6. Gemeentewinkel
FORMULIER PROJECTEN DIENST ALGEMENE ZAKEN
SECTOR: Middelen
PROJECTNAAM:
Gemeentewinkel
Projectcode:
PROJECTLEIDER:
Hendrik van de Molen
CONTACTPERSOON:
Dick Tuijtjens
KORTE OMSCHRIJVING:
Het ontwikkelingstraject "gemeentewinkel" behelst uiteindelijk de realisatie van
vraaggestuurde organisatievormen en werkwijzen van de publieksgerichte functies. Als
eerste stap hierin is eind 1998 besloten tot concentratie van de diverse loketfuncties in een
centrale servicebalie in de stadshal. De invoering van deze servicebalie kan worden
beschouwd als de eerste fase van een breder organisatie-ontwikkelingstraject gericht op
vraagsturing en service-management. Onderhavige rapportage richt zich met name op de
voortgang van deze eerste fase. de ingebruikname van het service-meldpunt.
START JAAR: 1999
FINANCIEN (NLG)
2001
2002
2003
2004
Budget
Investeringsbudget:
Verbouw 930.100
Automatisering 200.000
Exploitatiebudget) structureel)
-Personeel 116.000
- Kapitaallasten 171.600
-Goederen en diensten
van derden 89.000
-Onderhoud 63.000
- Facilitaire kstn 41.000
480.600
Aangemaakte verplichtingen voorgaand
boekjaar
Totaal beschikbaar
480.600
223.359
703.959
DOELSTELLINGEN
Inrichting centraal servicemeldpunt als eerste fase van ontwikkeling gericht op
vraagsturing en klantgerichtheid
TIJDSPAD
Ingebruikname servicemeldpunt heeft conform laatste planning eind vorig jaar
plaatsgevonden; verdere ontwikkeling vraagsturing is continu proces
6
BUDGETTAIRE STAND VAN ZAKEN
Toelichting (NLG):
Investeringen
Budget 1.130.100
Vastgegelegd 858.202
Nog te besteden 271.898 (t.b.v. nog uit te voeren bouwkundige aanpassingen)
Exploitatie
Beschikbaar 2001 703.959
Besteed 369.594
Ruimte 334.365
STAND VAN ZAKEN (inhoudelijke voortgang project)
De eerste fase van de Gemeentewinkelontwikkeling is in feite afgerond en daarmee is een
eerste stap gezet in het kantelen van de organisatie van aanbod gericht naar vraaggericht.
De situatie in de Stadshal wordt in de tweede fase verankerd met de samenwerking tussen
het ServiceMeldPunt en de andere organisatieonderdelen als een permanent proces van
afstemming en taakuitwisseling. Het budget zal dit jaar voldoende zijn om de huidige gang
van zaken te continueren.
De verankering maakt deel uit van verdere ontwikkelingen op het gebied van de
dienstverlening aan de burger. Daarbij gaat het om het kantelen van volgende
organisatieonderdelen van aanbod- naar vraaggericht en de inrichting van infrastructurele
voorzieningen om de toeloop van burgers via de telefoon, de post en langs digitale weg te
accommoderen.
VOORSTELLEN VOOR VERVOLG:
Een notitie die de samenhang schetst tussen de verschillende initiatieven op dit gebied en
een voorstel om deze ontwikkeling te regisseren zal in oktober in de Directieraad aan de
orde komen. De directieraad zal in de verdere ontwikkeling een voorname rol gaan spelen
7