Terugblik Economische pijler Fysieke pijler Bedrijf In de Agenda voor de Toekomst wordt ook expliciet aandacht besteed aan de problematiek van de armoedeval. De door gevoerde belastingherziening en het invoering van de werkaanvaardingspremie zijn de eerste maatregelen in 2001 geweest die een verzachting van de armoedeval beogen. 5.4 Veiligheid en leefbaarheid 5.4.1 VEILIGHEID Eind 1999 is de kadernota Integraal Veiligheidsbeleid vastgesteld voor de periode van 2000 tot en met 2003. Deze nota bevat een aantal thema's die in deze periode extra aandacht krijgen. In het Integraal Veiligheidsbeleid zijn onder ande re de onderstaande onderwerpen opgenomen. VEILIGHEID IN WIJKEN EN DORPEN Op 30 oktober 2001 is het wijkprogramma 'Bewoners aan zet in de Noordrand' vastgesteld. In dit programma staan tal van activiteiten die zich richten op het verhogen van de leefbaarheid, veiligheid, integratie en sociale cohesie in de Vrij- heidswijk en Bilgaard. Bewoners, maar ook bedrijven spelen in dit kader zowel bij de beleidsontwikkeling als -uitvoe ring een cruciale rol. Het initiatief is mogelijk door een financiële impuls van het Grotestedenbeleid en vormt een wel kome aanvulling op het wijkveiligheidsplan voor de Vrijheidswijk. Er is onder andere voor deze wijken gekozen omdat uit onderzoek (2001) blijkt dat in de wijken Bilgaard en Vrijheids- wijk jongeren zich 's avonds onveiliger voelen dan in andere wijken. De wijksignaleringsenquête 2001 geeft ook aan dat het onveiligheidsgevoel 's avonds voor het eerst in jaren weer iets toeneemt. Toch zijn niet alle ontwikkelingen zorg wekkend: in Heechterp, waar reeds enkele jaren actief en integraal wordt gewerkt aan de wijk, is het onveiligheidsgevoel door de jaren heen sterk gedaald. In 1997 voelde 25% zich er 's avonds onveilig, in 2001 13%. Achter de Hoven kent dezelfde trend: het onveiligheidsgevoel is daar gedaald van 16% in 1997 naar 13% in 2001. JEUGD EN VEILIGHEID Medio 2001 heeft de VU een onderzoek uitgevoerd naar de gewenste en noodzakelijke veiligheidsregels en -maatre gelen in en om scholen in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs. Een student van de Rijksuniver siteit Groningen heeft in 2001 in samenwerking met het Leeuwarder voortgezet onderwijs een concept 'Stappenplan Schoolveiligheidsbeleid' opgesteld. Beide onderzoeken vormen de input voor de implementatie van de schoolveilig- heidsplannen in 2002. In het schooljaar 2001-2002 is in het kader van schoolveiligheid bij de derde klassen van het voortgezet onderwijs in Leeuwarden het theater- onderwijsproject 'Geweld nee' uitgevoerd door Tryater. Tevens is op alle Leeuwarder scholen voor voortgezet onderwijs een schoolagent werkzaam. Eind 2001 is het opstellen van het projectplan 'Full Colour' afgerond. Full Colour behelst het, volgens een outreachen- de werkmethode, benaderen van in eerste instantie Marokkaanse en Antilliaanse jongeren die buiten de boot (dreigen te) vallen. Dit zijn vaak jongeren die via de reguliere kanalen onvoldoende worden bereikt. Samen met de jongeren wordt een individueel traject uitgestippeld. De jongeren worden intensief begeleid. Inmiddels is een Marokkaanse pro jectleider aangesteld die werkt als intermediair tussen diverse organisaties en Marokkaanse jongeren en hun ouders. VEILIGHEIDS- EN BEHEERPLAN DAK- EN THUISLOZEN In juni 2001 is het veiligheids- en beheerplan voor dak- en thuislozen(opvang) vastgesteld. In dit plan zijn diverse maat regelen opgenomen om de overlast die wordt veroorzaakt door dak- en thuislozen in de binnenstad, in het bijzonder in de nabijheid van de opvangcentra voor dagopvang, beter beheersbaar te maken. Inmiddels is een aantal maatrege len uitgevoerd en zijn de eerste resultaten merkbaar, zij het nog niet kwantitatief getoetst. De politie en ook omwonenden hebben aangegeven dat het in de omgeving van de dagopvangcentra rustiger is gewor den. De dak- en thuislozen zijn minder zichtbaar dan voorheen in de binnenstad aanwezig. Dit neemt echter niet weg dat op bepaalde plaatsen nog steeds wordt gebruikt, gedeald en rondgehangen; volledig voorkomen is een utopie. De Terugblik Economische pijler Fysieke pijler Bedrijf eerste effectieve stappen gericht op het beter beheersbaar maken van de problematiek zijn gezet. In de komende perio de is het van belang dat alle partners gezamenlijk bekijken welke aanvullende maatregelen noodzakelijk zijn. 5.4.2 LEEFBAARHEID Om de leefbaarheid in wijken te vergroten en de coördinatie tussen wijk en gemeente te verbeteren, is eind 1999 beslo ten tot de start met de uitvoering van 'Een wijk besluit'. Hierin krijgen bewoners door middel van wijk- en dorpenpanels meer invloed op de ontwikkeling van hun wijk. In 2001 zijn 16 wijkpanels begonnen met het besteden van de hun toe gekende wijkbudgetten. In totaal is hiervoor 453.780 op jaarbasis beschikbaar gesteld. Dit budget kan besteed wor den aan verbeteringen op zowel ruimtelijk-fysiek (bijvoorbeeld een verkeersmaatregel) als sociaal terrein (bijvoorbeeld speelvoorzieningen of jongerenwerk). Wijkmanagers vormen de schakel tussen wijkpanels en gemeente. Voor de terug koppeling aan ambtelijke zijde zijn stadsdeelteams opgericht. Voor de wijkbewoners zijn in 2001, evenals in voorgaan de jaren, wijkconferenties georganiseerd en wijkprogramma's opgesteld. Zo is er een nieuwe structuur gecreëerd die als het ware over de gemeentelijke structuur heen gelegd is, waarbij burgers veel directer invloed hebben op de leefbaar heid van hun eigen wijk. Een recente evaluatie laat zien dat zowel de gemeente als de wijkbewoners het wijkmanagement als succesvol beschouwen. 5.5 Samenvatting Het jaar 2001 was het jaar van de implementatie van het Lokaal Sociaal Beleid (LSB), dat op een nieuwe manier de samenwerking tussen gemeente en welzijns- en onderwijsinstellingen vormgeeft. De gemeente is hierbij steeds meer regisseur. In het LSB wordt onderscheid gemaakt tussen basisvoorzieningen en achterstandsbestrijding. Werkzaam heden op het gebied van basisvoorzieningen hebben onder andere effecten opgeleverd in het onderwijs, lokaal zorg beleid, cultuur en wijkaanpak. De achterstandsbestrijding heeft zich met name geconcentreerd op de reïntegratie en activering van langdurig werklozen. Als laatst komt hierna de gemeente als bedrijf aan bod. Want kwaliteit in bedrijfsvoering is van het uiterste belang voor kwaliteit in dienstverlening.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 144