P
Inleiding
Terugblik
Economische pijler Fysieke pijler
Bedrijf
Verder heeft een vooronderzoek plaatsgevonden naar invoering van het persoonsgebonden budget bij het verstrekken
van hulpmiddelen in het kader van de Wvg. Op grond van de resultaten van dit onderzoek start in het le kwartaal 2002
een experiment.
5.2.3 CULTUUR
Dit jaar is de kunst- en cultuurnota 'Uit het Cultureel Receptenboek/Ut it kultureel resepteboek' voor de periode 2001-
2004 door de raad vastgesteld. In 2001 is flink geïnvesteerd op kunst- en cultuurgebied. Op enkele ontwikkelingen gaan
we in het vervolg verder in. Cultuur is namelijk niet alleen een belangrijke basisvoorziening, maar vormt ook een speer
punt waarop de gemeente inzet als het gaat om het versterken van de economische infrastructuur van de stad.
CULTUUR
Harmonie:
aantal evenementen:
aantal bezoekers:
Parnas:
deelnemers cursussen
deelnemers muzieklessen
totaal Parnas
Bibliotheek:
uitleningen
ingeschreven gebruikers
aantal bezoekers
(gebruik openbare functies)
2000
612
225.092
2250
1092
3347
1.015.886
32.727
684.718
2001
729
241.318
2203
1120
3323
1.004.792
33.293
658.499
FRIESE TAAL EN CULTUUR
In 2001, het Europees jaar van de talen, is herdacht dat Kneppelfreed 50 jaar geleden plaatsvond. Deze historische
gebeurtenis vormt een belangrijke mijlpaal in de strijd voor de invoering van het Fries in het officiële rechtsverkeer. Leer
lingen van de onderbouw van het voortgezet onderwijs namen deel aan een cultuureducatieproject over Kneppelfreed.
Het Historisch Centrum Leeuwarden verzorgde een tentoonstelling over Kneppelfreed. Naast de gewone tentoonstelling
werd er een digitale tentoonstelling op Internet gemaakt, die erg veel belangstellenden trok. Op 16 november vond de
officiële herdenking van Kneppelfreed plaats in het Paleis van Justitie.
THEATER ROMEIN
Het thema van de cultuurnota dat de meeste discussie opriep, was de omvorming van Theater Romein van een vest
zaktheater met een algemene programmering naar een muziekcentrum voor jongeren met een sterk accent op pop
muziek. Er is een programmeringsraad voor de popmuziek ingesteld, een onafhankelijke (pop-)programmeur benoemd
en een werkbare organisatiestructuur ontwikkeld. In de programmeringsraad geven een vijftal jeugdige popdeskundi
gen en de voormalige popprogrammerende stichtingen De Ooievaar en Opzet invulling aan de popagenda van Romein.
CULTUREEL KWARTIER
Onder de noemer 'Cultureel Kwartier Leeuwarden' wil Leeuwarden haar historische binnenstad exploiteren als ideale
plaats om de Friese cultuur en historie te beleven. De geschiedenis is met name in het noordwestelijk deel van de bin
nenstad nog zichtbaar in het stratenplan en in de gebouwen. Daarnaast is er een groot aantal schatkamers als het Prin-
cessehof, de archieven, de Infirmerie, de Westerkerk, het Fries Natuurmuseum, het Fries Museum, het museumstraatje
en de Oldehove, waar de cultuurtoerist tijd kan doorbrengen. De plannen die onder handen zijn geven - ieder voor zich,
JAARVERSLAG
Inleiding
Terugblik
Economische pijler
Fysieke pijler
Bedrijf
maar zeker als geheel - een enorme versnelling aan de ontwikkeling van het Cultureel Kwartier. In 2001 hebben zowel
het Fries Natuurmuseum als het Princessehof subsidie verworven om een kwaliteitsverbetering te realiseren.
De ontwikkeling van het Cultureel Kwartier is een speerpunt van de gemeente. Hiermee wordt concreet toegewerkt naar
de realisatie van de doelstellingen van Leeuwarden om een centrumfunctie te vervullen op cultuurgebied - zoals vast
gelegd in onder andere LEVI 2030 en de kunst- en cultuurnota.
5.2.4 WIJKAANPAK SOCIAAL BELEID
In het voorjaar is de nota 'Strategisch kader wijkaanpak en sociaal beleid' vastgesteld. In deze nota is een visie uitge
werkt voor de wijkaanpak vanuit het perspectief van het lokaal sociaal beleid. Een resultaatgerichte aanpak van de
sociale problemen in de stad, die zich in het bijzonder in de Noordrand en Achter de Hoven/Vegelin voordoen, moet
gestoeld zijn op een mix van benaderingen waarin het begrip 'leefbaarheid' centraal staat. De wijze waarop mensen
hun woning, de woonomgeving en het geheel van de wijk waarin ze leven en/aren, wordt beïnvloed door factoren die
te herleiden zijn tot
de ruimtelijk-fysieke structuur
de sociaal-economische positie van de inwoners
het sociale klimaat in het gebied.
Deze drie pijlers zijn het aangrijpingspunt voor de te nemen maatregelen. Vertrekpunt in deze planontwikkeling is
nadrukkelijk dat de wijk en haar bewoners centraal staat. Partners in de wijk - scholen, woningcorporaties, bewoners
en ondernemers - moeten een belangrijke inbreng leveren en zelf vaststellen wat de behoefte is. De mogelijkheden die
gaandeweg ontwikkeld worden voor het inzetten van wijkgebonden budgetten (wijkpanels) vormen een belangrijke
ondersteuning.
MULTIFUNCTIONELE CENTRA
Om burgers adequaat te faciliteren is een vernieuwing van de sociale infrastructuur en van het voorzieningenniveau
noodzakelijk. Daarbij is het realiseren van multifunctionele centra op wijkniveau belangrijk.
In de multifunctionele centra komen een aantal belangrijke voorzieningen bijeen:
integratie van onderwijs-, welzijns- en zorgvoorzieningen
gemeenschappelijk gebruik van ruimten
afstemming van inhoudelijke programma's
focuspunt van wijkactiviteiten.
De inrichting van de centra blijft maatwerk per wijk, niet alleen vanwege de voorzieningen die er nu al in een gebied
bestaan, maar ook kijkend naar de variërende woon-, werk- en leefpatronen per wijk.
De projectkosten voor het multifunctioneel centrum Zuiderburen hebben 172.000 bedragen. Deze kosten zijn uitge
geven overeenkomstig de aangevraagde budgetten zoals verwoord in het door de gemeenteraad geaccordeerde project
voorstel. De beoogde resultaten die bij de start van de (deel-) projecten waren vastgesteld zijn gehaald en binnen de
vastgestelde tijd gerealiseerd. Ook de inzet van personeel (projectleider, externe adviseurs) heeft binnen de geraamde
tijd en budgetten plaatsgevonden.
NOORDRAND AAN ZET
Ondanks de grootschalige investeringen blijft de achterstand van grote steden op een aantal terreinen groot. Veiligheid,
leefbaarheid, integratie en sociale cohesie in de achterstandswijken vragen extra aandacht en investeringen. Met de
impuls 'Onze buurt aan zet' uit het Crotestedenbeleid (CSB) worden met name bewoners, maar ook bedrijven gesti
muleerd en gefaciliteerd een bijdrage te leveren aan de leefbaarheid en veiligheid in een GSB-aandachtswijk. Voor Leeu
warden heeft het college zowel de Vrijheidswijk als Bilgaard aangemeld voor deze impuls. In 2001 is, samen met de
wijkbewoners, een wijkprogramma opgesteld met als doel het verbeteren van de leefbaarheid en veiligheid in de
Noordrand.