprijs van nieuw uit te geven woningbouwterreinen is opgenomen. Het gaat hierbij om Maatregel Omschrijving Bijdragen projecten: Bijdrage BNS Bijdrage vanuit stelpost infrastructuur aan project Binnenstad NieuweStad Bijdrage aquaduct Bijdrage vanuit stelpost infrastructuur aan aquaduct in RW31 Bijdrage RW31 (indexatie) Reservering uit 1995 voor bijdrage aan verdubbeling RW31 is geïndexeerd. Doordat uitvoering is vertraagd, uitbetaling pas in 2002. Gemeentelijk Verkeer en VervoerPlan: Maatregelen GVVP Voorbereiding en uitvoering maatregelen uit begin 2002 vast te stellen GVVP. Invulling van de maatregelen geschiedt aan de hand van het GVVP. Zwette-Newtonweg Voorbereiding fietsverbinding tussen Newtonweg en Boksumerdvk/Swettepaad Rioleringen: Verbetering'. Schieringen/Heecht. fase 2 Vervangen riolen deel Heechterp aanpassingen gescheiden rioolstelsel Schieringen. aanleg bergbezinkbassin Schieringerweg Lekkum bergbezinkieiding Aanleg bergbezinkieiding ter reductie vuiluitworp Wirdum bergbezinkl./-bas. Aanleg bergbezinkbassin en -leiding ter reductie vuiluitworp Wytgaard bergbezinkbas. Aanleg bergbezinkbassin nabij Wvtgaardervaart ter reductie vuiluitworp Drukriolering Wvtgaard Aanleg drukrioleringssvsteem t.b.v. aansluiting ongerioleerde panden Hegedyk Vervanging: Weerd Vervangen riolering in samenhang met herinrichting Mamixstraat e.o. Vervangen van nog niet vernieuwde delen van de riolering Vosseparkwijk Huizum-West fase 3 Vervangen van 3810 meter riolering in westelijk deel Huizum-West: uitvoering gecombineerd met verkeersmaatregelen en werken aan groenvoorzieningen. Karei Doormanstraat e.o. Vervangen van 491 meter nog niet vernieuwde riolering in Zeeheldenbuurt Boeierstraat (ged.) Vervangen gedeelte riolering ten zuiden van Tjotterstraat De Ruyterweg (ged.) Vervangen riolering gedeelte tussen Insulindestraat en Cambuursterpad Goutum-Noord (aanpas.) Aanpassen verbeterd gescheiden stelsel i.v.m. huidige gevoeligheid verstoppingen Schieringen fase 1 Vervangen bestaande rioleringen i.s.m. verbeteringswerken vuiluitworpreductie Dwa-riolen ihk bouwact. Mee laten liften vervangingen met bouwactiviteiten en saneringen (stelpost) Rioolgemaal Kanaalweg Vervangen van verouderde en versleten rioolgemaal Kanaalweg/Schilkampen Rioolgemaal Huizum-Dorp Vervangen van verouderde en versleten rioolgemaal Huizum-Dorp Overige infrastructuur: Stelpost openbaar vervoer Stelpost t.b.v. kleine aanpassingen infrastructuur openbaar vervoer Stelpost verkeersveiligheid Stelpost t.b.v. kleine aanpassingen op gebied van verkeersveiligheid Kleine aanpassingen Stelpost t.b.v. onvoorziene kleine aanpassingen in de infrastructuur Middengeleiders rondweg Aanleg middengeleiders in Valeriusstraat en Archipelweg Ruilverk. Baarderadeel Reservering voor afrekening aanleg/aanpassing infrastructuur i.h.k. ruilverkaveling

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 56