2 Regionale bijdrage Met de aanleg van de ZZL-IC (intercity) langs het tracé van de Zuiderzeelijn zou het Kabinet de "Langman-toezegging" gestand doen. Die variant is nog behoorlijk sneller dan nu gangba re treinen. De prestaties in termen van werkgelegenheidsgroei blijven evenwel achter bij de prestaties van de HSL en de MZM. De magneetzweefvariant brengt van die laatste twee weer duidelijk de meeste werkgelegenheid naar het Noorden en Flevoland (zie kader). Groningen Werkgelegenheidseffecten van de alternatieven, weergegeven in de toename of afname van aantallen banen in 2020 bij het EC-scenario (bron: verdieping MKBA, RUG, 2001). Om die reden is een regionale financiële bijdrage aan de MZB te rechtvaardigen. De meer kosten van die variant stijgen dermate boven die van de basisvariant (de ZZL-IC) uit dat het Kabinet daarin aanleiding heeft gezien anderen aan die extra investering te laten meebeta len. De Stuurgroep ZZL heeft in haar brief van 17 november 2000 aan de raden van de haltege meenten en de staten van Groningen, Fryslan, Drenthe en Flevoland laten weten de voor keur te geven aan de snelste (en innovatiefste) variant en gesteld dat daarbij een substanti ële regionale bijdrage op z'n plaats is. De machtiging die de Stuurgroep vroeg om met het kabinet te gaan onderhandelen over die bijdrage werd door alle staten en raden verleend. Een regionale bijdrage aan de magneetvariant laat overigens onverlet dat deze variant qua economische stimulans zoveel meerwaarde ten opzichte van de andere varianten biedt, dat ook het Kabinet bereid zou moeten zijn daar méér geld dan thans voorgesteld voor op tafel te leggen. Wat betreft een regionale bijdrage aan een HSL is sprake van een andere situatie. Deze va riant is naar onze mening begrepen in de formule van de snelle Zuiderzeelijn die in 1998 is toegezegd. Een MZB was toen geheel buiten beeld. Dat nu toch een bijdrage voor de HSL wordt gevraagd kan niet ontleend worden aan ver wachtingen die daaromtrent door de regio zijn gewekt. Als het Kabinet er aan hecht dat de aanbesteding via een prijsvraag ook voor de HSL-variant gaat gelden, dient het Kabinet zelf voor de financiële randvoorwaarden te zorgen. Dan kun nen in concurrentie aanbiedingen voor zowel de HSL als de MZB worden gedaan. Werkgelegenheidseffecten HZL-plus ZZL-IC ZZL-HSL ZZL-MZB ZZL-MZM 850 1.100 2.500 4.250 3.100 Friesland 150 700 1.150 1.800 2.500 Drenthe -300 -750 -1.100 -1.400 -1.450 Overijssel 250 -1.000 -1.650 -2.750 -2.600 Flevoland 550 800 1.300 3.650 5.200 Gelderland -650 -1.350 -2.600 -3.850 -3.900 Utrecht -100 -650 -550 -750 -1.150 Noord-Holland -200 200 1.100 600 -250 Zuid-Holland 150 1.500 1.050 500 800 Zuid-Nederland -700 -600 -1.250 -2.200 -2.250 5

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 108