In onze optiek is het niet meer dan billik dat ook de provincie Noord-Holland en de haltege meenten Amsterdam en Haarlemmermeer een aandeel in de regionale bijdrage voor hun rekening nemen. Indien onderhandelingen tussen rijk en die overheden op dat punt tot een resultaat leiden, vinden wij dat een deel van de bijdrage van die partijen in mindering te brengen op de regionale bijdrage die door het Noorden en Flevoland zijn opgebracht. 2.1 Hoogte van regionale bijdrage In de concept-overeenkomst is voorzien in een regionale bijdrage voor de MZB/MZM van 1.02 miljard (new 2010, prijspeil 2002). In euro's van nu is dat 745 miljoen. Door het ka binet is aanvankelijk 901 miljoen gevraagd. Over de hoogte van de totale regionale bijdrage willen wij in de eerste plaats opmerken dat het onderhandelingsresultaat zoals dat er nu ligt na een (soms moeizaam) proces van geven en nemen tot stand is gekomen. De onderlinge afstemming binnen de regio kostte de nodige hoofdbrekens en in de onderhandelingen tussen regio en rijk moesten er vele hindernissen worden genomen. De hoogte van de totale bijdrage voor de MZB is zowel wat betreft omvang als qua relatief aandeel een novum in de Nederlandse geschiedenis van meebetalen aan rijksprojecten. Wij menen toch dat de bijzondere eigenschappen van de MZB, en daarmee de belangrijke ef fecten op de bereikbaarheid en de economische ontwikkeling, de bijdrage van bijna Euro 1 miljard uit de regio rechtvaardigen. Het is een diepte-investering die tot in lengte van jaren maatschappelijke opbrengsten zal opleveren. De innovatieve techniek van de MZB is in dat opzicht te beschouwen als een pluspunt. Met een regionale bijdrage van 745 miljoen levert de regio een zeer forse bijdrage. De ver houding tussen de bijdrage van het rijk en die van de regio is ongeveer 1 2,5. Terecht heeft de regio in de onderhandelingen het standpunt ingenomen dat verdere financiële risico's voor de regionale partijen strikt begrensd moeten zijn en geen substantiële extra lasten met zich mee mogen brengen. Verderop wordt daar nader op ingegaan. 2.2 Het Friese aandeel in de bijdrage Het aandeel van onze provincie is met 197 miljoen stevig te noemen. Als de bijdrage van de Friese gemeenten daarbij wordt opgeteld, beslaat de totale Friese bijdrage ongeveer eenderde van de regionale bijdrage. Er is bij de verdeling van de bijdrage over provincies en gemeenten rekening gehouden met factoren als het belang bij de snelle verbinding en draagkracht. Een wat grotere bijdrage vanuit de provincie Groningen is naar onze mening in overeenstemming met de grotere voordelen voor die provincie. Met name in de werkgele genheidseffecten komt dat tot uiting. Voor ons heeft meegespeeld dat de Zuiderzeelijn de drie belangrijkste economische centra in Fryslan bedient en, als gezegd, nu juist de voorwaarden schept voor een ruimtelijk- economische ontwikkeling die geheel in lijn ligt met het provinciale beleid. 6

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 109