mm
Weliswaar is in de onderhandelingen overeengekomen dat binnen het budget een reserve
ring voor risico's wordt gepleegd (de maximale prijs van de biedingen wordt met datzelfde
bedrag verlaagd), maar die reservering kan onvoldoende blijken te zijn.
Voor die situatie is overeengekomen dat de regionale partijen voor een gelimiteerd bedrag
van 45,4 miljoen (new 2010 33,17 mij in euro's van 2002) voor overschrijdingen aanspra
kelijk kan worden gesteld. Bij tegenvallers verdelen rijk en regio de lasten in een verhouding
2,5 1. Indien de regionale reservering is uitgeput, komen de meerkosten ten laste van de
Staat.
Hiermee is dit risico voor de regio niet alleen afgebakend, maar naar onze mening ook tot
een aanvaardbaar bedrag beperkt. Naar evenredigheid bedraagt de door onze provincie te
plegen reservering 10 miljoen.
In de derde plaats is vastgelegd dat eisen en randvoorwaarden die afwijken van de Scope
van het project, van de Top-eisen en van het Programma van Eisen, alleen kunnen worden
gerealiseerd indien de inbrengende partij de kosten ervan voor zijn rekening neemt (art.
15.1).
Deze "rekening-man"-regeling beoogt een rem te zetten op kostenverhogende aanpassin
gen tijdens de voorbereiding.
Deze bepaling maakt het zo belangrijk dat (volgens planning najaar 2002) zeer kritisch naar
het Programma van Eisen wordt gekeken. Daarna zijn aanpassingen in het ontwerp voor
eigen rekening. Zoals aangegeven is dat voor de regio aanleiding geweest de afzonderlijke
partijen voluit bij de vaststelling van het PvE te betrekken.
Ill CONCLUSIE EN VOORSTEL
In de eindafweging komen wij tot de conclusie dat het belang van de aanleg van de Zuider-
zeelijn als magneetzweefbaan voor de regio als geheel en voor onze provincie uitermate
groot is. Het gaat om een investeringsbeslissing van uitzonderlijk belang, op realisering
waarvan Provinciale Staten van Fryslan niet voor niets gedurende een lange reeks van jaren
hebben aangedrongen. In deze uitzonderlijke situatie is een even bijzondere als omvangrijke
inspanning van onze provincie daarom naar onze mening op zijn plaats. Wij menen dat in de
samenwerkingsovereenkomst uiteindelijk een verdeling van lasten en verantwoordelijkheden
is gevonden die ondertekening van de overeenkomst namens onze provincie rechtvaardigt.
Voorwaarden
De bovenstaande conclusie weerspiegelt onze algemene beoordeling van de samenwer
kingsovereenkomst.
Op vier cruciale punten ervan hebben wij in de onderhandelingen specifiek voorwaarden
verbonden aan onze instemming. Dit betrof:
a. de aansluiting Leeuwarden;
b. de gevolgen van waardevermindering van de energieaandelen;
c. een adequate inbedding van de Zuiderzeelijn in het ruimtelijke beleid.
d. de omvang en verdeling van de regionale bijdrage.
In onze optiek is in enkele opzichten niet aan die voorwaarden voldaan. Dat betreft:
11