een bedrag van f 10,-- 4,54) per m2 uit te geven terrein. De vulling van de reserve zal de
komende jaren vooral moeten komen uit de projecten Leeuwarden-Zuid en Tusken Moark en
Ie. Op dit moment bestaat nog een aantal onzekerheden rond de omvang en de fasering van de
storting vanuit deze exploitatiegebieden in de reserve. Om deze reden is enige
terughoudendheid betracht bij de inzet van de middelen uit de Reserve Bovenwijkse
Voorzieningen voor infrastructurele voorzieningen. In Bijlage V wordt een beeld gegeven van
het verloop van de reserve, uitgaande van substantiële stortingen vanuit Leeuwarden-Zuid en
Tusken Moark en Ie.
Aan subsidiemogelijkheden resteert de komende jaren vooral de GDU-regeling. De speciale
subsidieregelingen voor openbaar vervoervoorzieningen ('De Bóer-gelden") en verkeers
veiligheid (Duurzaam Veilig) zijn inmiddels beëindigd. De (rijks-)subsidiegelden verlopen de
komende jaren voornamelijk via de regio, vooral nu de bovengrens van de subsidieprojecten
opgetrokken is van f25 miljoen 11,34 miljoen) naar f 500 miljoen 222,9 miljoen). Voor
2002 wordt GDU-subsidie verwacht voor het utilitaire fietspad Newtonweg-Zwette en de
aanleg van drie middengeleiders in de rondweg. Voor de daaropvolgende jaren zullen vooral
fietsprojecten, al dan niet onderdeel uitmakend van het GVVP, voor subsidie worden
aangemeld.
De rioleringswerkzaamheden worden gedekt uit het daarvoor geoormerkte deel van de OZB-
inkomsten en uit de Reserve Rioleringen. Het gaat hierbij om de kosten voor vervanging en
verbetering van rioleringen, evenals de kosten voor beheer en onderhoud. Daarnaast wordt
van de eigenaren van de aan te sluiten percelen op de drukriolering Hegedvk in Wytgaard een
eigen bijdrage gevraagd in de aansluitingskosten.
Een verdere dekking is de Egalisatiereserve Openbaar Vervoer. Hieruit wordt de jaarlijkse
stelpost openbaar vervoer gedekt.
In 2002 zal de bijdrage van de gemeente Leeuwarden in de kosten van de verdubbeling van
RW 31 worden betaald. Voor deze bijdrage is al in 1995 een krediet beschikbaar gesteld als
onderdeel van de raamkredietverlening van het programma infrastructuur voor dat jaar.
Omdat de uitvoering van dit werk ernstig is vertraagd, is de overeengekomen bijdrage nog
steeds niet voldaan. Hierdoor is jaarlijks sprake van een bedrag aan onderuitputting
kapitaallasten investeringen ten gunste van de algemene middelen. Keerzijde van een en ander
is wel dat de gemeentelijke bijdrage die in 2002 zal worden betaald, hoger uitvalt vanwege de
overeengekomen indexatie van dit bedrag. Omdat de jaarlijkse meevaller ten gevolge van de
uitgestelde betaling ten gunste is gekomen van de algemene middelen, wordt voorgesteld de
kosten die voortvloeien uit de indexatie ten laste te brengen van de algemene reserve. Het
betreft een bedrag van waarschijnlijk f 440.000.-- 199.663,--). De werkelijke hoogte van dit
bedrag is afhankelijk van de ontwikkeling van het prijsindexcijfer van de wegenbouw in
2001.
Jaarlijks wordt ten behoeve van de uitvoering van het programma infrastructuur aan de raad
een raamkredietaanvraag voorgelegd, gekoppeld aan de vaststelling van dit programma. Voor
het Programma Infrastructuur 2002 zal de aanvraag voor een raamkrediet (separaat) worden
voorgelegd aan de raad in haar vergadering van december 2001Het nieuwe programma komt
inhoudelijk, als onderdeel van het MIP, al in behandeling in de begrotingsraad van november
2001.