P Inleiding Terugblik Economische pijler Fysieke pijler Bedrijf Verder heeft een vooronderzoek plaatsgevonden naar invoering van het persoonsgebonden budget bij het verstrekken van hulpmiddelen in het kader van de Wvg. Op grond van de resultaten van dit onderzoek start in het le kwartaal 2002 een experiment. 5.2.3 CULTUUR Dit jaar is de kunst- en cultuurnota 'Uit het Cultureel Receptenboek/Ut it kultureel resepteboek' voor de periode 2001- 2004 door de raad vastgesteld. In 2001 is flink geïnvesteerd op kunst- en cultuurgebied. Op enkele ontwikkelingen gaan we in het vervolg verder in. Cultuur is namelijk niet alleen een belangrijke basisvoorziening, maar vormt ook een speer punt waarop de gemeente inzet als het gaat om het versterken van de economische infrastructuur van de stad. CULTUUR Harmonie: aantal evenementen: aantal bezoekers: Parnas: deelnemers cursussen deelnemers muzieklessen totaal Parnas Bibliotheek: uitleningen ingeschreven gebruikers aantal bezoekers (gebruik openbare functies) 2000 612 225.092 2250 1092 3347 1.015.886 32.727 684.718 2001 729 241.318 2203 1120 3323 1.004.792 33.293 658.499 FRIESE TAAL EN CULTUUR In 2001, het Europees jaar van de talen, is herdacht dat Kneppelfreed 50 jaar geleden plaatsvond. Deze historische gebeurtenis vormt een belangrijke mijlpaal in de strijd voor de invoering van het Fries in het officiële rechtsverkeer. Leer lingen van de onderbouw van het voortgezet onderwijs namen deel aan een cultuureducatieproject over Kneppelfreed. Het Historisch Centrum Leeuwarden verzorgde een tentoonstelling over Kneppelfreed. Naast de gewone tentoonstelling werd er een digitale tentoonstelling op Internet gemaakt, die erg veel belangstellenden trok. Op 16 november vond de officiële herdenking van Kneppelfreed plaats in het Paleis van Justitie. THEATER ROMEIN Het thema van de cultuurnota dat de meeste discussie opriep, was de omvorming van Theater Romein van een vest zaktheater met een algemene programmering naar een muziekcentrum voor jongeren met een sterk accent op pop muziek. Er is een programmeringsraad voor de popmuziek ingesteld, een onafhankelijke (pop-)programmeur benoemd en een werkbare organisatiestructuur ontwikkeld. In de programmeringsraad geven een vijftal jeugdige popdeskundi gen en de voormalige popprogrammerende stichtingen De Ooievaar en Opzet invulling aan de popagenda van Romein. CULTUREEL KWARTIER Onder de noemer 'Cultureel Kwartier Leeuwarden' wil Leeuwarden haar historische binnenstad exploiteren als ideale plaats om de Friese cultuur en historie te beleven. De geschiedenis is met name in het noordwestelijk deel van de bin nenstad nog zichtbaar in het stratenplan en in de gebouwen. Daarnaast is er een groot aantal schatkamers als het Prin- cessehof, de archieven, de Infirmerie, de Westerkerk, het Fries Natuurmuseum, het Fries Museum, het museumstraatje en de Oldehove, waar de cultuurtoerist tijd kan doorbrengen. De plannen die onder handen zijn geven - ieder voor zich, JAARVERSLAG Inleiding Terugblik Economische pijler Fysieke pijler Bedrijf maar zeker als geheel - een enorme versnelling aan de ontwikkeling van het Cultureel Kwartier. In 2001 hebben zowel het Fries Natuurmuseum als het Princessehof subsidie verworven om een kwaliteitsverbetering te realiseren. De ontwikkeling van het Cultureel Kwartier is een speerpunt van de gemeente. Hiermee wordt concreet toegewerkt naar de realisatie van de doelstellingen van Leeuwarden om een centrumfunctie te vervullen op cultuurgebied - zoals vast gelegd in onder andere LEVI 2030 en de kunst- en cultuurnota. 5.2.4 WIJKAANPAK SOCIAAL BELEID In het voorjaar is de nota 'Strategisch kader wijkaanpak en sociaal beleid' vastgesteld. In deze nota is een visie uitge werkt voor de wijkaanpak vanuit het perspectief van het lokaal sociaal beleid. Een resultaatgerichte aanpak van de sociale problemen in de stad, die zich in het bijzonder in de Noordrand en Achter de Hoven/Vegelin voordoen, moet gestoeld zijn op een mix van benaderingen waarin het begrip 'leefbaarheid' centraal staat. De wijze waarop mensen hun woning, de woonomgeving en het geheel van de wijk waarin ze leven en/aren, wordt beïnvloed door factoren die te herleiden zijn tot de ruimtelijk-fysieke structuur de sociaal-economische positie van de inwoners het sociale klimaat in het gebied. Deze drie pijlers zijn het aangrijpingspunt voor de te nemen maatregelen. Vertrekpunt in deze planontwikkeling is nadrukkelijk dat de wijk en haar bewoners centraal staat. Partners in de wijk - scholen, woningcorporaties, bewoners en ondernemers - moeten een belangrijke inbreng leveren en zelf vaststellen wat de behoefte is. De mogelijkheden die gaandeweg ontwikkeld worden voor het inzetten van wijkgebonden budgetten (wijkpanels) vormen een belangrijke ondersteuning. MULTIFUNCTIONELE CENTRA Om burgers adequaat te faciliteren is een vernieuwing van de sociale infrastructuur en van het voorzieningenniveau noodzakelijk. Daarbij is het realiseren van multifunctionele centra op wijkniveau belangrijk. In de multifunctionele centra komen een aantal belangrijke voorzieningen bijeen: integratie van onderwijs-, welzijns- en zorgvoorzieningen gemeenschappelijk gebruik van ruimten afstemming van inhoudelijke programma's focuspunt van wijkactiviteiten. De inrichting van de centra blijft maatwerk per wijk, niet alleen vanwege de voorzieningen die er nu al in een gebied bestaan, maar ook kijkend naar de variërende woon-, werk- en leefpatronen per wijk. De projectkosten voor het multifunctioneel centrum Zuiderburen hebben 172.000 bedragen. Deze kosten zijn uitge geven overeenkomstig de aangevraagde budgetten zoals verwoord in het door de gemeenteraad geaccordeerde project voorstel. De beoogde resultaten die bij de start van de (deel-) projecten waren vastgesteld zijn gehaald en binnen de vastgestelde tijd gerealiseerd. Ook de inzet van personeel (projectleider, externe adviseurs) heeft binnen de geraamde tijd en budgetten plaatsgevonden. NOORDRAND AAN ZET Ondanks de grootschalige investeringen blijft de achterstand van grote steden op een aantal terreinen groot. Veiligheid, leefbaarheid, integratie en sociale cohesie in de achterstandswijken vragen extra aandacht en investeringen. Met de impuls 'Onze buurt aan zet' uit het Crotestedenbeleid (CSB) worden met name bewoners, maar ook bedrijven gesti muleerd en gefaciliteerd een bijdrage te leveren aan de leefbaarheid en veiligheid in een GSB-aandachtswijk. Voor Leeu warden heeft het college zowel de Vrijheidswijk als Bilgaard aangemeld voor deze impuls. In 2001 is, samen met de wijkbewoners, een wijkprogramma opgesteld met als doel het verbeteren van de leefbaarheid en veiligheid in de Noordrand.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 140