Meerjarenprogramma infrastructuur
In Bijlage II wordt een overzicht gegeven van de infrastructurele projecten voor de periode
2002 t/m 2005. De invulling voor de jaren na 2002 heeft vooral een indicatief karakter. De
ervaring uit voorgaande jaren leert dat zowel de beschikbaarheid van financiële middelen als
de uit te voeren maatregelen niet met zekerheid vooraf zijn in te schatten.
In vergelijking met het vorige meerjarenprogramma zit het verschil met name in de hoogte
van de opgenomen reservering ten behoeve van de uitvoering van het GVVP. De planvorming
van het GVVP wordt in 2001 afgerond, zodat vanaf 2002 de uitvoering van de op het GVVP
gebaseerde maatregelen van start kan gaan. Voor de periode 2002 t/m 2005 is een substantieel
bedrag uit de stelpost infrastructuur gereserveerd ten behoeve van het GVVP. De
daadwerkelijk invulling met maatregelen zal plaats kunnen vinden nadat het GVVP is
afgerond.
De vergroting van de financiële ruimte voor het GVVP is gecreëerd door een reservering
vanuit de stelpost infrastructuur van f2,75 miljoen 1,25 miljoen) voor infrastructuur
Zuiderburen voor de periode 2002 t/m 2004 te laten vervallen. Dit heeft wel tot gevolg dat de
bijdrage vanuit het grondcomplex Zuiderburen na 2005 ten behoeve van de tweede fase
reconstructie Drachtsterweg-Drachtsterplein ('Drachtstercomplex') met een zelfde bedrag
wordt verlaagd.
Een verder verschil met het vorige meeijarenprogramma betreft het project Duurzaam Veilig.
Gebleken is dat de te nemen maatregelen gerealiseerd kunnen worden binnen het budget dat
in de periode 1999 t/m 2001 voor dit project gereserveerd was. De middelen die beschikbaar
waren voor de jaren 2002 en 2003 kunnen daarom worden ingezet voor projecten uit het
GVVP.
Toegevoegd aan het meerjarenprogramma is de verbetering van de aansluiting van de
Egelantierstraat op de Anne Vondelingweg. Hierdoor wordt het Kalverdijkje en
Camminghaburen beter aangesloten op dit deel van de hoofdinfrastructuur. Het merendeel
van de kosten wordt gedekt vanuit het complex Camminghaburen. Vanuit de stelpost
infrastructuur is in 2003 een bijdrage benodigd van f 900.000,-- 408.400,--). Een ander
onderdeel van de verbeterde ontsluiting is de aanleg van een minirotonde in 2004 ter plaatse
van de kruising Egelantierstraat/Kalverdijkje. Het gemeentelijk aandeel in de kosten kan
gedekt worden uit de Reserve Bovenwijkse Vorozieningen.
Omdat de herinrichting van de Tesselschadestraat waarschijnlijk niet in aanmerking komt
voor GDU-subsidie in de periode 2001-2002 (staat relatief laag op de reservelijst van de
subsidiegever) zal dit project in 2003 opnieuw voor subsidie worden aangemeld. Rekening is
gehouden met een kostenstijging.
Andere verschillen met het voorgaande meerjarenprogramma infrastructuur hebben
betrekking op het vooralsnog niet langer apart opnemen van een aantal (fiets)projecten. Deze
projecten zijn onder de noemer gebracht van het GVVP en zullen binnen het op te stellen
uitvoeringsprogramma van het GVVP opnieuw worden geprioriteerd.
Een overzicht van de projecten waarvoor in de periode 2002 t/m 2005 middelen vanuit de
stelpost infrastructuur zullen worden ingezet is opgenomen in Bijlage III.
Financiering
Het programma infrastructuur maakt gebruik van verschillende dekkingsbronnen ter
financiering van de projecten.
Vanuit de algemene middelen is jaarlijks een stelpost beschikbaar ter dekking van de eigen
gemeentelijke bijdrage in de kosten van (kleine) infrastructurele projecten. Het gaat hierbij
om de dekking van kapitaallasten behorend bij een investeringsvolume van rond de f 4
miljoen 1.82 miljoen) per jaar. Voor 2002 is verder nog een saldo beschikbaar uit het
programma infrastructuur 2001 van f 307.900,-- 139.719,--). Daarnaast kan in 2002, als
saldo aan mee- en tegenvallers, een bedrag van f 447.000,-- 202.840.—) aan stelpost
middelen opnieuw worden ingezet. Deze meevaller wordt voornamelijk veroorzaakt door een
eenvoudiger herinrichting van het kruispunt Willem Lodewijkstraat/Achter de Hoven dan
waarvan in eerste instantie was uitgegaan. Bijlage IV geeft het verloop van de stelpost aan
voor de periode 2002 t/m 2005.
De kosten van de infrastructurele maatregelen in de inbreidings- en uitbreidingsgebieden
waarvoor een grondexploitatie is opgezet, worden grotendeels ten laste gebracht van de
betreffende exploitaties. Voor de ontsluiting van de uitbreidingslocaties Goutum-Zuid en
Tusken Moark en Ie wordt daarnaast vanuit de Reserve Bovenwijkse Voorzieningen een
financiële bijdrage geleverd.
De Reserve Bovenwijkse Voorzieningen wordt gevoed uit de algemene omslag die in de
grondprijs van nieuw uit te geven woningbouwterreinen is opgenomen. Het gaat hierbij om
Maatregel
Omschrijving
Bijdragen projecten:
Bijdrage BNS
Bijdrage vanuit stelpost infrastructuur aan project Binnenstad NieuweStad
Bijdrage aquaduct
Bijdrage vanuit stelpost infrastructuur aan aquaduct in RW31
Bijdrage RW31 (indexatie)
Reservering uit 1995 voor bijdrage aan verdubbeling RW31 is geïndexeerd.
Doordat uitvoering is vertraagd, uitbetaling pas in 2002.
Gemeentelijk Verkeer en VervoerPlan:
Maatregelen GVVP
Voorbereiding en uitvoering maatregelen uit begin 2002 vast te stellen GVVP.
Invulling van de maatregelen geschiedt aan de hand van het GVVP.
Zwette-Newtonweg
Voorbereiding fietsverbinding tussen Newtonweg en Boksumerdvk/Swettepaad
Rioleringen:
Verbetering'.
Schieringen/Heecht. fase 2
Vervangen riolen deel Heechterp aanpassingen gescheiden rioolstelsel
Schieringen. aanleg bergbezinkbassin Schieringerweg
Lekkum bergbezinkieiding
Aanleg bergbezinkieiding ter reductie vuiluitworp
Wirdum bergbezinkl./-bas.
Aanleg bergbezinkbassin en -leiding ter reductie vuiluitworp
Wytgaard bergbezinkbas.
Aanleg bergbezinkbassin nabij Wvtgaardervaart ter reductie vuiluitworp
Drukriolering Wvtgaard
Aanleg drukrioleringssvsteem t.b.v. aansluiting ongerioleerde panden Hegedyk
Vervanging:
Weerd Vervangen riolering in samenhang met herinrichting
Mamixstraat e.o.
Vervangen van nog niet vernieuwde delen van de riolering Vosseparkwijk
Huizum-West fase 3
Vervangen van 3810 meter riolering in westelijk deel Huizum-West: uitvoering
gecombineerd met verkeersmaatregelen en werken aan groenvoorzieningen.
Karei Doormanstraat e.o.
Vervangen van 491 meter nog niet vernieuwde riolering in Zeeheldenbuurt
Boeierstraat (ged.)
Vervangen gedeelte riolering ten zuiden van Tjotterstraat
De Ruyterweg (ged.)
Vervangen riolering gedeelte tussen Insulindestraat en Cambuursterpad
Goutum-Noord (aanpas.)
Aanpassen verbeterd gescheiden stelsel i.v.m. huidige gevoeligheid verstoppingen
Schieringen fase 1
Vervangen bestaande rioleringen i.s.m. verbeteringswerken vuiluitworpreductie
Dwa-riolen ihk bouwact.
Mee laten liften vervangingen met bouwactiviteiten en saneringen (stelpost)
Rioolgemaal Kanaalweg
Vervangen van verouderde en versleten rioolgemaal Kanaalweg/Schilkampen
Rioolgemaal Huizum-Dorp
Vervangen van verouderde en versleten rioolgemaal Huizum-Dorp
Overige infrastructuur:
Stelpost openbaar vervoer
Stelpost t.b.v. kleine aanpassingen infrastructuur openbaar vervoer
Stelpost verkeersveiligheid
Stelpost t.b.v. kleine aanpassingen op gebied van verkeersveiligheid
Kleine aanpassingen
Stelpost t.b.v. onvoorziene kleine aanpassingen in de infrastructuur
Middengeleiders rondweg
Aanleg middengeleiders in Valeriusstraat en Archipelweg
Ruilverk. Baarderadeel
Reservering voor afrekening aanleg/aanpassing infrastructuur i.h.k. ruilverkaveling