2 Regionale bijdrage
Met de aanleg van de ZZL-IC (intercity) langs het tracé van de Zuiderzeelijn zou het Kabinet
de "Langman-toezegging" gestand doen. Die variant is nog behoorlijk sneller dan nu gangba
re treinen. De prestaties in termen van werkgelegenheidsgroei blijven evenwel achter bij de
prestaties van de HSL en de MZM. De magneetzweefvariant brengt van die laatste twee
weer duidelijk de meeste werkgelegenheid naar het Noorden en Flevoland (zie kader).
Groningen
Werkgelegenheidseffecten van de alternatieven, weergegeven in de toename of afname van aantallen
banen in 2020 bij het EC-scenario (bron: verdieping MKBA, RUG, 2001).
Om die reden is een regionale financiële bijdrage aan de MZB te rechtvaardigen. De meer
kosten van die variant stijgen dermate boven die van de basisvariant (de ZZL-IC) uit dat het
Kabinet daarin aanleiding heeft gezien anderen aan die extra investering te laten meebeta
len.
De Stuurgroep ZZL heeft in haar brief van 17 november 2000 aan de raden van de haltege
meenten en de staten van Groningen, Fryslan, Drenthe en Flevoland laten weten de voor
keur te geven aan de snelste (en innovatiefste) variant en gesteld dat daarbij een substanti
ële regionale bijdrage op z'n plaats is. De machtiging die de Stuurgroep vroeg om met het
kabinet te gaan onderhandelen over die bijdrage werd door alle staten en raden verleend.
Een regionale bijdrage aan de magneetvariant laat overigens onverlet dat deze variant qua
economische stimulans zoveel meerwaarde ten opzichte van de andere varianten biedt, dat
ook het Kabinet bereid zou moeten zijn daar méér geld dan thans voorgesteld voor op tafel
te leggen.
Wat betreft een regionale bijdrage aan een HSL is sprake van een andere situatie. Deze va
riant is naar onze mening begrepen in de formule van de snelle Zuiderzeelijn die in 1998 is
toegezegd. Een MZB was toen geheel buiten beeld.
Dat nu toch een bijdrage voor de HSL wordt gevraagd kan niet ontleend worden aan ver
wachtingen die daaromtrent door de regio zijn gewekt.
Als het Kabinet er aan hecht dat de aanbesteding via een prijsvraag ook voor de HSL-variant
gaat gelden, dient het Kabinet zelf voor de financiële randvoorwaarden te zorgen. Dan kun
nen in concurrentie aanbiedingen voor zowel de HSL als de MZB worden gedaan.
Werkgelegenheidseffecten
HZL-plus
ZZL-IC
ZZL-HSL
ZZL-MZB
ZZL-MZM
850
1.100
2.500
4.250
3.100
Friesland
150
700
1.150
1.800
2.500
Drenthe
-300
-750
-1.100
-1.400
-1.450
Overijssel
250
-1.000
-1.650
-2.750
-2.600
Flevoland
550
800
1.300
3.650
5.200
Gelderland
-650
-1.350
-2.600
-3.850
-3.900
Utrecht
-100
-650
-550
-750
-1.150
Noord-Holland
-200
200
1.100
600
-250
Zuid-Holland
150
1.500
1.050
500
800
Zuid-Nederland
-700
-600
-1.250
-2.200
-2.250
5