Inleiding Terugblik Economische pijler Fysieke pijler Bedrijf STEDELIJKE VERNIEUWING EN STADSVISIE Voor Achter de Hoven en de Vrijheidswijk zijn in het kader van de stedelijke vernieuwing sociale programma's opge steld. De bijdrage aan de Stadsvisie bestond uit een probleemanalyse per stadsdeel en een inventarisatie van de pro jecten die in uitvoering zijn met aanduiding van het gewenste voorzieningenniveau. WOONSERVICEZONES In mei 2001 is een convenant getekend tussen de twee woningbouwcorporaties en de twee (intramurale) zorg instellingen in de stad. De convenantpartners onderschrijven de visie van de gemeente om te komen tot multifunctio nele centra en woonservicezones. Zij overleggen en stemmen af met de gemeente om de eigen zorginnovatiedoelen in de pas te laten lopen met de gemeentelijke ambities en beleidsontwikkelingen. De convenantpartners zien de gemeen te nadrukkelijk als regisseur in de realisatie van de innovatie. In Leeuwarden is een unieke uitgangspositie ontstaan omdat hier algemene instemming is over de wijze van zorg innovatie door wonen, zorg, welzijn en dienstverlening samenhangend en vraaggestuurd te realiseren. Het ministerie van VWS en de landelijke koepels volgen de gemeente Leeuwarden hierin met interesse. 5.2.5 MINDERHEDEN In 2001 is gewerkt aan de realisering van het Multicultureel Pand Leeuwarden. De opening van het pand was een veel kleurig volksfeest. Voor de realisatie is intensief samengewerkt tussen de gemeente Leeuwarden, Kleurrijk Beraad Leeu warden en het allochtonenwerk van Hulp en Welzijn Leeuwarden. Het initiatief trok landelijk veel belangstelling. Een belangrijke reden daarvoor is dat het een antwoord geeft op de vra gen die vele gemeenten en allochtone organisaties hebben op het terrein van het multiculturele accommodatiebeleid. Daarnaast bestaat veel interesse voor het proces van tot stand komen: het bij elkaar brengen van groepen met een zo diverse achtergrond past goed binnen de uitgangspunten van integratiebeleid, en de praktijk heeft uitgewezen dat dit proces in goede harmonie is verlopen. Zo gaven Turkse, Marokkaanse en Surinaamse organisaties een eigen ruimte op om een nieuwe, gezamenlijke accommodatie mogelijk te maken voor alle allochtone groepen in Leeuwarden. Verder vraagt een gezamenlijke voorbereiding relatief veel tijd: in anderhalf jaar tijd is het programma van wensen van Kleur rijk Beraad omgezet in een prachtig gerenoveerd pand en zijn duidelijke afspraken gemaakt over de activiteiten die straks in het pand georganiseerd worden voor allochtone en autochtone Leeuwarders. Met het pand komen ook andere ontwikkelingen in een stroomversnelling. Zo is in 2001 het gemeentelijk subsidiebeleid gewijzigd en is gewerkt aan de platformfunctie van Kleurrijk Beraad Leeuwarden. Met het betrekken van het pand is de gemeentelijke verantwoordelijkheid voor de panden, die enkele zelforganisaties (met gemeentelijke subsidie) in stand hielden, komen te ven/allen. In het verslagjaar is onderzoek voorbereid naar de onderbenutting van voorzieningen in de voorschoolse periode door allochtone peuters. Ook is een bijdrage van het Rijk ontvangen om in het multicultureel pand een tender van het digi taal trapveldje te realiseren. Ten slotte is in 2001 een onderzoek gestart naar een nieuwe locatie voor het asielzoekerscentrum. Het concept van het locatieonderzoek wordt in het voorjaar van 2002 aan het college voorgelegd. 5.2.6 SPORT Sport is een belangrijk sociaal instrument. Het is niet alleen gezond om te doen, maar is ook van belang voor het bewerkstelligen van onder andere sociale binding en integratie en het overbrengen van normen en waarden. De gemeente wil samen met verenigingen, instellingen en aanbieders van sportvoorzieningen vraaggericht werken om zodoende in te kunnen spelen op de snel veranderende maatschappelijke ontwikkelingen. De gemeente voert daarbij de regie en laat de uitvoering van het beleid zoveel mogelijk over aan andere partijen. Dit zijn de hoofdlijnen van het sportbeleid van de gemeente. Deze zijn vastgelegd in de kadernota Sport die in 2001 is uitgebracht. Inleiding JAARVERSLAG Terugblik Economische pijler Fysieke pijler Bedrijf SPORT In eigendom gemeente Exploitatie BV Sport Aantal wedstrijdsportvelden: Aantal trainingsvelden: Aantal zwembaden: Aantal sporthallen: Aantal gymlokalen: Aantal bijzondere sportterreinen en - locaties: 46 21 2 3 (plus vier particulier) 18 (plus aantal particulier) 1 (atletiekbaan) Aantal overige sportlocaties: tientallen, nl. tennisbanen, schietbanen, kaatsvelden, golfbaan, ijsbaan, squashbaan, indoor-skibaan, fitnessinstituten, sportscholen, jeu-de-boulesbanen, roeien in kanaal, biljarten in cafés, zeilen op plassen, kanoën in kanalen en stromen en op plassen, bowlingbanen en diverse delen van de openbare ruimte die worden benut door de niet-georganiseerde sporter om hard te lopen, te joggen, te skaten, te basketballen of straat voetbal te spelen. Per jaar: Aantal zwembadbezoeken: Aantal deelname-momenten-activiteiten BV Sport: Aantal sportergebruiksuren sportvelden en atletiekbaan: Aantal sportergebruiksuren sporthallen en gymnastieklokalen: 448.000 19.000 840.000 (aantallen sporters keer aantal trainingen/-wedstrijden) 405.000 Totaal aantal sportergebruiksuren accommodaties BV Sport: ca. 2 - 2,5 miljoen Grote sportevenementen van (inter-)nationale allure dragen bij aan de uitstraling en de levendigheid van de stad en hebben vaak een economische spin-off, terwijl kleinere sportevenementen vooral een sportpromotionele waarde heb ben en bijdragen aan een pluriform sportaanbod. Daarom vindt de gemeente het belangrijk om deze evenementen financieel te ondersteunen. De BV Sport droeg, naast de exploitatie en het beheer van de sportvoorzieningen, in het verslagjaar ook zorg voor de uitvoering van de projecten die in het kader van de (door het ministerie van VWS gesubsidieerde) 'breedtesportimpuls' door de gemeente zijn opgezet. Geconstateerd is dat de relatie tussen de gemeente en de BV Sport op grond van de opgedane ervaringen toe is aan een herijking. Initiatieven zijn genomen om in 2002 tot een dergelijke herijking te komen. 5.3 Achterstandbestrijding Mensen in een achterstandsituatie hebben vaak te kampen met meerdere problemen van sociale, psychische, lichame lijke, maatschappelijke of financiële aard. Achterstandbestrijding bestaat uit een sociaal pakket van verschillende vormen van hulp die gericht zijn op de complexiteit van de hulpvraag. Organisaties werken daarbij intensief samen om mensen in individuele trajecten te kunnen helpen. De gemeente maakt afspraken met hoofdaannemers (onafhankelijke (markt)partijen die zorgdragen voor de aansturing van individuele trajecten) die verantwoordelijk zijn voor het

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 141