De gemeente als bedrijf Inleiding Terugblik Economische pijler Fysieke pijler Sociale pijler 6.1 Algemeen De gemeente wil een transparante en slagvaardige organisatie worden, die in staat is adequaat en snel in te springen op ontwikkelingen in de omgeving en die herkenbaar is voor burgers en bedrijven. Daarnaast is een gezonde financië le gemeentelijke huishouding van belang, onder gelijktijdige realisatie van lastenbeheersing. Het jaar 2001 heeft aangetoond hoe belangrijk het is om als organisatie de bedrijfsvoering op orde te hebben. Voor de burger zijn dit de minder zichtbare aspecten van de gemeente, maar daarom zijn ze niet minder essentieel. Naar aan leiding van een aantal gebeurtenissen in 2001 is een interne risicoanalyse gestart, die verbeterpunten naar voren heeft gebracht. De gemeente grijpt deze analyse dan ook aan als kans om grote kwaliteitsverbeteringen in de bedrijfsvoering tot stand te brengen, zodat het niveau van de dienstverlening aan de burger uiteindelijk alleen maar verhoogd wordt. 6.2 Organisatie en Informatie 6.2.1 EEN VISIE OM TE KUNNEN STUREN Vanuit de overtuiging dat effectief investeren in ICT een kritische succesfactor is in het bereiken van de bestuurlijke ambi ties en organisatiedoelen, was het algemene streven in 2001 de regie op de activiteiten en projecten op het gebied van De gewenste informatiearchitectuur Balie, call-centre, intranet, internet Frontoffice S 3 Financiën Personeel Operational Datastore co O Adres Persoon Coördi naten g-5 O N N <U O ms DO 5 Toepassingen (componenten) Meta informatie catalogus Horizontale systemen Proces systemen Basis registraties 3= o "O ntf iPFiiwapnrM Inleiding Terugblik Economische pijler Fysieke pijler Sociale pijler Organisatie en Informatie (O&l) te versterken. Een gezamenlijke planning voor alle activiteiten is dan een eerste stap in de goede richting. Een tweede stap is een richtinggevend, inhoudelijk kader waaraan plannen getoetst kunnen worden. Het inhoudelijk kader heeft vorm gekregen in een ICT-visie getiteld 'Stroom', te zien op www.leeuwarden.nl/ictvisie. Een concrete blauwdruk voor de verschillende elementen in de interne informatiehuishouding is te vinden in de nota 'Onder Architectuur'. Die blauwdruk is al tijdens zijn ontwikkeling als communicatiemodel gaan werken en als belangrijke lei draad bij de aanschaf van nieuwe applicaties, de vervanging van oude en het ontwikkelen van verbeterplannen voor de informatievoorziening. 6.2.2 PLANNING EN CONTROL, BEDRIJFSPLAN O&l Naast het bepalen van inhoudelijke kaders is gewerkt aan het verbeteren van de planning en control van het terrein van Organisatie en Informatie. Er is één bedrijfsplan voor de hele O&l-functie opgesteld, waarin een integrale jaarplanning voor 2002 is opgenomen, alsmede een systeem voor monitoring van projecten en een model om projecten te kunnen prioriteren. Ook is in samenhang met de O&l-planning een bedrijfsplan voor het team IT opgesteld. Alle O&l-projecten hebben in de capaciteitsplanning van IT voor het jaar 2002 een plek gekregen. Ondertussen werden in 2001 circa 50 projecten door het O&l-platform gemonitord en vaak ook uitgevoerd. 6.2.3 SERVICE LEVEL AGREEMENT Voor het eerst is een gemeentebreed Service Level Agreement (SLA) voor de IT-dienstverlening en de IT-werkplek tot stand gekomen. Dit is een belangrijke mijlpaal in het verder professionaliseren van de werkwijze van het team IT en in het verbeteren van de afstemming tussen organisatiewensen en ICT-investeringen. Ook zijn afspraken gemaakt over hoe, waarover en wanneer gerapporteerd zal worden door het team IT. Er is een regiegroep SLA in het leven geroepen die als arena voor de discussie tussen klant en leverancier van IT-voorzieningen fungeert. Hier kunnen essentiële ope rationele afspraken gemaakt worden. 6.2.4 VERVANGEN VAN BEDRIJFSKRITISCH E SYSTEMEN Twee grote vervangingen zijn succesvol afgerond: het systeem van de sociale dienst en het systeem van de belastingen. Deze door wet- en regelgeving en leveranciersbeleid noodzakelijke vervangingen hebben veel van de beschikbare O&l- capaciteit gevraagd. Daarnaast is een verkenning uitgevoerd naar de mogelijkheden voor de vervanging van het finan ciële systeem. 6.2.5 VERBETERING INFORMATIEVOORZIENING Om de informatievoorziening ter ondersteuning van management, strategie en beleid op een hoger plan te tillen is een reeks activiteiten uitgevoerd. Het verloop van de deelprojecten Proeftuin Geografische Informatievoorziening (voor Leeuwarden-Zuid) en de woning marktmonitor hebben duidelijk gemaakt dat basisgegevens versnipperd en lastig toegankelijk zijn. Die basisgegevens zijn de grondstof voor de informatievoorziening. Uit de verschillende trajecten is duidelijk gebleken dat het gegevensbeheer sterk verbeterd zal moeten worden. In 2001 is hieraan weinig aandacht besteed. Duidelijk is geworden dat wanneer hiervoor geen financiële middelen of mens kracht vrijgemaakt worden, dit niet van de grond getrokken kan worden. De ontwikkeling van financiële managementinformatie heeft op verschillende plaatsen in de organisatie plaatsgevon den. Voornamelijk bij Stadsontwikkeling is er veel geïnvesteerd in het creëren van overzichten. Deze worden periodiek verspreid aan de managers. Voor de ontwikkeling van personeelsinformatie is bij de dienst Algemene Zaken een nieuwe informatiebeheerder aan gesteld. Vanuit de Dienst Welzijn is hard gewerkt aan de introductie van een tijdregistratiesysteem waarmee ook aan

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 145