4 voorzien van de aanduiding "kantoren toegestaan". Deze aanduiding geldt voor het praktijklokaal van de voormalige MTS (westelijk van het schoolgebouw) en overigens ook voor het parkeerterrein eveneens aan de westzijde. Het door Moes Bouwbedrijf ingediende schetsplan dat voorziet in verbouw ten behoeve van een woonfunctie is derhalve qua functie niet in overeenstemming met het geldende bestemmingsplan Aangezien het bestemmingsplan geen vrijstellingsbepaling of wijzigingsbevoegdheid bevat, waardoor het bouwplan zou kunnen worden gerealiseerd, is er een partiële herziening van het bestemmingsplan of een vrijstellingsprocedure ex artikel 19, lid 1 WRO noodzakelijk. In dit geval ligt een vrijstellingsprocedure ex artikel 19, lid 1 WRO voor de hand, omdat de ruimtelijke en planologische consequenties van het bouwplan (interne verbouwing) beperkt zijn en het bouwplan spoedeisend is vanwege het voornemen van het bouwbedrijf om op korte termijn met de verbouw te beginnen. Langdurige leegstand van dit schoolgebouw is ook volgens ons om verschillende redenen niet wenselijk. Er is daarom voor een artikel 19, lid 1 WRO-procedure (zelfstandige projectprocedure) gekozen. Hiervoor is reeds aangegeven dat het ensemble van de voormalige MTS, Westerparkstaete en het Bristol-complex ligt in het gebied dat wordt omgeven door de Molenstraat, Westerparkstraat, Harlingerstraat en Pier Panderstraat. Voor dit gebied zal te zijner tijd een partiele herziening van het bestemmingsplan worden voorbereid. Ir. het bestemmingsplan "Vossepark" is op dit gebied een conserverende regeling gelegd. Nu de voormalige MTS haar functie heeft verloren en deze school met bijbehorend parkeerterrein een nieuwe bestemming krijgt (het is de oeaoeling dat op het parkeerterrein eengezinswoningen worden gebouwa)zal het hele gebied (waaronder ook het 3ristoI-compiex; onder de loep worden genomen. Bij het stelien van randvoorwaarden en het geven van handreikingen zal aansluiting worden gezocht bij de kwaliteiten van de Vosseparkwijk en de voornaamste doelstelling in het oestemmingsplan, namelijk het veiligstellen van de woonfunctie Aansluitend aan het karakter van de wijk is dan ook primair gekozen voor een verdere uitbouw van de woonfunctie. De VosseparKwi]k is gerealiseerd in de jaren dertig. In die periode hoefde men nog nauwelijks rekening te houden met de auto. De wijkocDcuw en ae beschikbare straatprofielen bieden aan ook weinig ruimte voor parkeren op straat. In dit gebied is gekozen voor continuïteit van het stedenbouwkundig patroon. Daarom wordt voorgesteld binnen het plangebied ook geen speciale plaats in te ruimen voor 5 de auto. Dus moet de parkeerruimte op eigen erf gezocht worden Het hiervoor geschetste gebied bestaat, afgezien van Westerparkstaete, eigenlijk uit drie onderdelen, n.l. de voormalige MTS, het daarachter gelegen parkeerterrein en het Bristol-complex. Op dit moment is aan de orde de verbouw van de voormalige MTS tot woongebouw. Hiervoor is een schetsplan ingediend. Verder is Moes Bouwbedrijf bezig met het ontwikkelen van een plan voor de bouw van eengezinswoningen op het parkeerterrein aan de Westerparkstraat. De verwachting is dat de (definitieve) schetsplannen hiervoor binnen afzienbare tijd zullen worden ingediend. Het Bristol-complex (dat van een andere eigenaar is) zal eerst op termijn kunnen worden ontwikkeld. Zoals reeds opgemerkt, is op dit moment aan de orde de verbouw van de voormalige MTS tot woongebouw. Het is begrijpelijk dat ook allerlei opmerkingen worden gemaakt over de eventuele bebouwing van het parkeerterrein aan de Westerparkstraat, maar dit terrein maakt geen deel uit van het plan dat in de inspraak is gebracht en is dan ook niet aan de orde. Wel kan in algemene zin worden opgemerkt dat het inderdaad de bedoeling is om dit terrein, waarop vroeger noodlckalen hebben gestaan en dat momenteel alleen nog ten behoeve van de R.K. Parochie als parkeerterrein dienst doet, in de toekomst te bebouwen met eengezinswoningen (het terrein is evenals het schoolgebouw eigendom van Moes Bouwbedrijf). Het aantal te bouwen woningen, de situering hiervan, de bouwgrenzen enz. zijn op dit moment evenwel nog niet bekend. De plannen hiervoor zullen moeten worden afgewacht, hetgeen ook geldt voor de plannen voor het Bristol-complex die nog verder in het verschiet liggen. In relatie met de plannen voor de voormalige MTS kan wei worden opgemerkt dat er (van begin af aan is dit de bedoeling geweest) ten minste één parkeerplaats per wening (ten minste i li op eigen terrein gerealiseerd zal moeten, worden. Dit geldt zowel voor ae voormalige MTS ais voor de toekomstige bebouwing op net parkeerterrein; in totaliteit zal nieraan moeten worden voldaan. Hiermee ontstaat een situatie die vergelijkbaar is met andere woningbouwprojecten elders in de stad, bijvoorbeeld aan de Bollemanssteeg en aan de Wijbrand de Geeststraat/OostergracntswalDe parkeerdruk in de wijk is behoorlijk hoog (mede door de korte afstand naar de binnenstad wordt ae clauwe zone hier vaak gebruikt door winkelend publiek maar dit kan niet ais consequentie hebben cat art terrein dat zoals reeds opgemerkt, geen éiaendcm is var. de gemeente! niet zou kunnen worden bebouwd. De carkeerprcclemen in de wijk zullen in het kader •■an het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) rr.ceter. worden tpgeltst. In het nog op te steller.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 579