Leeuwarden groeit De opening van het Multicultureel Pand, verricht door minister Van Box tel, was een veelkleurig volksfeest. Burgers en belanghebbenden kregen tijdens verkeersdebatten de kans om hun visie te geven over het verkeer in Leeuwarden. Inleiding Terugblik Economische pijler Sociale pijler Bedrijf 4.1 Inleiding Het waarborgen van de bereikbaarheid van de stad binnen beheersbare milieu-effecten en het bevorderen van de verkeersveiligheid is één van de strategische doelen binnen deze pijler. Verder wordt er gestreefd naar het creëren van een evenwichtige, concurrerende woningmarkt met een voldoende kwantitatief, maar vooral kwalitatief en gedifferen tieerd aanbod van woningen en woonomgevingen. Een aantrekkelijke omgevingskwaliteit en een leefbaar milieu moe ten tot stand gebracht worden, zodanig dat deze bijdragen aan het woon-, werk- en leefplezier en een attractieve en veilige omgeving voor burgers, bedrijven en bezoekers. Verder is een schone, gezonde en leefbare gemeente nu en in de toekomst het uitgangspunt bij het realiseren van een duurzame ontwikkeling van Leeuwarden. 4.2 Beleid Samenhang in beleid is, zoals ook al aangegeven in het hoofdstuk over de economische pijler, van groot belang voor het vormgeven van de ambities van de stad. Ook binnen de fysieke pijler wordt de nadruk hierop gelegd. Uitgangspunt voor het beleid binnen de fysieke pijler was gedurende de afgelopen periode de langetermijnvisie LEVI 2030 en het Meerjarig Ontwikkelingsplan en de ruimtelijke structuurschets 'Leeuwarden Open Stad'. Voor de toekomst richt de gemeente zich op de Vijfde Nota Ruimtelijke Ordening en de Stadsvisie. 4.2.1 GVVP Binnen het verkeers- en vervoerbeleid stond het opstellen van het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoerplan (GVVP) in 2001 centraal. Het doel van het GVVP is te komen tot een doelmatig, veilig en duurzaam verkeers- en vervoerssysteem, dat noodzakelijk is voor het economisch, sociaal en cultureel functioneren van Leeuwarden als stad. Bij het opstellen van het GVVP hebben burgers en belanghebbende organisaties de kans gekregen om hun visies en ideeën te geven over het verkeer in Leeuwarden. Dat gebeurde in de vorm van een aantal verkeersdebatten. Lag in het verleden de nadruk sterk op het openbaar vervoer en de fiets, in het huidige GVVP wordt het volgende uit gangspunt gehanteerd: autorijden mag, onder voorwaarden. Het beleid blijft er echter op gericht om de stad ook goed bereikbaar te houden voor het openbaar vervoer en de fiets. Zaken die passen in het GVVP zijn onder andere de bijstelling van het parkeerbeleid, de uitwerking van openbaar ver- voerconcepten, de integratie van de stadsdienst met doelgroepenvervoer en de actualisering van het fietsbeleid. Het concept-GVVP is van belang voor de Stadsvisie (zie de economische pijler). De Stadsvisie geeft een integraal beeld van de ruimtelijke, economische en sociale ontwikkelingen die voor Leeuwarden gewenst zijn. Verkeer, vervoer en infrastructuur en ruimtelijke ontwikkelingen moeten goed op elkaar worden afgestemd. De Stadsvisie geeft aan op welke wijze dat moet gebeuren. 2 5 GEMEENTE LEEUWARDEN JAARVERSLAG 2001

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 133