In onze beoordeling van deze stevige samenwerkingsconstructie hebben wij aan de ene kant mee laten wegen dat het direct meesturen aan een project dat voor de regio van zo groot belang is, bepaald voordelen biedt. Aan de andere kant hebben wij tijdens de onderhandelingen er steeds op gelet dat er door de delegatie aan het Dagelijks Bestuur niet een situatie mag ontstaan dat de provincies en gemeenten op een te grote afstand komen te staan. En dat daarnaast de gezamenlijke ver antwoordelijkheid niet tot gevolg heeft dat financiële risico's van een omvang die de draag kracht van provincies en gemeenten te boven gaat, bij de regionale partijen komen te liggen. Bij het aangaan van de Gemeenschappelijke Regeling zal adequate afdekking van risico's (en conform de afspraken in de samenwerkingsovereenkomst) een belangrijk aandachtspunt vormen. Uiteindelijk is in de samenwerkingsovereenkomst bepaald dat op twee cruciale go/no go- momenten in de beginfase van het project de uitdrukkelijke instemming van provincies en gemeenten is vereist. Het betreft de vaststelling van het Programma van Eisen en de Vari antenkeuze. Op die momenten wordt niet volstaan met het horen van de partijen, waarna het DB een beslissing neemt. In de latere fases is dat wel het geval. Er is daarmee gekozen voor een in de tijd toenemende mandatering. (Zie ook hieronder.) De bepalingen die uiteindelijk in de samenwerkingsovereenkomst terecht zijn gekomen, hebben onze instemming. Wij komen daar navolgend nog op terug. Voor een nadere beschouwing op dit punt verwijzen wij naar Bijlage C (juridische aspecten Samenwerkingsovereenkomst/Gemeenschappelijke Regeling) 5. Het gecombineerde Tracé/MER-aanbestedingsmodel Een belangrijk element in het Zuiderzeeproject is de gelijktijdige en gekoppelde procedure van aanbesteding en ruimtelijke voorbereiding. In feite is er zelfs sprake van drie parallelle sporen aangezien ook de procedure van het Masterplan een plaats binnen het geheel krijgt. Het lijdt geen twijfel dat de aanpak zware eisen zal stellen aan het projectmanagement. Ge zien de ervaringen tot dusver hebben wij daar wel vertrouwen in, terwijl bovendien de regio nale partijen zelf volop in de gelegenheid zullen zijn het proces mee te sturen en te bewaken. Aan de voorwaarden om de voordelen van het gecombineerde model uit te nutten is naar onze mening wel voldaan. De praktijk zal moeten uitwijzen of de voordelen van tijdwinst en het aanboren van creativiteit via de marktpartijen ook daadwerkelijk kunnen worden gereali seerd. Naast een voortvarende afwikkeling van het ruimtelijke ordeningstraject is cruciaal of de consortia aanbiedingen kunnen doen binnen de gestelde randvoorwaarden, inclusief de financiële. Zoals opgemerkt is de vaststelling van het Programma van Eisen het eerstvolgende belang rijke moment in de procedure. Het vormt het uitgangspunt voor de prijsvraag. Het verschaft de marktpartijen inzicht in de eisen waaraan hun aanbieding moet voldoen. 9

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 112