In onze optiek is het niet meer dan billik dat ook de provincie Noord-Holland en de haltege
meenten Amsterdam en Haarlemmermeer een aandeel in de regionale bijdrage voor hun
rekening nemen. Indien onderhandelingen tussen rijk en die overheden op dat punt tot een
resultaat leiden, vinden wij dat een deel van de bijdrage van die partijen in mindering te
brengen op de regionale bijdrage die door het Noorden en Flevoland zijn opgebracht.
2.1 Hoogte van regionale bijdrage
In de concept-overeenkomst is voorzien in een regionale bijdrage voor de MZB/MZM van
1.02 miljard (new 2010, prijspeil 2002). In euro's van nu is dat 745 miljoen. Door het ka
binet is aanvankelijk 901 miljoen gevraagd.
Over de hoogte van de totale regionale bijdrage willen wij in de eerste plaats opmerken dat
het onderhandelingsresultaat zoals dat er nu ligt na een (soms moeizaam) proces van geven
en nemen tot stand is gekomen. De onderlinge afstemming binnen de regio kostte de nodige
hoofdbrekens en in de onderhandelingen tussen regio en rijk moesten er vele hindernissen
worden genomen.
De hoogte van de totale bijdrage voor de MZB is zowel wat betreft omvang als qua relatief
aandeel een novum in de Nederlandse geschiedenis van meebetalen aan rijksprojecten. Wij
menen toch dat de bijzondere eigenschappen van de MZB, en daarmee de belangrijke ef
fecten op de bereikbaarheid en de economische ontwikkeling, de bijdrage van bijna Euro 1
miljard uit de regio rechtvaardigen. Het is een diepte-investering die tot in lengte van jaren
maatschappelijke opbrengsten zal opleveren. De innovatieve techniek van de MZB is in dat
opzicht te beschouwen als een pluspunt.
Met een regionale bijdrage van 745 miljoen levert de regio een zeer forse bijdrage. De ver
houding tussen de bijdrage van het rijk en die van de regio is ongeveer 1 2,5. Terecht heeft
de regio in de onderhandelingen het standpunt ingenomen dat verdere financiële risico's
voor de regionale partijen strikt begrensd moeten zijn en geen substantiële extra lasten met
zich mee mogen brengen. Verderop wordt daar nader op ingegaan.
2.2 Het Friese aandeel in de bijdrage
Het aandeel van onze provincie is met 197 miljoen stevig te noemen. Als de bijdrage van
de Friese gemeenten daarbij wordt opgeteld, beslaat de totale Friese bijdrage ongeveer
eenderde van de regionale bijdrage. Er is bij de verdeling van de bijdrage over provincies en
gemeenten rekening gehouden met factoren als het belang bij de snelle verbinding en
draagkracht. Een wat grotere bijdrage vanuit de provincie Groningen is naar onze mening in
overeenstemming met de grotere voordelen voor die provincie. Met name in de werkgele
genheidseffecten komt dat tot uiting.
Voor ons heeft meegespeeld dat de Zuiderzeelijn de drie belangrijkste economische centra
in Fryslan bedient en, als gezegd, nu juist de voorwaarden schept voor een ruimtelijk-
economische ontwikkeling die geheel in lijn ligt met het provinciale beleid.
6