Blad 2 minder aandacht besteed aan de versterking van de ambtelijke organisatie en de bedrijfsvoering. Door het vinden van een nieuwe balans moet dit risico worden teruggebracht tot een aanvaardbaar en vastgesteld niveau. Inhoud Voor de feitelijke inventarisatie van risicogebieden, de analyse en de voorstelde aanpak verwijzen wij u naar de inhoud van het rapport. Daarin is een voorstel uitgewerkt (hoofdstuk 4) om aan de hand van categorisering en weging van de risico's een prioritering door te voeren. Verder stellen wij voor om het beheersen van risico's op een herkenbare wijze te verankeren in de gemeentelijke organisatie en - om een versnelling in de aanpak door te voeren - een project-organisatie in te stellen die wordt aangevuld met externe know-how op het gebied van risico management. Bovendien vinden wij het van belang om een 'second opinion' te verkrijgen over de risico inventarisatie en externe doorlichting van enkele bedrijfs voeringsprocessen. De volgende processen zullen daarom, overeenkomstig de zelfanalyse, extern worden doorgelicht: grondexploitatie en de daarmee verbonden projecten; belastingen; regiefunctie in het kader van het op afstand plaatsen van de uitvoering; juridische audit. Daarnaast wordt voorgesteld, gezien de ontwikkelingen in de bouwwereld, ook de het proces rond aanbestedingen (inclusief integriteit) aan een externe audit te onderwerpen In de eerste helft van volgend jaar zullen de uitkomsten en het vervolgtraject worden vervat in een plan van aanpak en ter besluitvorming aan u worden voorgelegd. In de aansturing van deze activiteiten van de project organisatie is voorzien door het instellen van een stuurgroep waarin de directie zitting neemt. De stuurgroep is verantwoordelijk voor de voortgang van het programma. De projectgroep zorgt voor de uitvoering van het programma, introduceert het risicomanagement in de staande organisatie en draagt er zorg voor dat als eerste de actiepunten ter hand worden genomen die prioriteit hebben gekregen. Over de resultaten van de projectorganisatie en de daaruit voortvloeiende verbeteringsvoorstellen zullen wij de commissie Bestuur en Middelen periodiek informeren. Vervolg Met het oog op toekomstige en reeds in gang gezette organisatieontwikkelingen blijven wij inzetten op de vernieuwing en verbetering van de gemeentelijke organisatie. Door de dualisering in het lokaal bestuur zullen de rollen tussen de bestuurslagen in de komende Blad 3 beleidsperiode ingrijpend gaan veranderen, waarmee het managementconcept en het besturingsmodel in een ander licht komen te staan. Over de doorwerking hiervan willen wij in het voorjaar van 2002 nadere voorstellen aan uw raad voorleggen Communicatie De afgelopen periode heeft uitgewezen dat de vele veranderingen en verbeteringen die in de gemeentelijke organisatie hebben plaatsgevonden niet door alle geledingen in het apparaat op dezelfde wijze zijn gevolgd en dienovereenkomstig worden beleefd. Daarom zal er in het vervolg nog sterker moeten worden ingezet op communicatie en informatie teneinde het draagvlak voor veranderingen te verbreden, de motivatie te verhogen en om risicobewustzijn in alle geledingen tot stand te brengen. Financiën De externe en interne kosten in de tweede fase worden geraamd op respectievelijk 190.995,- en 255.000,-. Voor de externe kosten wordt voorgesteld een bedrag van 105.000,- ten laste te brengen van het de post "juridische kaders en kwaliteitszorg" en het bedrag van 85.995,- alsmede de interne kosten te dekken door herallocatie van middelen dan wel herprioritering van taken Tot slot Onder vermelding dat de commissie Bestuur en Middelen om advies is gevraagd en deze u in haar vergadering van 14 januari 2002 heeft geadviseerd in te stemmen met ons voorstel, stellen wij u voor te besluiten overeenkomstig bijgevoegd conceptbesluit. Leeuwarden, 15 januari 2002. Burgemeester en wethouders van Leeuwarden, M. de Boer, burgemeester, dr. A.J. Hofman, secretaris.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 92