91
Blad 2
De strekking van het onderhandelingsresultaat is voor
Leeuwarden de volgende. Er is expliciet aandacht voor de
aansluitende verbinding naar Leeuwarden en het station
Werpsterhoek, maar die worden wel naast het project
geplaatst. Voor de aanvullende infrastructuur op het
baanvak Leeuwarden - Heerenveen wordt naar het MIT
doorverwezen, het station Werpsterhoek zal aan de
"beleidsnotitie nieuwe stations" moeten worden getoetst en
zit nadrukkelijk niet in ZZSL-projeetOver comfortabel en
snel worden eigenlijk geen toezeggingen gedaan, hooguit het
garanderen van het huidige kwaliteitsniveau. Qua frequentie
worden twee aansluitende treinen toegezegd en daarnaast
rijden er twee treinen die de tussenliggende stations
aandoen
De conclusie is dat er wezenlijke toezeggingen zijn gedaan,
maar dat niet aan de gestelde voorwaarden wordt voldaan.
Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het door Leeuwarden
gevraagde kwaliteitsniveau forse investeringen zal vergen
die mogelijk kunnen oplopen tot enkele honderden miljoenen
Euro's. Maar een wezenlijke kwaliteitsverbetering op de
verbinding Heerenveen - Leeuwarden is noodzakelijk om over
een goede Zuiderzeelijn-waardige shuttle-verbinding te
kunnen spreken.