Inleiding Terugblik Economische pijler Sociale pijler Bedrijf I In het eerste halfjaar van 2002 zal politieke besluitvorming plaatsvinden over het GVVP. Ook wordt aan burgers en belanghebbende organisaties de mogelijkheid geboden om tijdens een afsluitend verkeersdebat in februari 2002 te reageren op het ontwerp-GWP. 4.2.2 BEHEER OPENBARE RUIMTE De nota 'Totaaloverzicht van het project BOR in Beeld en vaststelling van de rapportage Achterstand in kwaliteit' is 9 april 2001 door de Raad aangenomen. Deze nota geeft aan welke kwaliteit aan verschillende openbare voorzieningen moet worden toegekend. Zo kunnen budget- en beleidsbeslissingen gemakkelijker worden genomen. De 'BOR in Beeld'-methodiek is vooralsnog van toepassing op de onderdelen openbaar groen, verhardingen en verzorging (zwerf vuil, onkruid op verhardingen, etc.). 4.2.3 GRAFFITIBELEID Op 19 februari 2001 heeft de gemeenteraad ingestemd met de experimentele integrale aanpak van graffiti voor de bin nenstad. In september 2001 is het experiment, dat doorloopt tot de zomervakantie van 2003, gestart onder het motto 'Tussen kunst en kladden'. De aanpak bestaat uit het structureel schoonmaken en schoonhouden van de binnenstad, een repressieve, dadergerichte aanpak en het stimuleren van graffitikunst. De structurele aanpak van de graffitiverloe dering is een onderdeel van een bredere aanpak om de binnenstad na de renovatie een kwalitatief hoogwaardig aan zien te blijven geven. 4.2.4 HANDHAVING In het kader van het landelijk project 'Handhaven op niveau' is in 2001 een projectplan geschreven om te komen tot een verbetering van de integrale, programmatische handhaving binnen de gemeente Leeuwarden. Met de stimule ringsregeling voor programmatisch handhaven 2001 probeert het Rijk de betrokkenheid en verantwoordelijkheid van het bestuur bij handhavingstaken te versterken. Daarnaast is het van belang de professionaliteit van de handhavings- organisatie verder te verbeteren. De doelstelling voor programmatisch handhaven is via een cyclische werkwijze te komen tot een bestuurlijke en orga nisatorische inbedding van handhaving en door middel van controle-, sturings- en prioriteitsinstrumenten een duidelij ke, transparante op bestuurlijke keuzes gefundeerde aanpak van handhaving te realiseren. De Leeuwarder aanpak is bekroond met een prijs in het kader van de stimuleringsregeling, waaraan een geldbedrag van 45.000 verbonden was. De komende jaren zal het programma verder uitgewerkt worden. 4.3 Beleidseffecten Ook binnen de fysieke pijler is het zichtbaar maken van de verwezenlijking van de in beleid neergelegde ambities belangrijk. Hieronder volgt een overzicht van de prestaties van de gemeente met betrekking tot bovengenoemd beleid. 4.3.1. BEREIKBAARHEID DE HAAK OM LEEUWARDEN Voor het kunnen ontwikkelen van het nieuwe stadsdeel Leeuwarden-Zuid is de aanleg van de zogenaamde 'Haak om Leeuwarden' van essentieel belang. De Haak moet de hoofdverkeersfunctie van de Overijsselseweg overnemen, zodat deze weg een functie kan krijgen voor de verkeersafwikkeling in de nieuwe wijk en de verbindingsfunctie tussen wijk en het centrum kan vervullen. De nieuw aan te leggen Haak voorziet in het realiseren van een ontbrekende schakel in het rijkshoofdwegennet. Omdat hier sprake is van een rijksweg zou normaliter het initiatief tot het aanleggen hiervan worden genomen door het ministerie. In de rijksplanning zou echter het moment van aanleg later vallen dan uit oog punt van de ontwikkeling van de nieuwe wijk noodzakelijk is. JAARVERSLAG Inleiding Terugblik Economische pijler Sociale pijler Bedrijf Daarom is, in afwijking van de normale gang van zaken, tussen het ministerie en de gemeente Leeuwarden en de provincie Fryslan de afspraak gemaakt dat de gemeente Leeuwarden als regievoerder zal optreden voor de tracéstudies en de aanleg en voor de projectleiding zorg zal dragen. De gemeente en de provincie zullen het risico dragen voor de voorfinanciering. OPENBAAR VERVOER Begin 2001 heeft de aanbesteding plaatsgevonden van het collectief vervoer. Deze aanbesteding was een gevolg van de invoering van de Wet personenvervoer 2000, waarmee de overheid wil zorgen voor meer concurrentie. Als eerste gemeente in Nederland heeft Leeuwarden deze stap - overigens naar volle tevredenheid - gezet. Er is gekozen voor een tweetal vervoerders die begin 2002 elk een deel van het vervoer voor hun rekening zullen nemen. Het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer, met inbegrip van WVG-vervoer, zal worden verzorgd door Connexxion (voorheen Arriva) en het stadsvervoer door Arriva (voorheen ook Arriva). De nieuwe wet heeft resultaat gehad: het Collectief Vraagafhankelijk Vervoer is rond de 10% goedkoper geworden terwijl bij een gelijkblijvend budget het stads vervoer is uitgebreid met 10% extra vervoer. Daarnaast zet Arriva voor het stadsvervoer 20 nieuwe bussen in onder de noemer 'stiller, schoner en zuiniger'. In het programma van eisen was dit een van de voorwaarden. Met het stellen van deze eisen heeft de gemeente een nominatie gekregen voor de Novem Energy Award. Om het openbaar vervoer ruim baan te blijven geven zijn er in 2001 busbanen aangelegd op de Harlingerstraatweg, Drachtsterweg en Oostergoplein/Aldlansdyk. Het laatste deel van de busbaan Drachtsterweg zal in het voorjaar 2002 worden aangelegd. PARKEREN Door de groei van het autogebruik (als gevolg van een toename van de werkgelegenheid en het autobezit) neemt de druk op de beschikbare parkeergelegenheid toe. Daarnaast is het gemeentelijk beleid om het parkeren op pleinen als bijvoorbeeld het Oldehoofsterkerkhof alsmede op straten terug te dringen. Om deze druk te verminderen wordt gewerkt aan het uitbreiden van het aantal parkeerplaatsen (extra parkeerdek Klanderijparkeergarage en een ondergrondse parkeergarage op het Oldehoofsterkerkhof) in combinatie met een strengere handhaving en toezicht op parkeerover- tredingen. Daarnaast zijn er nog extra flankerende maatregelen getroffen. De afgelopen jaren is het aantal betaalde parkeerplaatsen met ongeveer 150 gestegen naar ruim 4.000 in de binnen stad. Met de opening van de parkeergarage Hoeksterend zijn er 200 plaatsen bijgekomen, terwijl door de herinrichting van de binnenstad 50 plaatsen zijn verdwenen. In de eerste helft van 2002 zal naar verwachting de bestuurlijke beslis sing genomen worden over de bouw van een parkeerkelder onder het Oldehoofsterkerkhof. Met maatregelen in het kader van het flankerend beleid wordt geprobeerd om de autobezitters alternatieven aan te bie den. Zo is op 24 maart 2001 gestart met de gratis pendelbus op zaterdagen naar en van het Leeuwarder stadscentrum, de zogenaamde FEC-city bus. Kort na de start schommelde het reizigersaantal rond de vier- tot vijfhonderd per zater dag. Na de zomervakantie is dit aantal verdubbeld. Het totaal aantal reizigers vanaf de start tot aan het eind van het jaar bedroeg ruim 23.000. In december 2001 is besloten om de proef met een jaar te verlengen. Tijdens deze verlenging zal worden bekeken of aan deze pendeldienst een structureel karakter zal worden gegeven. Daarnaast wordt gewerkt aan de verbetering van fietsfaciliteiten door het plaatsen van nieuwe standaards en het creëren van meer stallingsmogelijkheden. Om de bezoekers snel naar de één van de drie parkeergarages of de parkeerplaats Oldehoofsterkerkhof te leiden is op initiatief van de gemeente Leeuwarden door de stichting parkeergarages een parkeerverwijssysteem geplaatst. Er is gestart met het plaatsen van borden in de binnenstad en daarna met verwijzingsborden aan de invalswegen. In 2002 wordt het systeem naar behoefte uitgebreid.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 134