JAARVERSLAG Inleiding Terugblik Fysieke pijler Sociale pijler Bedrijf principes vast voor de inrichting van Nederland in de periode tot 2020, met een doorkijk naar 2030. In deze nota wordt het concept van stedelijke netwerken geïntroduceerd als opvolger van de stedelijke knooppunten. Hierbij wordt een onderscheid gemaakt tussen nationale en regionale stedelijke netwerken. In het noorden is alleen Groningen/Assen als nationaal stedelijk netwerk aangewezen, terwijl de Westergozone (Harlingen/Leeuwarden) de regionale status heeft gekregen. Een stevige lobby heeft en/oor gezorgd dat Leeuwarden weliswaar geen aansluiting heeft gekregen bij het stedelijk net werk Groningen/Assen, maar dat de gemeente wel op gelijke voet zal worden behandeld als deze steden, met alle financiële en ruimtelijke middelen en instrumenten die daarbij horen. 3.2.2 STADSVISIE In 2000 heeft de samenwerking tussen de gemeente Leeuwarden en het bureau BVR geresulteerd in het Ruimtelijk, Economisch en Sociaal Rapport 'Leeuwarden, op weg naar een complete stad' (RES I). Aan de hand hiervan is in 2001 gestart met het opstellen van een integrale Stadsvisie. De Stadsvisie is de resultante van de inzichten van zo'n tachtig Leeuwarder ambtenaren en een grote groep vertegen woordigers uit de Leeuwarder samenleving en deskundigen van buiten. De Stadsvisie biedt voor de komende tien jaar het kader voor de verdere planvorming en de prioritering van de belangrijkste opgaven en projecten van de stad en legt een brede basis voor de actualisering en herijking van een aantal belangrijke beleidsdocumenten, zoals het Meerjarenontwikkelingsplan, de structuurschets en LEVI 2030. Ver der biedt de Stadsvisie aanknopingspunten voor de positionering van Leeuwarden als hoofdstad van Fryslan. Ook biedt de visie input voor het Bestuursprogramma 2002-2006. Politieke besluitvorming vindt plaats in de eerste helft van 2002. 3.2.3 DE DORPENNOTA In 2001 is gewerkt aan het opstellen van een Dorpennota. Deze nota is in nauw overleg met de verenigingen voor dorps belang tot stand gebracht. De Dorpennota bevat een integrale benadering van de dorpen voor de komende tien jaar (2002-2012). Het voorontwerp van de Dorpennota heeft in november 2001 vier weken ter inzage gelegen, ook zijn er informatie avonden gehouden. Politieke besluitvorming vindt plaats in de eerste helft van 2002. 3.2.4 KANTORENNOTA Leeuwarden is de kantorenstad van Fryslan. In 2001 is ruim 30.000 m2 kantoorruimte opgeleverd, waaronder aanspreken de projecten als de Achmeatoren, NUON-water en Ernst Young. Verder werd gebouwd aan het markante gebouw Crysta- lic, speciaal bedoeld voor ICT-gerelateerde bedrijvigheid. Voor de verdere ontwikkeling van het hoogwaardige kantorenmi lieu is in de commissie Bestuur en Middelen op 10 oktober 2001 de 'Kantorennota Leeuwarden 2001-2006' vastgesteld. In deze nota is aangegeven dat investeringen van marktpartijen vanaf 2.000 m2 bruto vloeroppen/lak (BVO) plaats zul len vinden in het gebied van de 'kantorenhaak': langs de Oostergoweg, het station, de Lange Markstraat en de Tessel- schadestraat. In actieve zin zal de gemeente primair de ontwikkeling van kantoren bij het station en het FEC ondersteunen. De gemeentelijke betrokkenheid is nodig om tot verantwoorde oplossingen te komen voor aspecten als bereikbaarheid, parkeeroplossingen, stedenbouwkundige inpassingen en toegestane functies. 3.2.5 NOTA BEDRIJVENTERREINEN Om inzicht te krijgen in de beschikbaarheid, de kwaliteit en de verwachte vraag tot 2010 van de Leeuwarder bedrijven terreinen is in 2001 de nota 'Bedrijventerreinen Leeuwarden' opgesteld. Op grond hiervan is aangegeven welke maat regelen nodig zijn om het noodzakelijke aanbod op peil te houden, en waar nodig te verbeteren. De commissie Bestuur UWA R O F N JAARVERSLAG Inleiding Terugblik Fysieke pijler Sociale pijler Bedrijf en Middelen heeft in zijn vergadering van 19 december 2001 ingestemd met deze nota. 3.2.6 GRONDBELEID De gemeente voerde in 2001 zowel ten aanzien van de uitleggebieden (Leeuwarden-Zuid, Leeuwarden-West, Tusken Moark en Ie) als de bestaande stad (Stedelijke Vernieuwing) een actieve grondpolitiek. Bij de verdere ontwikkeling van deze en eventuele nieuwe - ambitieuze grote projecten wordt een efficiënt en transparant kader ontwikkeld ten behoeve van het maken van beleidsmatige keuzes op het gebied van verwerving, verkoop, ontwikkeling en publiek- private samenwerking. In het najaar van 2001 is gestart met het opstellen van een Nota Grondbeleid. Er wordt naar gestreefd deze nota voor de zomer van 2002 het politieke besluitvormingsproces te laten doorlopen. 3.3 Beleidseffecten 3.3.1 ECONOMIE BEDRIJFS- EN KANTOORLOCATIES Grondverkopen In 2001 is 14,3 ha bedrijfs- en kantoorterrein uitgegeven, waarvan 10,3 ha op de Hemrik. Er was een uitgifte geprog- notiseerd van totaal 10-15 ha, waarvan 7,5 ha op de Hemrik. Ter vergelijking: in 2000 werd in totaal 35 ha uitgegeven, waarvan 17,7 ha op de Hemrik. De daling van de gronduitgifte ten opzichte van 2000 is aan een aantal factoren toe te schrijven. Enerzijds was in 2000 sprake van diverse grote verkopen waardoor de jaarcijfers positief beïnvloed zijn, anderzijds speelde in 2001 de vuur- werkproblematiek aan de westzijde van de stad waardoor hier de grondverkoop stagneerde. Ook het veranderende eco nomische klimaat speelde een rol. Starters - Zelfstandig Ondernemerschap Sinds 1 juli 2001 is het digitale Friese Ondernemersloket op Internet in de lucht: www.friesondernemersloket.nl. Het loket betreft een vraagbaak en is een samenwerkingsvorm van de Gemeente Leeuwarden met de provincie Fryslan, Kamer van Koophandel, Syntens, Christelijke Hogeschool Noord Nederland, Belastingdienst en de Stichting Ondernemersklankbord. Men kan op deze site terecht met alle vragen die betrekking hebben op het ondernemer schap. Het 'virtuele loket' wordt sinds oktober 2001 gecombineerd met een fysiek loket bij de Kamer van Koophandel, waar in deze eerste fase starters terecht kunnen voor vragen en begeleiding. Dit loket is een voorloper van het in ontwikkeling zijnde Bedrijvenloket voor alle ondernemers (start medio 2002). KENNISVOORZIENINGEN ICT-ontwikkeling Een van de onderdelen ter bevordering van de ICT-ontwikkeling was de oprichting van de Stichting ICT-center Friesland als zelfstandige externe organisatie waar de gemeente een deel van de uitvoering van het beleid neerlegt en tegelijker tijd input voor beleid doet signaleren. Het bestuur wordt gevormd door de gemeente Leeuwarden, de provincie en ver tegenwoordigers uit het bedrijfsleven. De formule van het ICT-center, gekoppeld aan de bouw van het markante gebouw 'Crystalic' is het eerste anderhalf jaar succesvol gebleken. Er is een naam opgebouwd, een relatienetwerk opgezet en samen met partners en intermediairs zijn er projecten en activiteiten geïnitieerd die tegemoet komen aan de behoefte van de markt. GEMEENTE LEEUWARDEN I A A R V F R S I A (~i 7001

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 130