Blad 2 Ook was er bij deze sector, mede als gevolg van het doorgevoerde organisatieontwikkelingstraject, sprake van een hoog ziekteverzuim (14%). Inmiddels wordt gewerkt aan een dienstbreed plan om het hoge ziekteverzuim aan te pakken De inzet van veel tij del ijk personeel was in 2001 noodzakelijk om de verstrekking van uitkeringen en de toeleiding naar werk en scholing conform de daaraan gestelde kwaliteitseisen te waarborgen. Comptabiliteitsvoorschriften 2004 (blz10). In het rapport van bevindingen maakt de accountant ons erop attent, dat op grond van het concept Besluit Comptabiliteitsvoorschriften 2004, gemeenten ingaande 2004, verplicht worden om adequate balansposten op te nemen voor verplichtingen zoals wachtgelden ambtenaren en bestuurders, pensioenvoorzieningen voormalige bestuurders, IZA ziekte kostenpremies voor gepensioneerden en vakantieaanspraken. Vooruitlopend op deze ontwikkeling is door de gemeente met ingang van 2001 een wachtgeld- en pensioenvoorziening voor voormalige bestuurders getroffen voor een bedrag van €2,0 miljoen ten laste van de exploitatie 2001. Daarnaast is in het kader van de Perspectiefnota 2001-2004 ten laste van de algemene reserve, ingaande het jaar 2000, reeds een voorziening wachtgelden gecreëerd ten behoeve van het ambtelijk personeel, waarin jaarlijks een vast bedrag wordt toegevoegd ten laste van de exploitatie. Onze accountant adviseert ons om in 2002 de noodzakelijke omvang van de voorziening nader te bepalen en beheersprocedures te ontwikkelen met betrekking tot de uitvoering van de wachtgeldregelingen Voor IZA-ziektekostenpremies gepensioneerden en aanspraken op vakantiedagen en vakantiegeld worden op dit moment nog geen verplichtingen op de balans opgenomen. De accountant adviseert ons om ook voor deze posten de omvang van de betreffende verplichtingen op korte termijn in kaart te brengen en een besluit te nemen omtrent de wijze waarop de verplichtingen zullen worden opgebouwd. In principe onderstrepen wij het belang van het door de accountant uitgebrachte advies omtrent het in kaart brengen van verplichtingen zoals genoemd in dit rapport. Zeker ook gezien de ontwikkelingen in het kader van de Comptabili teitsvoorschriften 2004. Wij merken daarbij overigens op dat door de VNG bezwaar is gemaakt tegen deze bepalingen in de concept comptabiliteitsvoorschriftenWij zijn voor nemens onderzoek te doen naar de omvang van de verplichtin gen en daarbij tevens na te gaan wat de consequenties zijn Blad 3 voor de ontwikkeling van de financiële positie van de gemeente als hiervoor voorzieningen worden gecreëerd. De resultaten van dit onderzoek zullen vervolgens worden meegenomen in het kader van de besluitvorming over de jaarrekening 2002 en de Perspectiefnota 2004-2007 Reserve dekking exploitatietekorten grondplannen (blz.8). Door de accountant worden in haar rapport van bevindingen een aantal aanbevelingen gedaan ten aanzien van de reserve dekking exploitatietekorten grondplannen. Er wordt onder meer geadviseerd om deze reserve te splitsen in een voorziening voor verwachte verliezen, een reserve ten behoeve van de dekking voor onrendabele complexen en een reserve voor algemene risico's. Opgemerkt moet worden dat de wijze waarop de noodzakelijke omvang van de egalisatie-reserve wordt vastgesteld kan variërenVooral de afgelopen jaren is deze discussie actueel geworden door de aankopen van grote stukken grond, vooral ten behoeve van Leeuwarden Zuid, bedrij ven terreinen in West en de gronden van de Bullepolder (Blitsaert) Uitgangspunt van de gemeente is dat de gronden naast een boekwaarde ook latente winstcapaciteit vertegenwoordigen. Bij de behandeling van de perspectiefnota vorig jaar is gekozen voor een meer ondernemende benadering van het grondbedrijf. Dat houdt in dat er meer risico's worden genomen en dat er navenant meer opbrengstmogelijkheden zijn. Uitgaande van de opbrengst mogelijkheden zijn er ook taakstellingen voor het grondbedrijf opgevoerd ten gunste van het Siof en de algemene middelen In deze lijn past een meer terughoudend beleid ten aanzien van het afdekken van alle risico's via de omvang van de egalisatiereserve van het grondbedrijf. De suggestie om nader van gedachten te wisselen over de toekomstige presentatie in de jaarrekening zal uiteraard worden opgevolgd. Afgesloten complexen (blz. 14). In het rapport wordt opgemerkt dat er geen richtlijnen zijn die aangeven waartegen percelen, welke zijn verantwoord onder de afgesloten complexen, moeten worden gewaardeerd op de balans. De bevinding is terecht en heeft aan actualiteit gewonnen door de grote hoeveelheid gronden van de gemeente. Uiterlijk oktober 2002 zullen de richtlijnen voor de waardering zijn opgesteld.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 119