Inleiding
Terugblik
Economische pijler
Fysieke pijler
Bedrijf
STEDELIJKE VERNIEUWING EN STADSVISIE
Voor Achter de Hoven en de Vrijheidswijk zijn in het kader van de stedelijke vernieuwing sociale programma's opge
steld. De bijdrage aan de Stadsvisie bestond uit een probleemanalyse per stadsdeel en een inventarisatie van de pro
jecten die in uitvoering zijn met aanduiding van het gewenste voorzieningenniveau.
WOONSERVICEZONES
In mei 2001 is een convenant getekend tussen de twee woningbouwcorporaties en de twee (intramurale) zorg
instellingen in de stad. De convenantpartners onderschrijven de visie van de gemeente om te komen tot multifunctio
nele centra en woonservicezones. Zij overleggen en stemmen af met de gemeente om de eigen zorginnovatiedoelen in
de pas te laten lopen met de gemeentelijke ambities en beleidsontwikkelingen. De convenantpartners zien de gemeen
te nadrukkelijk als regisseur in de realisatie van de innovatie.
In Leeuwarden is een unieke uitgangspositie ontstaan omdat hier algemene instemming is over de wijze van zorg
innovatie door wonen, zorg, welzijn en dienstverlening samenhangend en vraaggestuurd te realiseren. Het ministerie
van VWS en de landelijke koepels volgen de gemeente Leeuwarden hierin met interesse.
5.2.5 MINDERHEDEN
In 2001 is gewerkt aan de realisering van het Multicultureel Pand Leeuwarden. De opening van het pand was een veel
kleurig volksfeest. Voor de realisatie is intensief samengewerkt tussen de gemeente Leeuwarden, Kleurrijk Beraad Leeu
warden en het allochtonenwerk van Hulp en Welzijn Leeuwarden.
Het initiatief trok landelijk veel belangstelling. Een belangrijke reden daarvoor is dat het een antwoord geeft op de vra
gen die vele gemeenten en allochtone organisaties hebben op het terrein van het multiculturele accommodatiebeleid.
Daarnaast bestaat veel interesse voor het proces van tot stand komen: het bij elkaar brengen van groepen met een zo
diverse achtergrond past goed binnen de uitgangspunten van integratiebeleid, en de praktijk heeft uitgewezen dat dit
proces in goede harmonie is verlopen. Zo gaven Turkse, Marokkaanse en Surinaamse organisaties een eigen ruimte op
om een nieuwe, gezamenlijke accommodatie mogelijk te maken voor alle allochtone groepen in Leeuwarden. Verder
vraagt een gezamenlijke voorbereiding relatief veel tijd: in anderhalf jaar tijd is het programma van wensen van Kleur
rijk Beraad omgezet in een prachtig gerenoveerd pand en zijn duidelijke afspraken gemaakt over de activiteiten die
straks in het pand georganiseerd worden voor allochtone en autochtone Leeuwarders.
Met het pand komen ook andere ontwikkelingen in een stroomversnelling. Zo is in 2001 het gemeentelijk subsidiebeleid
gewijzigd en is gewerkt aan de platformfunctie van Kleurrijk Beraad Leeuwarden. Met het betrekken van het pand is de
gemeentelijke verantwoordelijkheid voor de panden, die enkele zelforganisaties (met gemeentelijke subsidie) in stand
hielden, komen te ven/allen.
In het verslagjaar is onderzoek voorbereid naar de onderbenutting van voorzieningen in de voorschoolse periode door
allochtone peuters. Ook is een bijdrage van het Rijk ontvangen om in het multicultureel pand een tender van het digi
taal trapveldje te realiseren.
Ten slotte is in 2001 een onderzoek gestart naar een nieuwe locatie voor het asielzoekerscentrum. Het concept van het
locatieonderzoek wordt in het voorjaar van 2002 aan het college voorgelegd.
5.2.6 SPORT
Sport is een belangrijk sociaal instrument. Het is niet alleen gezond om te doen, maar is ook van belang voor het
bewerkstelligen van onder andere sociale binding en integratie en het overbrengen van normen en waarden. De
gemeente wil samen met verenigingen, instellingen en aanbieders van sportvoorzieningen vraaggericht werken om
zodoende in te kunnen spelen op de snel veranderende maatschappelijke ontwikkelingen. De gemeente voert daarbij
de regie en laat de uitvoering van het beleid zoveel mogelijk over aan andere partijen.
Dit zijn de hoofdlijnen van het sportbeleid van de gemeente. Deze zijn vastgelegd in de kadernota Sport die in 2001 is
uitgebracht.
Inleiding
JAARVERSLAG
Terugblik
Economische pijler
Fysieke pijler
Bedrijf
SPORT
In eigendom gemeente Exploitatie BV Sport
Aantal wedstrijdsportvelden:
Aantal trainingsvelden:
Aantal zwembaden:
Aantal sporthallen:
Aantal gymlokalen:
Aantal bijzondere sportterreinen en - locaties:
46
21
2
3 (plus vier particulier)
18 (plus aantal particulier)
1 (atletiekbaan)
Aantal overige sportlocaties: tientallen, nl. tennisbanen, schietbanen, kaatsvelden, golfbaan, ijsbaan, squashbaan,
indoor-skibaan, fitnessinstituten, sportscholen, jeu-de-boulesbanen, roeien in kanaal, biljarten in cafés, zeilen op
plassen, kanoën in kanalen en stromen en op plassen, bowlingbanen en diverse delen van de openbare ruimte die
worden benut door de niet-georganiseerde sporter om hard te lopen, te joggen, te skaten, te basketballen of straat
voetbal te spelen.
Per jaar:
Aantal zwembadbezoeken:
Aantal deelname-momenten-activiteiten BV Sport:
Aantal sportergebruiksuren sportvelden en atletiekbaan:
Aantal sportergebruiksuren sporthallen
en gymnastieklokalen:
448.000
19.000
840.000 (aantallen sporters keer aantal
trainingen/-wedstrijden)
405.000
Totaal aantal sportergebruiksuren
accommodaties BV Sport:
ca. 2 - 2,5 miljoen
Grote sportevenementen van (inter-)nationale allure dragen bij aan de uitstraling en de levendigheid van de stad en
hebben vaak een economische spin-off, terwijl kleinere sportevenementen vooral een sportpromotionele waarde heb
ben en bijdragen aan een pluriform sportaanbod. Daarom vindt de gemeente het belangrijk om deze evenementen
financieel te ondersteunen.
De BV Sport droeg, naast de exploitatie en het beheer van de sportvoorzieningen, in het verslagjaar ook zorg voor de
uitvoering van de projecten die in het kader van de (door het ministerie van VWS gesubsidieerde) 'breedtesportimpuls'
door de gemeente zijn opgezet.
Geconstateerd is dat de relatie tussen de gemeente en de BV Sport op grond van de opgedane ervaringen toe is aan
een herijking. Initiatieven zijn genomen om in 2002 tot een dergelijke herijking te komen.
5.3 Achterstandbestrijding
Mensen in een achterstandsituatie hebben vaak te kampen met meerdere problemen van sociale, psychische, lichame
lijke, maatschappelijke of financiële aard. Achterstandbestrijding bestaat uit een sociaal pakket van verschillende vormen
van hulp die gericht zijn op de complexiteit van de hulpvraag. Organisaties werken daarbij intensief samen om mensen
in individuele trajecten te kunnen helpen. De gemeente maakt afspraken met hoofdaannemers (onafhankelijke
(markt)partijen die zorgdragen voor de aansturing van individuele trajecten) die verantwoordelijk zijn voor het