JAARVERSLAG
KWALITEITSVERBETERING OPENBARE RUIMTE
Als uitgangspunt voor de integrale aanpak van de verbetering van de binnenstad heeft de gemeenteraad in december
1997 de 'Kadernota Binnenstad' vastgesteld. In deze nota is een zevenjarig samenhangend pakket van maatregelen
geformuleerd, gericht op een duurzame kwaliteitsverbetering voor een aantrekkelijke, leefbare en concurrerende bin
nenstad. Het totale project is onderverdeeld in jaarprogramma's. Van het jaarprogramma 2001 zijn de volgende onder
delen uitgevoerd:
Terugblik
Fysieke pijler
Sociale pijler
Mutatie
-904
-920
-396
-2.220
Mutatie%
-2,5
-2,5%
-1,2%
-6,2%
3.3.2 BINNENSTAD
In de bovengenoemde Stadsvisie komt naar voren dat de binnenstad van Leeuwarden de parel in de kroon is. Dit komt
met name naar voren in het strategische concept 'Tijd voor Schoonheid', dat een van de centrale thema's in de Stads
visie is. Leeuwarden is enkele jaren geleden al begonnen met de herinrichting van de binnenstad en ook in 2001 zijn
een aantal grote werkzaamheden verricht.
Binnenstadsring
Voor wat betreft de reconstructie van de Binnenstadsring is in 2001 de herstructurering van de Wirdumerpoortsdwinger
(het Beursplein) afgerond met de inrichting van het buseiland. Daarnaast vond de herinrichting van de Westersingel/Pier
Panderstraat plaats. Tot slot is de minirotonde Sophialaan/Lange Marktstraat gerealiseerd.
Herinrichting Binnenstad
Met betrekking tot de herinrichting van straten en stegen in de binnenstad is het herstraten van de Nieuweburen (oost
zijde) voltooid in 2001Ook de Oude en Nieuwe Oosterstraat zijn heringericht. Het onderhoud en de restauratie van de
pijpen, kelders, walmuren en de herinrichting van het Naauw is gereed, evenals de restauratie van de pijpen van de Brol.
De grote uitvoeringsprojecten 'Profielaanpassing Prins Hendrikbrug' en de 'Herinrichting van de Willemskade NO' uit het
programma 2001 zijn uitgesteld, in verband met het publieke verkeersdebat 'Haal Leeuwarden uit de Knoop'.
Bedrijf
De cijfers van Arbeidsvoorziening/CWI geven voor de gemeente Leeuwarden het volgende beeld van de werkloos
heidsontwikkeling.
Werkloosheidsontwikkeling
Jaar
Aantal
1998
7.181
1999
6.277
2000
5.357
2001
4.961
Totaal
Percentage
19,2%
16,7%
14,2%
13,0%
3.3.3 TOERISME
In 2001 vonden op het gebied van toerisme twee belangrijke gebeurtenissen plaats.
In mei 2001 heeft Libema BV, onder andere bekend van het Autotron te Rosmalen, het otterpark Aqualutra overgeno
men. Er is meteen begonnen met het wegwerken van het achterstallig onderhoud, het aanschaffen van nieuwe dieren
en het plaatsen van nieuwe speeltoestellen. Mede hierdoor zijn de bezoekersaantallen en de verblijfsduur in het park
gestegen. In 2002 wordt begonnen met de uitbreiding om binnen enkele jaren uit te groeien tot een volwaardige die
rentuin met de naam 'Dierenpark Friesland'.
Daarnaast werd het elfstedenmonument op de Canterlandse Brug opgeleverd. Dit monument bestaat uit tegeltjes met
daarop de foto's van honderden elfstedenrijders. De brug heeft naar schatting al meer dan 25.000 bezoekers getrokken,
waaronder Prins Willem Alexander en mevrouw Maxima Zorreguieta tijdens hun bezoek aan Fryslan op 10 oktober 2001
Terugblik
Fysieke pijler
Sociale pijler
Bedrijf
WATERTOERISME
Leeuwarden, stad van water en cultuur
Om de mogelijkheden van het watertoerisme in Leeuwarden te vergroten is in 2001 het project 'Leeuwarden, stad van
water en cultuur' van start gegaan om door een clustering van activiteiten de binnenstad, de singels en de Potmarge
een impuls te geven aan de toeristisch-economische potentie van Leeuwarden. Zodra groen licht wordt gegeven door
de verschillende subsidieverstrekkers, zal het project in 2002 verder ten uitvoer worden gebracht.
Staande mastroute
De staande mastroute is een recreatieve vaarverbinding van Akkrum via Grou naar Leeuwarden. Tot de aanleg van deze
verbinding is besloten om de recreatievaart en de beroepsvaart op het Prinses Margrietkanaal te scheiden. De nieuwe
vaarverbinding is geschikt voor grote zeiljachten en de bruine vloot met hoge masten. Wanneer de verbinding gereed is
kunnen schepen met masten tot 35 meter gebruik maken van deze route.
De staande mastroute is vrijwel gereed. In Leeuwarden is de diagonaal gegraven in het gebied Zuiderburen. In Boarn-
sterhim is de omleidingsroute Wergea gereed en zijn nieuwe bruggen gemaakt. Het wachten is op de aanleg van het
aquaduct in de Waldwei. Dit zal een van de eerste projecten in de geplande verdubbeling in de weg naar Drachten wor
den.
CULTUUR
Cultuur is niet alleen van belang voor de stimulering van het toerisme, maar ook voor de burgers van Leeuwarden als
een van de basisvoorzieningen.
Simmer yn 'e haadstêd
Ter promotie van de stad is in 2001 het project 'Simmer yn 'e haadstêd' uitgevoerd. Onder deze noemer zijn in de
periode eind april tot en met eind september diverse culturele activiteiten georganiseerd, zoals onder andere een kunst
markt, Fryslan Folk, Simmerwille, Prinsentuinconcerten en een boekenmarkt.
Leeuwarden Festivalstad
Het thema 'Leeuwarden Festivalstad' wordt uitgedragen in samenwerking met de provincie Fryslan. Voor met name de
grotere festivals als het Noordelijk Film Festival en Sirkus Ljouwert is de subsidie aanzienlijk verhoogd om de organisa
ties in staat te stellen professioneler te gaan werken. Beide festivals kenden dit jaar een geslaagde editie. Ook het Bevrij
dingsfestival was succesvol. De organisatie van het festival Tünlüden is dit jaar overgegaan van Stichting Zomerpodium
naar Stichting Tünlüden.
3.4 Samenvatting
In de economische pijler staat de ontwikkeling van Leeuwarden als complete stad centraal: een stad met een even
wichtig aanbod van voorzieningen op het gebied van wonen, werken en ieven. Om dit te realiseren zijn er in 2001 con
crete impulsen gegeven aan deze ontwikkeling. Het zelfstandig ondernemerschap wordt gestimuleerd en de kennis
voorzieningen zijn uitgebreid. Ook op de arbeidsmarkt zijn de gunstige effecten van het gemeentelijk beleid niet
uitgebleven. De kwaliteit van de binnenstad is aanzienlijk verhoogd; dit heeft ook een positieve invloed op het toeris
me.
In de fysieke pijler, die nauw samenhangt met de economische, komen de fysieke ontwikkelingen aan bod die de trans
formatie van Leeuwarden naar een complete, evenwichtige stad mogelijk maken.