91 Blad 2 De strekking van het onderhandelingsresultaat is voor Leeuwarden de volgende. Er is expliciet aandacht voor de aansluitende verbinding naar Leeuwarden en het station Werpsterhoek, maar die worden wel naast het project geplaatst. Voor de aanvullende infrastructuur op het baanvak Leeuwarden - Heerenveen wordt naar het MIT doorverwezen, het station Werpsterhoek zal aan de "beleidsnotitie nieuwe stations" moeten worden getoetst en zit nadrukkelijk niet in ZZSL-projeetOver comfortabel en snel worden eigenlijk geen toezeggingen gedaan, hooguit het garanderen van het huidige kwaliteitsniveau. Qua frequentie worden twee aansluitende treinen toegezegd en daarnaast rijden er twee treinen die de tussenliggende stations aandoen De conclusie is dat er wezenlijke toezeggingen zijn gedaan, maar dat niet aan de gestelde voorwaarden wordt voldaan. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het door Leeuwarden gevraagde kwaliteitsniveau forse investeringen zal vergen die mogelijk kunnen oplopen tot enkele honderden miljoenen Euro's. Maar een wezenlijke kwaliteitsverbetering op de verbinding Heerenveen - Leeuwarden is noodzakelijk om over een goede Zuiderzeelijn-waardige shuttle-verbinding te kunnen spreken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 101