4. Vervanging Belastingsysteem
FORMULIER PROJECTEN DIENST ALGEMENE ZAKEN
SECTOR: Publiekszaken
PROJECTNAAM:
Vervanging Belastingsysteem
Projectcode:
PROJECTLEIDER:
Albert van Nuil (extern projectleider)
CONTACTPERSOON:
Jan Heeg (O&I-adviseur Algemene Zaken)
KORTE OMSCHRIJVING:
Vervanging van het huidige belastingsysteem (inclusief het huidige kassasysteem) vindt
plaats omdat de bestaande applicatie niet 'euro-proof is en omdat de leverancier deze na
2001 met meer ondersteunt. Daarnaast is de applicatie ook technisch en functioneel
verouderd waardoor een goede aansluiting bij de moderne ICT-voorzieningen ontbreekt en
onvoldoende kan worden ingespeeld op nieuwe ontwikkelingen.
De ingebruikname van het nieuwe systeem staat gepland voor december 2001.
STARTJAAR: 2000
FINANCIËN
2001
2002
2003
2004
Budget
Krediet
Implementatiekosten t.l.v. eurobudget
fl. 1.060.000,-
fl. 591.000,-
DOELSTELLINGEN
Het operationeel zijn van het nieuwe belastingsysteem (inclusief het kassasysteem) per
1 januari 2002.
TIJDSPAD
Het project loopt vanaf begin 2000 tot en met 2001.
BI DGETTAIRE STAND VAN ZAKEN
Het project zal gerealiseerd w orden binnen de beschikbare financiële middelen.
STAND VAN ZAKEN (inhoudelijke voortgang project)
In september 2000 is door de Directieraad ten aanzien van het project besloten om uit
oogpunt van risicobeheersing de continuïteit van het werkproces en de tijdige vervanging
van de applicatie centraal te stellen. De aanvankelijke ambities met betrekking tot
verbetering en innovatie van de gegevenshuishouding, de informatievoorziening en de
dienstverlening zijn daarmee op een laag pitje gezet.
Het project verloopt desondanks moeizaam, maar ligt nog wel op schema.
Eventueel oorzaak van knelpunten:
Vertrek van de teamleider Belastingen, vertrek van sectorhoofd Publiekszaken, tussentijds
vertrek externe projectleider BMC Interface, werkdmkproblematiek leverancier Centric,
tussentijds vertrek projectleider Centric, hoge werkdruk team Belastingen, o.a. door
gemeentelijke WOZ-problematiek.
VOORSTELLEN VOOR VERVOLG:
Planning aanpassen:
Alles gaat volgens schema: Zie boven.
Overige opmerkingen:
5. Stadhuisproject
4
5. Restauratie en verbouw Stadhuis/vervolgkrediet
FORMULIER PROJECTEN DIENST ALGEMENE ZAKEN
SECTOR: Middelen
PROJECTNAAM:
Projectcode
Restauratie en verbouw Stadhuis/Vervolgkrediet
PROJECTLEIDER:
H.J.Groen
CONTACTPERSOON: H.J Groen
KORTE OMSCHRIJVING:
Voor het besteks- en aanbestedingsgereedmaken van "model 2" van de restauratie is er een
vervolgkrediet ter beschikking gesteld ter grootte van f. 1.098.200,00
STARTJAAR: 2001
FINANCIEN
2001
2002
2003
Budget vervolgkrediet
Budget uitvoering gereserveerd bij
Perspectief 2002-2005
1.098.200.00
7.200.000,00
7.200.000,0
DOELSTELLINGEN
Aanbestedingsprocedure project in december 2001 te starten en op 11 januari 2002 de
eerste fase civielwerk aan te besteden. Start bouw ca. 1 maart 2002.
TIJDSPAD Vervolgkrediet
Loopt volgens planning
BUDGETTAIRE STAND VAN ZAKEN
Toelichting: Er zal geen overschrijding plaatsvinden van het beschikbare vervolgkrediet.
Voor de uitvoering is bij Perspectief een bedrag van 14.400.000,00 voor de jaren 2002 en
2003 gereserveerd. In december 2001 zal de Projectleider met een definitieve kostenra
ming komen, waarin als extra posten moeten worden meegenomen: herstel fundaties,
kelder onder voorplein Raadzaal, totale inrichtingskosten en kosten gefaseerd bouwen.
STAND VAN ZAKEN (inhoudelijke voortgang project)
Gereed volgens de oorspronkelijke planning: d.d. 31-12-01
Eventueel oorzaak van afwijkingen:
Eventueel oorzaak van knelpunten:
VOORSTELLEN VOOR VERVOLG:
Planning aanpassen:
Alles gaat volgens schema:
Overige opmerkingen:
infrastructurele voorzieningen om de toeloop van burgers via de telefoon, de post en
langs digitale weg te accommoderen. Een notitie die de samenhang schetst tussen de
verschillende initiatieven op dit gebied en een voorstel om deze ontwikkeling te
regisseren zal in oktober in de Directieraad aan de orde komen. De directieraad zal in de
verdere ontwikkeling een voorname rol gaan spelen.
5