I Op hun kennismakingstournee door
Nederland deden Kroonprins Willem
Alexander en zijn verloofde Maxima
Zorreguieta ook Leeuwarden aan.
Het thema 'Leeuwarden Festivalstad'
wordt uitgedragen in samenwerking
met de provincie Fryslan.
JAARVERSLAG
Economische pijler Fysieke pijler Sociale pijler Bedrijf
Nog meer dan in 2000 trok het Leeuwarder reïntegratiebeleid landelijke belangstelling. De gemeente kreeg een eervolle
vermelding voor haar inzending voor de Werksleutel 2001. De inzending betrof het project 'Kansentrajecten georgani
seerd'. De jury noemde het project het sluitstuk van een succesvolle sluitende aanpak, waarbij ook voor de meest kwets
bare doelgroep een aanpak wordt ontwikkeld.
Begin februari 2001 opende het Digitaal Trapveld Vrijheidswijk haar deuren aan de Krijn van der Helmstraat. Geduren
de het hele jaar heeft het trapveld flink in de belangstelling gestaan, bovendien viel het project een aantal prijzen ten
deel. Tijdens de landelijke conferentie 'Scoren op het Digitaal Trapveld' werd het vier keer genomineerd. Nominaties
waren er onder andere voor de beste deelnemer, de best vrijwilliger en het beste trapveld. Een groep van 20 jongens
in de leeftijd van 13 tot 18 jaar uit de Vrijheidswijk werd eveneens genomineerd omdat zij bij uitstek het resultaat type
ren dat een trapveld wil behalen. De jongens gingen uiteindelijk met een prijs van 4.538 naar huis, te besteden aan
het digitaal trapveld. De prijzen werden uitgereikt door minister Van Boxtel voor het Grotesteden- en integratiebeleid.
2.1.4 ZELFANALYSE GROTESTEDEN B ELEI D
Het kenmerk van een organisatie die zich ten doel stelt haar dienstverlening aan de burger te optimaliseren is een kri
tische blik op haar eigen functioneren. De gemeente heeft in 2001 haar eigen functioneren geëvalueerd door een zelf
analyse op het gebied van het Grotestedenbeleid.
De zelfanalyse Grotestedenbeleid richtte zich met name op het arbeidsmarktbeleid van de gemeente. De conclusie luid
de dat het arbeidsmarktbeleid de afgelopen jaren flink gestalte heeft gekregen. Daarbij is een belangrijk winstpunt de
integrale benadering van de driehoek economische ontwikkeling, kennis en arbeidsmarkttoeleiding. De verbinding tus
sen deze terreinen is met name te danken aan de Werkgelegenheidsovereenkomst tussen de gemeente, provincie
Fryslan en (de voormalige) Arbeidsvoorziening.
Daarnaast is de gemeente in september 2001 bezocht door een onafhankelijke visitatiecommissie. Bestuurders, direc
tie, betrokken ambtenaren, partners van de gemeente en de betrokken burgers zijn allen in gesprek geweest met deze
commissie. De commissie constateerde dat Leeuwarden op de goede weg is en signaleerde dat het Grotestedenbeleid
voortvarend en enthousiast wordt opgepakt, waarbij samenwerking wordt gezocht met marktpartijen, maatschappelij
ke instellingen en andere overheden.
2.1.5 AANDACHTTREKKENDE ZAKEN
De perikelen rond de invoering van het homohuwelijk bezorgden Leeuwarden de nodige publiciteit. Per 1 april 2001
mochten personen van gelijk geslacht officieel met elkaar in het huwelijk treden. De gemeente had echter te maken
met een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS) die op principiële gronden weigerde huwelijken tus
sen personen van gelijk geslacht te sluiten. Leeuwarden was echter niet de enige gemeente in Nederland die zich voor
deze kwestie geplaatst zag. Het college van burgemeester en wethouders en de gemeenteraad namen een principieel
besluit het contract van de bewuste trouwambtenaar niet te verlengen, waarop zij naar de commissie Gelijke Behan
deling stapte om een uitspraak te vragen. Ook diende ze een klacht in bij de commissie voor bezwaar en beroep. Beide
commissies hebben in 2002 uitspraak gedaan in het voordeel van de BABS. Zij beraadt zich nu op vervolgstappen.
Begin 2001 kwam aan het licht dat door een te hoge inschatting van de waarde van niet-woningen de gemeente in de
periode 2001 tot en met 2004 enkele miljoenen aan opbrengsten onroerende-zaakbelastingen (OZB) zou mislopen.
Deze affaire werd met OZB-I aangeduid. Om de negatieve effecten van deze verkeerde inschatting te beperken werd
met ondersteuning van het bureau Monsma partners een hersteltraject uitgedacht. Onderdeel van dit hersteltraject
was het verlagen van de tarieven met één cent om daarmee het zogenaamde tijdvakpercentage te kunnen corrigeren.
Bij deze verlaging werd echter over het hoofd gezien dat hierdoor de maximale verhouding tussen eigenaar en gebrui
ker (125%) werd overschreden. Hiermee was de affaire OZB-II een feit.