Blad 2
Ook was er bij deze sector, mede als gevolg van het
doorgevoerde organisatieontwikkelingstraject, sprake van
een hoog ziekteverzuim (14%). Inmiddels wordt gewerkt aan
een dienstbreed plan om het hoge ziekteverzuim aan te
pakken
De inzet van veel tij del ijk personeel was in 2001
noodzakelijk om de verstrekking van uitkeringen en de
toeleiding naar werk en scholing conform de daaraan
gestelde kwaliteitseisen te waarborgen.
Comptabiliteitsvoorschriften 2004 (blz10).
In het rapport van bevindingen maakt de accountant ons
erop attent, dat op grond van het concept Besluit
Comptabiliteitsvoorschriften 2004, gemeenten ingaande 2004,
verplicht worden om adequate balansposten op te nemen voor
verplichtingen zoals wachtgelden ambtenaren en bestuurders,
pensioenvoorzieningen voormalige bestuurders, IZA ziekte
kostenpremies voor gepensioneerden en vakantieaanspraken.
Vooruitlopend op deze ontwikkeling is door de gemeente
met ingang van 2001 een wachtgeld- en pensioenvoorziening
voor voormalige bestuurders getroffen voor een bedrag van
€2,0 miljoen ten laste van de exploitatie 2001.
Daarnaast is in het kader van de Perspectiefnota 2001-2004
ten laste van de algemene reserve, ingaande het jaar 2000,
reeds een voorziening wachtgelden gecreëerd ten behoeve van
het ambtelijk personeel, waarin jaarlijks een vast bedrag
wordt toegevoegd ten laste van de exploitatie. Onze
accountant adviseert ons om in 2002 de noodzakelijke omvang
van de voorziening nader te bepalen en beheersprocedures te
ontwikkelen met betrekking tot de uitvoering van de
wachtgeldregelingen
Voor IZA-ziektekostenpremies gepensioneerden en aanspraken
op vakantiedagen en vakantiegeld worden op dit moment nog
geen verplichtingen op de balans opgenomen. De accountant
adviseert ons om ook voor deze posten de omvang van de
betreffende verplichtingen op korte termijn in kaart te
brengen en een besluit te nemen omtrent de wijze waarop de
verplichtingen zullen worden opgebouwd.
In principe onderstrepen wij het belang van het door de
accountant uitgebrachte advies omtrent het in kaart brengen
van verplichtingen zoals genoemd in dit rapport. Zeker ook
gezien de ontwikkelingen in het kader van de Comptabili
teitsvoorschriften 2004. Wij merken daarbij overigens op
dat door de VNG bezwaar is gemaakt tegen deze bepalingen in
de concept comptabiliteitsvoorschriftenWij zijn voor
nemens onderzoek te doen naar de omvang van de verplichtin
gen en daarbij tevens na te gaan wat de consequenties zijn
Blad 3
voor de ontwikkeling van de financiële positie van de
gemeente als hiervoor voorzieningen worden gecreëerd.
De resultaten van dit onderzoek zullen vervolgens worden
meegenomen in het kader van de besluitvorming over de
jaarrekening 2002 en de Perspectiefnota 2004-2007
Reserve dekking exploitatietekorten grondplannen (blz.8).
Door de accountant worden in haar rapport van bevindingen
een aantal aanbevelingen gedaan ten aanzien van de reserve
dekking exploitatietekorten grondplannen. Er wordt onder
meer geadviseerd om deze reserve te splitsen in een
voorziening voor verwachte verliezen, een reserve ten
behoeve van de dekking voor onrendabele complexen en een
reserve voor algemene risico's.
Opgemerkt moet worden dat de wijze waarop de noodzakelijke
omvang van de egalisatie-reserve wordt vastgesteld kan
variërenVooral de afgelopen jaren is deze discussie
actueel geworden door de aankopen van grote stukken grond,
vooral ten behoeve van Leeuwarden Zuid, bedrij ven terreinen
in West en de gronden van de Bullepolder (Blitsaert)
Uitgangspunt van de gemeente is dat de gronden naast een
boekwaarde ook latente winstcapaciteit vertegenwoordigen.
Bij de behandeling van de perspectiefnota vorig jaar is
gekozen voor een meer ondernemende benadering van het
grondbedrijf. Dat houdt in dat er meer risico's worden
genomen en dat er navenant meer opbrengstmogelijkheden
zijn. Uitgaande van de opbrengst mogelijkheden zijn er ook
taakstellingen voor het grondbedrijf opgevoerd ten gunste
van het Siof en de algemene middelen
In deze lijn past een meer terughoudend beleid ten aanzien
van het afdekken van alle risico's via de omvang van de
egalisatiereserve van het grondbedrijf.
De suggestie om nader van gedachten te wisselen over de
toekomstige presentatie in de jaarrekening zal uiteraard
worden opgevolgd.
Afgesloten complexen (blz. 14).
In het rapport wordt opgemerkt dat er geen richtlijnen zijn
die aangeven waartegen percelen, welke zijn verantwoord
onder de afgesloten complexen, moeten worden gewaardeerd op
de balans.
De bevinding is terecht en heeft aan actualiteit gewonnen
door de grote hoeveelheid gronden van de gemeente.
Uiterlijk oktober 2002 zullen de richtlijnen voor de
waardering zijn opgesteld.