4
voorzien van de aanduiding "kantoren toegestaan". Deze
aanduiding geldt voor het praktijklokaal van de voormalige
MTS (westelijk van het schoolgebouw) en overigens ook voor
het parkeerterrein eveneens aan de westzijde. Het door Moes
Bouwbedrijf ingediende schetsplan dat voorziet in verbouw
ten behoeve van een woonfunctie is derhalve qua functie
niet in overeenstemming met het geldende bestemmingsplan
Aangezien het bestemmingsplan geen vrijstellingsbepaling of
wijzigingsbevoegdheid bevat, waardoor het bouwplan zou
kunnen worden gerealiseerd, is er een partiële herziening
van het bestemmingsplan of een vrijstellingsprocedure ex
artikel 19, lid 1 WRO noodzakelijk. In dit geval ligt een
vrijstellingsprocedure ex artikel 19, lid 1 WRO voor de
hand, omdat de ruimtelijke en planologische consequenties
van het bouwplan (interne verbouwing) beperkt zijn en het
bouwplan spoedeisend is vanwege het voornemen van het
bouwbedrijf om op korte termijn met de verbouw te beginnen.
Langdurige leegstand van dit schoolgebouw is ook volgens
ons om verschillende redenen niet wenselijk. Er is daarom
voor een artikel 19, lid 1 WRO-procedure (zelfstandige
projectprocedure) gekozen.
Hiervoor is reeds aangegeven dat het ensemble van de
voormalige MTS, Westerparkstaete en het Bristol-complex
ligt in het gebied dat wordt omgeven door de Molenstraat,
Westerparkstraat, Harlingerstraat en Pier Panderstraat.
Voor dit gebied zal te zijner tijd een partiele herziening
van het bestemmingsplan worden voorbereid.
Ir. het bestemmingsplan "Vossepark" is op dit gebied een
conserverende regeling gelegd. Nu de voormalige MTS haar
functie heeft verloren en deze school met bijbehorend
parkeerterrein een nieuwe bestemming krijgt (het is de
oeaoeling dat op het parkeerterrein eengezinswoningen
worden gebouwa)zal het hele gebied (waaronder ook het
3ristoI-compiex; onder de loep worden genomen. Bij het
stelien van randvoorwaarden en het geven van handreikingen
zal aansluiting worden gezocht bij de kwaliteiten van de
Vosseparkwijk en de voornaamste doelstelling in het
oestemmingsplan, namelijk het veiligstellen van de
woonfunctie
Aansluitend aan het karakter van de wijk is dan ook primair
gekozen voor een verdere uitbouw van de woonfunctie.
De VosseparKwi]k is gerealiseerd in de jaren dertig. In die
periode hoefde men nog nauwelijks rekening te houden met de
auto. De wijkocDcuw en ae beschikbare straatprofielen
bieden aan ook weinig ruimte voor parkeren op straat. In
dit gebied is gekozen voor continuïteit van het
stedenbouwkundig patroon. Daarom wordt voorgesteld binnen
het plangebied ook geen speciale plaats in te ruimen voor
5
de auto. Dus moet de parkeerruimte op eigen erf gezocht
worden
Het hiervoor geschetste gebied bestaat, afgezien van
Westerparkstaete, eigenlijk uit drie onderdelen, n.l. de
voormalige MTS, het daarachter gelegen parkeerterrein en
het Bristol-complex. Op dit moment is aan de orde de
verbouw van de voormalige MTS tot woongebouw. Hiervoor is
een schetsplan ingediend. Verder is Moes Bouwbedrijf bezig
met het ontwikkelen van een plan voor de bouw van
eengezinswoningen op het parkeerterrein aan de
Westerparkstraat. De verwachting is dat de (definitieve)
schetsplannen hiervoor binnen afzienbare tijd zullen worden
ingediend. Het Bristol-complex (dat van een andere eigenaar
is) zal eerst op termijn kunnen worden ontwikkeld.
Zoals reeds opgemerkt, is op dit moment aan de orde de
verbouw van de voormalige MTS tot woongebouw. Het is
begrijpelijk dat ook allerlei opmerkingen worden gemaakt
over de eventuele bebouwing van het parkeerterrein aan de
Westerparkstraat, maar dit terrein maakt geen deel uit van
het plan dat in de inspraak is gebracht en is dan ook niet
aan de orde. Wel kan in algemene zin worden opgemerkt dat
het inderdaad de bedoeling is om dit terrein, waarop
vroeger noodlckalen hebben gestaan en dat momenteel alleen
nog ten behoeve van de R.K. Parochie als parkeerterrein
dienst doet, in de toekomst te bebouwen met
eengezinswoningen (het terrein is evenals het schoolgebouw
eigendom van Moes Bouwbedrijf). Het aantal te bouwen
woningen, de situering hiervan, de bouwgrenzen enz. zijn
op dit moment evenwel nog niet bekend. De plannen hiervoor
zullen moeten worden afgewacht, hetgeen ook geldt voor de
plannen voor het Bristol-complex die nog verder in het
verschiet liggen. In relatie met de plannen voor de
voormalige MTS kan wei worden opgemerkt dat er (van begin
af aan is dit de bedoeling geweest) ten minste één
parkeerplaats per wening (ten minste i li op eigen
terrein gerealiseerd zal moeten, worden. Dit geldt zowel
voor ae voormalige MTS ais voor de toekomstige bebouwing op
net parkeerterrein; in totaliteit zal nieraan moeten worden
voldaan. Hiermee ontstaat een situatie die vergelijkbaar is
met andere woningbouwprojecten elders in de stad,
bijvoorbeeld aan de Bollemanssteeg en aan de Wijbrand de
Geeststraat/OostergracntswalDe parkeerdruk in de wijk is
behoorlijk hoog (mede door de korte afstand naar de
binnenstad wordt ae clauwe zone hier vaak gebruikt door
winkelend publiek maar dit kan niet ais consequentie
hebben cat art terrein dat zoals reeds opgemerkt, geen
éiaendcm is var. de gemeente! niet zou kunnen worden
bebouwd. De carkeerprcclemen in de wijk zullen in het kader
•■an het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP)
rr.ceter. worden tpgeltst. In het nog op te steller.