JAARVERSLAG
Terugblik Economische pijler Sociale pijler Bedrijf
4.3.2 WONINGMARKT
Leeuwarden is niet alleen de grootste werkgelegenheidskern, maar met ruim 42.500 woningen ook de grootste woon
kern van Fryslan. Ter vergroting van het draagvlak voor haar voorzieningen als centrumstad alsmede om de automobili
teit naar en in de stad beter beheersbaar te houden wil Leeuwarden haar aantrekkingskracht als woonstad versterken.
Een eerste vereiste om aantrekkelijk te zijn voor woningzoekenden binnen en buiten Leeuwarden is een evenwichtige
woningmarkt met, voor nu en in de toekomst, voldoende keuzemogelijkheden. De woningmarkt in Leeuwarden is op
dit moment niet in balans. Enerzijds is er een aanzienlijk tekort aan middeldure en dure koopwoningen en anderzijds
is er een teveel aan bepaalde typen goedkope woningen in met name de huurmarkt. Voor een kentering en een duur
zame verbetering van de woningmarkt is een krachtige impuls voor de stedelijke herstructureringsopgave noodzakelijk.
De ruimtelijke kwaliteiten van Leeuwarden bieden kansen voor het creëren van wervende en gevarieerde stedelijke
woonmilieus. In dit verband zijn met name de ontwikkeling van de nieuwe wijken Zuiderburen, Leeuwarden-Zuid en
Blitsaerd van belang. Daarnaast zal via het proces van Stedelijke Vernieuwing de kwaliteit van de bestaande wijken en
daarin gelegen woningen drastisch worden verbeterd. De eerste fasen van dit meerjarig verbeteringstraject zijn gestart.
WONINGVOORRAAD
In 2001 zijn 473 nieuwbouwwoningen opgeleverd en 19 woningen ontstaan na aanpassing van bestaande gebouwen.
Samen resulteert dit in een totale woningbouwproductie van 492 woningen. Door sloop zijn in 2001 158 woningen aan
de woningvoorraad onttrokken. De netto-mutatie bedraagt in 2001 derhalve 334 woningen met als resultaat een
woningvoorraad op 1 januari 2002 van 43.320 woningen.
De behaalde resultaten in 2001 moeten voor een goede beoordeling worden afgezet tegen de afspraken in het kader
van het Ontwikkelingskader Leeuwarden (OKL). In 1998 hebben de gemeenten Leeuwarderadeel, Menaldumadeel,
Littenseradiel, Boarnsterhim, Tytsjerksteradiel en Leeuwarden afspraken gemaakt over de kwantitatieve invulling van de
(provinciale) richtgetallen woningbouw. Eén van de uitgangspunten van de OKL-afspraken is dat de omliggende
gemeenten bereid zijn hun woningproductie te temporiseren om daarmee Leeuwarden de gelegenheid te geven 'op
stoom te komen'. Leeuwarden heeft moeite om tot een hogere woningproductie te komen. Dit heeft onder meer tot
gevolg dat Leeuwarden op dit moment nog niet aan de OKL-afspraken kan voldoen.
De stagnerende woningproductie is voor de directie DSOB aanleiding geweest tot het instellen van een Taskforce
Woningbouw. Aan deze Taskforce is opdracht gegeven om alle knelpunten binnen het proces van de woningproductie
op te lossen en nieuwe bouwlocaties in het reeds bestaande stedelijk gebied te ontwikkelen. De actie van de Taskforce
is dus zowel intern als extern gericht.
NIEUWE WIJKEN IN ONTWIKKELING
Leeuwarden-Zuid
De plannen voor het nieuwe stadsdeel Leeuwarden-Zuid hebben in 2001 op hoofdlijnen vorm gekregen. Vervolgens is
gestart met een nadere uitwerking en invulling. Op basis van de huidige landschapsstructuur worden er in Leeuwarden-
Zuid drie woonmilieus gecreëerd. In het gebied tussen de spoorlijn Leeuwarden-Heerenveen en de Overijsselseweg
wordt een woonlandschap gerealiseerd met rechte lanen en singels. Op de kwelderwal, ten zuiden van Goutum, kan
men in een bomenrijk, parkachtig landschap wonen. In het meest zuidoostelijk deel van het plangebied, tegen de
Drachtsterweg, wordt een waterrijk woonmilieu ontwikkeld.
In 2001 heeft het project in de uitvoering vertraging opgelopen ten opzichte van de oorspronkelijke planning waarvoor
in hoofdzaak de volgende oorzaken zijn aan te wijzen:
Uitloop van de procedure van de Milieu Effect Rapportage
Uitloop van de onderhandelingen met private partijen
Externe factoren zoals onderhandelingen met rijk en provincie
Terugblik
Economische pijler
Sociale pijler
Bedrijf
Inleiding
Het project kan globaal worden ingedeeld in de onderdelen woongebied, bedrijventerrein en infrastructuur. De opleve
ring van de eerste woningen zal plaatsvinden in het voorjaar van 2004 (exclusief eventuele beroepsprocedures).
Zuiderburen
Het grootste, reeds in uitvoering zijnde woningbouwproject in Leeuwarden is de Vinex-locatie Zuiderburen. Met 1.750
woningen, ruim 100 hectare bos en grote waterpartijen is er sprake van een ruim opgezet plan met een woningdicht
heid van minder dan 20 woningen per hectare. Landelijk ligt de woningdichtheid op Vinex-locaties gemiddeld genomen
rond de 30 woningen per hectare.
In de eerste fase zijn de eerste straten woonrijp gemaakt. De tweede fase is ongeveer voor de helft woonrijp. Daarnaast
is in deze fase het laatste stuk grond verworven waardoor het bos verder kan worden aangelegd en het restant bouw
rijp kan worden gemaakt. De locaties voor de buitenplaatsen zijn verkoopgereed. Voor de derde fase is in 2001 een ste
denbouwkundig plan vastgesteld. De archeologisch waardevolle locaties zijn hierin ingepast. Van de geplande 1.750
woningen zijn er in 2001 351 opgeleverd.
Tusken Moark en le/Blitsaerd
Het bestemmingsplan Blitsaerd is een woningbouwprogramma van ongeveer 400 woningen op zeer ruime kavels (tot
4.000 m2) omgeven door water, natuur en agrarisch gebied voor het hoogste marktsegment. Het plan bevindt zich
momenteel nog steeds in de voorbereidende fase.
In maart 2001 heeft de gemeente Leeuwarden een raamovereenkomst gesloten met Vastgoed de Friesche Wouden met
als doel het plan gezamenlijk te ontwikkelen. Er is gekozen voor een publiek-private samenwerking (PPS) in de vorm
van een CV/BV constructie, waarbij de gemeente en Vastgoed de Friesche Wouden beide vennoten zijn in de
Commanditaire Vennootschap. De werkzaamheden worden uitgevoerd door Blitsaerd BV.
De raamovereenkomst is in de raadsvergadering van 3 juli 2001 omgezet in een Koepelovereenkomst waarin is aange
geven welke opdracht de CV/BV moet uitvoeren tegen welke voorwaarden. Het bestemmingsplan en het daarop geba
seerde kwaliteitsdocument vormen de inhoudelijke basis. Het bestemmingsplan is in de raadsvergadering van 28 mei
2001 vastgesteld door de gemeenteraad en vervolgens ter visie gelegd in het kader van de goedkeuringsprocedure bij
Gedeputeerde Staten (GS) van de provincie Fryslan. Op 18 december 2001 heeft GS gedeeltelijke goedkeuring verleend
aan het bestemmingsplan. Voor het oostelijk deel van Ouddeel is goedkeuring onthouden. Tegen de gedeeltelijke ont
houding is de gemeente in beroep gegaan bij de Raad van State. De uitkomst hiervan zal naar verwachting in mei 2002
bekend worden.
STEDELIJKE VERNIEUWING
Op basis van een in 1998 gesloten convenant hebben de gemeente Leeuwarden en de Federatie van Leeuwarder
Woningcorporaties een Kaderplan Stedelijke Vernieuwing opgesteld. Dit plan schetst een scenario voor de ontwikkeling
van Leeuwarden tot een goede woonstad voor alle groepen van de bevolking. De activiteiten richten zich in eerste
instantie op de wijken Achter de Hoven/Vegelin en de Vrijheidswijk.
Achter de Hoven/Vegelin
De raad heeft op 11 juni 2001 het wijkplan Achter de Hoven/Vegelin vastgesteld waarin de beleidsinhoudelijke doel
stellingen van dit project zijn verwoord. Beoogd wordt de eenzijdigheid van de wijk te doorbreken en een aantrekke
lijke wijk te creëren voor verschillende doelgroepen. Na dit plan is gestart met het integraal opgezette Wijk
ontwikkelingsplan, waarvan de politieke besluitvorming staat gepland in het eerste halfjaar van 2002. Dit plan vormt de
blauwdruk voor de uiteindelijke uitvoering.
Het wijkontwikkelingsplan is een integraal plan waar alle fysieke en sociale aspecten aan bod komen en op elkaar zijn
afgestemd.