een bedrag van f 10,-- 4,54) per m2 uit te geven terrein. De vulling van de reserve zal de komende jaren vooral moeten komen uit de projecten Leeuwarden-Zuid en Tusken Moark en Ie. Op dit moment bestaat nog een aantal onzekerheden rond de omvang en de fasering van de storting vanuit deze exploitatiegebieden in de reserve. Om deze reden is enige terughoudendheid betracht bij de inzet van de middelen uit de Reserve Bovenwijkse Voorzieningen voor infrastructurele voorzieningen. In Bijlage V wordt een beeld gegeven van het verloop van de reserve, uitgaande van substantiële stortingen vanuit Leeuwarden-Zuid en Tusken Moark en Ie. Aan subsidiemogelijkheden resteert de komende jaren vooral de GDU-regeling. De speciale subsidieregelingen voor openbaar vervoervoorzieningen ('De Bóer-gelden") en verkeers veiligheid (Duurzaam Veilig) zijn inmiddels beëindigd. De (rijks-)subsidiegelden verlopen de komende jaren voornamelijk via de regio, vooral nu de bovengrens van de subsidieprojecten opgetrokken is van f25 miljoen 11,34 miljoen) naar f 500 miljoen 222,9 miljoen). Voor 2002 wordt GDU-subsidie verwacht voor het utilitaire fietspad Newtonweg-Zwette en de aanleg van drie middengeleiders in de rondweg. Voor de daaropvolgende jaren zullen vooral fietsprojecten, al dan niet onderdeel uitmakend van het GVVP, voor subsidie worden aangemeld. De rioleringswerkzaamheden worden gedekt uit het daarvoor geoormerkte deel van de OZB- inkomsten en uit de Reserve Rioleringen. Het gaat hierbij om de kosten voor vervanging en verbetering van rioleringen, evenals de kosten voor beheer en onderhoud. Daarnaast wordt van de eigenaren van de aan te sluiten percelen op de drukriolering Hegedvk in Wytgaard een eigen bijdrage gevraagd in de aansluitingskosten. Een verdere dekking is de Egalisatiereserve Openbaar Vervoer. Hieruit wordt de jaarlijkse stelpost openbaar vervoer gedekt. In 2002 zal de bijdrage van de gemeente Leeuwarden in de kosten van de verdubbeling van RW 31 worden betaald. Voor deze bijdrage is al in 1995 een krediet beschikbaar gesteld als onderdeel van de raamkredietverlening van het programma infrastructuur voor dat jaar. Omdat de uitvoering van dit werk ernstig is vertraagd, is de overeengekomen bijdrage nog steeds niet voldaan. Hierdoor is jaarlijks sprake van een bedrag aan onderuitputting kapitaallasten investeringen ten gunste van de algemene middelen. Keerzijde van een en ander is wel dat de gemeentelijke bijdrage die in 2002 zal worden betaald, hoger uitvalt vanwege de overeengekomen indexatie van dit bedrag. Omdat de jaarlijkse meevaller ten gevolge van de uitgestelde betaling ten gunste is gekomen van de algemene middelen, wordt voorgesteld de kosten die voortvloeien uit de indexatie ten laste te brengen van de algemene reserve. Het betreft een bedrag van waarschijnlijk f 440.000.-- 199.663,--). De werkelijke hoogte van dit bedrag is afhankelijk van de ontwikkeling van het prijsindexcijfer van de wegenbouw in 2001. Jaarlijks wordt ten behoeve van de uitvoering van het programma infrastructuur aan de raad een raamkredietaanvraag voorgelegd, gekoppeld aan de vaststelling van dit programma. Voor het Programma Infrastructuur 2002 zal de aanvraag voor een raamkrediet (separaat) worden voorgelegd aan de raad in haar vergadering van december 2001Het nieuwe programma komt inhoudelijk, als onderdeel van het MIP, al in behandeling in de begrotingsraad van november 2001.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 57