Terugblik
Economische pijler
Fysieke pijler
Bedrijf
In de Agenda voor de Toekomst wordt ook expliciet aandacht besteed aan de problematiek van de armoedeval. De door
gevoerde belastingherziening en het invoering van de werkaanvaardingspremie zijn de eerste maatregelen in 2001
geweest die een verzachting van de armoedeval beogen.
5.4 Veiligheid en leefbaarheid
5.4.1 VEILIGHEID
Eind 1999 is de kadernota Integraal Veiligheidsbeleid vastgesteld voor de periode van 2000 tot en met 2003. Deze nota
bevat een aantal thema's die in deze periode extra aandacht krijgen. In het Integraal Veiligheidsbeleid zijn onder ande
re de onderstaande onderwerpen opgenomen.
VEILIGHEID IN WIJKEN EN DORPEN
Op 30 oktober 2001 is het wijkprogramma 'Bewoners aan zet in de Noordrand' vastgesteld. In dit programma staan tal
van activiteiten die zich richten op het verhogen van de leefbaarheid, veiligheid, integratie en sociale cohesie in de Vrij-
heidswijk en Bilgaard. Bewoners, maar ook bedrijven spelen in dit kader zowel bij de beleidsontwikkeling als -uitvoe
ring een cruciale rol. Het initiatief is mogelijk door een financiële impuls van het Grotestedenbeleid en vormt een wel
kome aanvulling op het wijkveiligheidsplan voor de Vrijheidswijk.
Er is onder andere voor deze wijken gekozen omdat uit onderzoek (2001) blijkt dat in de wijken Bilgaard en Vrijheids-
wijk jongeren zich 's avonds onveiliger voelen dan in andere wijken. De wijksignaleringsenquête 2001 geeft ook aan dat
het onveiligheidsgevoel 's avonds voor het eerst in jaren weer iets toeneemt. Toch zijn niet alle ontwikkelingen zorg
wekkend: in Heechterp, waar reeds enkele jaren actief en integraal wordt gewerkt aan de wijk, is het onveiligheidsgevoel
door de jaren heen sterk gedaald. In 1997 voelde 25% zich er 's avonds onveilig, in 2001 13%. Achter de Hoven kent
dezelfde trend: het onveiligheidsgevoel is daar gedaald van 16% in 1997 naar 13% in 2001.
JEUGD EN VEILIGHEID
Medio 2001 heeft de VU een onderzoek uitgevoerd naar de gewenste en noodzakelijke veiligheidsregels en -maatre
gelen in en om scholen in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Een student van de Rijksuniver
siteit Groningen heeft in 2001 in samenwerking met het Leeuwarder voortgezet onderwijs een concept 'Stappenplan
Schoolveiligheidsbeleid' opgesteld. Beide onderzoeken vormen de input voor de implementatie van de schoolveilig-
heidsplannen in 2002. In het schooljaar 2001-2002 is in het kader van schoolveiligheid bij de derde klassen van het
voortgezet onderwijs in Leeuwarden het theater- onderwijsproject 'Geweld nee' uitgevoerd door Tryater. Tevens is op
alle Leeuwarder scholen voor voortgezet onderwijs een schoolagent werkzaam.
Eind 2001 is het opstellen van het projectplan 'Full Colour' afgerond. Full Colour behelst het, volgens een outreachen-
de werkmethode, benaderen van in eerste instantie Marokkaanse en Antilliaanse jongeren die buiten de boot (dreigen
te) vallen. Dit zijn vaak jongeren die via de reguliere kanalen onvoldoende worden bereikt. Samen met de jongeren
wordt een individueel traject uitgestippeld. De jongeren worden intensief begeleid. Inmiddels is een Marokkaanse pro
jectleider aangesteld die werkt als intermediair tussen diverse organisaties en Marokkaanse jongeren en hun ouders.
VEILIGHEIDS- EN BEHEERPLAN DAK- EN THUISLOZEN
In juni 2001 is het veiligheids- en beheerplan voor dak- en thuislozen(opvang) vastgesteld. In dit plan zijn diverse maat
regelen opgenomen om de overlast die wordt veroorzaakt door dak- en thuislozen in de binnenstad, in het bijzonder
in de nabijheid van de opvangcentra voor dagopvang, beter beheersbaar te maken. Inmiddels is een aantal maatrege
len uitgevoerd en zijn de eerste resultaten merkbaar, zij het nog niet kwantitatief getoetst.
De politie en ook omwonenden hebben aangegeven dat het in de omgeving van de dagopvangcentra rustiger is gewor
den. De dak- en thuislozen zijn minder zichtbaar dan voorheen in de binnenstad aanwezig. Dit neemt echter niet weg
dat op bepaalde plaatsen nog steeds wordt gebruikt, gedeald en rondgehangen; volledig voorkomen is een utopie. De
Terugblik
Economische pijler
Fysieke pijler
Bedrijf
eerste effectieve stappen gericht op het beter beheersbaar maken van de problematiek zijn gezet. In de komende perio
de is het van belang dat alle partners gezamenlijk bekijken welke aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn.
5.4.2 LEEFBAARHEID
Om de leefbaarheid in wijken te vergroten en de coördinatie tussen wijk en gemeente te verbeteren, is eind 1999 beslo
ten tot de start met de uitvoering van 'Een wijk besluit'. Hierin krijgen bewoners door middel van wijk- en dorpenpanels
meer invloed op de ontwikkeling van hun wijk. In 2001 zijn 16 wijkpanels begonnen met het besteden van de hun toe
gekende wijkbudgetten. In totaal is hiervoor 453.780 op jaarbasis beschikbaar gesteld. Dit budget kan besteed wor
den aan verbeteringen op zowel ruimtelijk-fysiek (bijvoorbeeld een verkeersmaatregel) als sociaal terrein (bijvoorbeeld
speelvoorzieningen of jongerenwerk). Wijkmanagers vormen de schakel tussen wijkpanels en gemeente. Voor de terug
koppeling aan ambtelijke zijde zijn stadsdeelteams opgericht. Voor de wijkbewoners zijn in 2001, evenals in voorgaan
de jaren, wijkconferenties georganiseerd en wijkprogramma's opgesteld. Zo is er een nieuwe structuur gecreëerd die als
het ware over de gemeentelijke structuur heen gelegd is, waarbij burgers veel directer invloed hebben op de leefbaar
heid van hun eigen wijk.
Een recente evaluatie laat zien dat zowel de gemeente als de wijkbewoners het wijkmanagement als succesvol
beschouwen.
5.5 Samenvatting
Het jaar 2001 was het jaar van de implementatie van het Lokaal Sociaal Beleid (LSB), dat op een nieuwe manier de
samenwerking tussen gemeente en welzijns- en onderwijsinstellingen vormgeeft. De gemeente is hierbij steeds meer
regisseur. In het LSB wordt onderscheid gemaakt tussen basisvoorzieningen en achterstandsbestrijding. Werkzaam
heden op het gebied van basisvoorzieningen hebben onder andere effecten opgeleverd in het onderwijs, lokaal zorg
beleid, cultuur en wijkaanpak. De achterstandsbestrijding heeft zich met name geconcentreerd op de reïntegratie en
activering van langdurig werklozen.
Als laatst komt hierna de gemeente als bedrijf aan bod. Want kwaliteit in bedrijfsvoering is van het uiterste belang voor
kwaliteit in dienstverlening.