JAARVERSLAG Terugblik Economische pijler Sociale pijler Bedrijf 4.3.2 WONINGMARKT Leeuwarden is niet alleen de grootste werkgelegenheidskern, maar met ruim 42.500 woningen ook de grootste woon kern van Fryslan. Ter vergroting van het draagvlak voor haar voorzieningen als centrumstad alsmede om de automobili teit naar en in de stad beter beheersbaar te houden wil Leeuwarden haar aantrekkingskracht als woonstad versterken. Een eerste vereiste om aantrekkelijk te zijn voor woningzoekenden binnen en buiten Leeuwarden is een evenwichtige woningmarkt met, voor nu en in de toekomst, voldoende keuzemogelijkheden. De woningmarkt in Leeuwarden is op dit moment niet in balans. Enerzijds is er een aanzienlijk tekort aan middeldure en dure koopwoningen en anderzijds is er een teveel aan bepaalde typen goedkope woningen in met name de huurmarkt. Voor een kentering en een duur zame verbetering van de woningmarkt is een krachtige impuls voor de stedelijke herstructureringsopgave noodzakelijk. De ruimtelijke kwaliteiten van Leeuwarden bieden kansen voor het creëren van wervende en gevarieerde stedelijke woonmilieus. In dit verband zijn met name de ontwikkeling van de nieuwe wijken Zuiderburen, Leeuwarden-Zuid en Blitsaerd van belang. Daarnaast zal via het proces van Stedelijke Vernieuwing de kwaliteit van de bestaande wijken en daarin gelegen woningen drastisch worden verbeterd. De eerste fasen van dit meerjarig verbeteringstraject zijn gestart. WONINGVOORRAAD In 2001 zijn 473 nieuwbouwwoningen opgeleverd en 19 woningen ontstaan na aanpassing van bestaande gebouwen. Samen resulteert dit in een totale woningbouwproductie van 492 woningen. Door sloop zijn in 2001 158 woningen aan de woningvoorraad onttrokken. De netto-mutatie bedraagt in 2001 derhalve 334 woningen met als resultaat een woningvoorraad op 1 januari 2002 van 43.320 woningen. De behaalde resultaten in 2001 moeten voor een goede beoordeling worden afgezet tegen de afspraken in het kader van het Ontwikkelingskader Leeuwarden (OKL). In 1998 hebben de gemeenten Leeuwarderadeel, Menaldumadeel, Littenseradiel, Boarnsterhim, Tytsjerksteradiel en Leeuwarden afspraken gemaakt over de kwantitatieve invulling van de (provinciale) richtgetallen woningbouw. Eén van de uitgangspunten van de OKL-afspraken is dat de omliggende gemeenten bereid zijn hun woningproductie te temporiseren om daarmee Leeuwarden de gelegenheid te geven 'op stoom te komen'. Leeuwarden heeft moeite om tot een hogere woningproductie te komen. Dit heeft onder meer tot gevolg dat Leeuwarden op dit moment nog niet aan de OKL-afspraken kan voldoen. De stagnerende woningproductie is voor de directie DSOB aanleiding geweest tot het instellen van een Taskforce Woningbouw. Aan deze Taskforce is opdracht gegeven om alle knelpunten binnen het proces van de woningproductie op te lossen en nieuwe bouwlocaties in het reeds bestaande stedelijk gebied te ontwikkelen. De actie van de Taskforce is dus zowel intern als extern gericht. NIEUWE WIJKEN IN ONTWIKKELING Leeuwarden-Zuid De plannen voor het nieuwe stadsdeel Leeuwarden-Zuid hebben in 2001 op hoofdlijnen vorm gekregen. Vervolgens is gestart met een nadere uitwerking en invulling. Op basis van de huidige landschapsstructuur worden er in Leeuwarden- Zuid drie woonmilieus gecreëerd. In het gebied tussen de spoorlijn Leeuwarden-Heerenveen en de Overijsselseweg wordt een woonlandschap gerealiseerd met rechte lanen en singels. Op de kwelderwal, ten zuiden van Goutum, kan men in een bomenrijk, parkachtig landschap wonen. In het meest zuidoostelijk deel van het plangebied, tegen de Drachtsterweg, wordt een waterrijk woonmilieu ontwikkeld. In 2001 heeft het project in de uitvoering vertraging opgelopen ten opzichte van de oorspronkelijke planning waarvoor in hoofdzaak de volgende oorzaken zijn aan te wijzen: Uitloop van de procedure van de Milieu Effect Rapportage Uitloop van de onderhandelingen met private partijen Externe factoren zoals onderhandelingen met rijk en provincie Terugblik Economische pijler Sociale pijler Bedrijf Inleiding Het project kan globaal worden ingedeeld in de onderdelen woongebied, bedrijventerrein en infrastructuur. De opleve ring van de eerste woningen zal plaatsvinden in het voorjaar van 2004 (exclusief eventuele beroepsprocedures). Zuiderburen Het grootste, reeds in uitvoering zijnde woningbouwproject in Leeuwarden is de Vinex-locatie Zuiderburen. Met 1.750 woningen, ruim 100 hectare bos en grote waterpartijen is er sprake van een ruim opgezet plan met een woningdicht heid van minder dan 20 woningen per hectare. Landelijk ligt de woningdichtheid op Vinex-locaties gemiddeld genomen rond de 30 woningen per hectare. In de eerste fase zijn de eerste straten woonrijp gemaakt. De tweede fase is ongeveer voor de helft woonrijp. Daarnaast is in deze fase het laatste stuk grond verworven waardoor het bos verder kan worden aangelegd en het restant bouw rijp kan worden gemaakt. De locaties voor de buitenplaatsen zijn verkoopgereed. Voor de derde fase is in 2001 een ste denbouwkundig plan vastgesteld. De archeologisch waardevolle locaties zijn hierin ingepast. Van de geplande 1.750 woningen zijn er in 2001 351 opgeleverd. Tusken Moark en le/Blitsaerd Het bestemmingsplan Blitsaerd is een woningbouwprogramma van ongeveer 400 woningen op zeer ruime kavels (tot 4.000 m2) omgeven door water, natuur en agrarisch gebied voor het hoogste marktsegment. Het plan bevindt zich momenteel nog steeds in de voorbereidende fase. In maart 2001 heeft de gemeente Leeuwarden een raamovereenkomst gesloten met Vastgoed de Friesche Wouden met als doel het plan gezamenlijk te ontwikkelen. Er is gekozen voor een publiek-private samenwerking (PPS) in de vorm van een CV/BV constructie, waarbij de gemeente en Vastgoed de Friesche Wouden beide vennoten zijn in de Commanditaire Vennootschap. De werkzaamheden worden uitgevoerd door Blitsaerd BV. De raamovereenkomst is in de raadsvergadering van 3 juli 2001 omgezet in een Koepelovereenkomst waarin is aange geven welke opdracht de CV/BV moet uitvoeren tegen welke voorwaarden. Het bestemmingsplan en het daarop geba seerde kwaliteitsdocument vormen de inhoudelijke basis. Het bestemmingsplan is in de raadsvergadering van 28 mei 2001 vastgesteld door de gemeenteraad en vervolgens ter visie gelegd in het kader van de goedkeuringsprocedure bij Gedeputeerde Staten (GS) van de provincie Fryslan. Op 18 december 2001 heeft GS gedeeltelijke goedkeuring verleend aan het bestemmingsplan. Voor het oostelijk deel van Ouddeel is goedkeuring onthouden. Tegen de gedeeltelijke ont houding is de gemeente in beroep gegaan bij de Raad van State. De uitkomst hiervan zal naar verwachting in mei 2002 bekend worden. STEDELIJKE VERNIEUWING Op basis van een in 1998 gesloten convenant hebben de gemeente Leeuwarden en de Federatie van Leeuwarder Woningcorporaties een Kaderplan Stedelijke Vernieuwing opgesteld. Dit plan schetst een scenario voor de ontwikkeling van Leeuwarden tot een goede woonstad voor alle groepen van de bevolking. De activiteiten richten zich in eerste instantie op de wijken Achter de Hoven/Vegelin en de Vrijheidswijk. Achter de Hoven/Vegelin De raad heeft op 11 juni 2001 het wijkplan Achter de Hoven/Vegelin vastgesteld waarin de beleidsinhoudelijke doel stellingen van dit project zijn verwoord. Beoogd wordt de eenzijdigheid van de wijk te doorbreken en een aantrekke lijke wijk te creëren voor verschillende doelgroepen. Na dit plan is gestart met het integraal opgezette Wijk ontwikkelingsplan, waarvan de politieke besluitvorming staat gepland in het eerste halfjaar van 2002. Dit plan vormt de blauwdruk voor de uiteindelijke uitvoering. Het wijkontwikkelingsplan is een integraal plan waar alle fysieke en sociale aspecten aan bod komen en op elkaar zijn afgestemd.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 135