JAARREKENING JAARREKENING Financiële positie Balans Resultaatbestemming Risicoparagraaf Accountantsverklaring Door ontwikkelingen bij de sociale werkvoorzieningsschappen in het voorzieningengebied van de gemeente behoefde een budget ten behoeve van het opzetten van een 'Reïntegratiebedrijf fase 4-cliënten' niet te worden ingezet. Verder neemt ook het aantal cliënten dat voor werkgelegenheidsprojecten in aanmerking komt niet langer meer toe. GEVOLGEN INVOERING WET FINANCIERING ABW, IOAW EN IOAZ 0,3 MILJOEN) Ingaande 2001 is de Wet financiering Abw, loaw en loaz (Wfa) in werking getreden. Bleef in het verleden 10% van de kosten in het kader van de Abw, loaw en loaz ten laste van de gemeente, na invoering van de Wfa is dit percentage ver hoogd tot 25 waar ter compensatie een bijdrage uit het Fonds Werk en Inkomen (FWI) tegenover staat. De invoe ring van de Wfa heeft er echter ook toe geleid dat het rijksaandeel op de uitstaande leningen aan cliënten moest wor den afgewaarderd van 90% naar 75%. Op verstrekte uitkeringen aan zelfstandigen in het kader van het Bijstandbesluit Zelfstandigen (Bbz) is als gevolg van de invoering van de Wfa daarententegen een nadeel ontstaan waar geen bijdrage uit het Fonds Werk en Inkomen tegen over staat. Per saldo ontstaat als gevolg van de invoering van de Wfa een voordeel van 0,3 miljoen. 8.3.2 NADELEN LAGERE BELASTINGOPBRENGSTEN 2,1 MILJOEN) Naar aanleiding van de vergadering van de commissie Bestuur en Middelen van 28 november 2001 is besloten om ten laste van de exploitatie 2001 een voorziening te treffen van 1,75 miljoen ter afhandeling van lopende bezwaar- en beroepsprocedures uit het vorige WOZ-tijdvak. Daarnaast vallen de overige OZB-opbrengsten per saldo 0,25 miljoen lager uit dan begroot, onder meer als gevolg van afwijkingen met betrekking tot woningbouwprognoses, bezwaarschriften- en beroepsprocedures, mate van onin baarheid en leegstand van objecten. Benadrukt moet worden dat de OZB-opbrengst een aantal componenten bevat die ertoe leiden dat er jaarlijks, pro centueel gezien, een geringe afwijking ontstaat tussen de gerealiseerde en geraamde opbrengst. Dergelijke fluctuaties kunnen als onontkoombaar worden bestempeld. Een afwijking van 1 a 2 behoort tot het normale bedrijfsrisico. Tot slot heeft de Gemeenteraad in haar vergadering van 17 december 2001 het besluit genomen om de Roerende-zaak belastingen af te schaffen. Voor 2001 leidt dit besluit tot een tegenvaller van 0,1 miljoen. PENSIOEN- EN WACHTGELDVOORZIENINGEN BESTUURDERS 2,0 MILJOEN) In verband met gewijzigde wetgeving is er in 2001 een pensioenvoorziening voor bestuurders gevormd. In deze voor ziening is op basis van de toekomstige pensioenaanspraken van voormalige en huidige bestuurders een bedrag van 1,2 miljoen gestort. Tot voor kort werden aanspraken van bestuurders op wachtgeld in de meerjarenbegroting opgenomen. Bij het opstel len van de rekening 2001 is ervoor gekozen om ten laste van de exploitatie een voorziening te vormen. In de voorzie ning is een bedrag gestort voor toekomstige aanspraken van bestuurders op wachtgeld tot een bedrag van 0,8 mil joen. C.V '-v nanciële positie Balans Resultaatbestemming Risicoparagraaf Accountantsverklaring AANVULLENDE STORTING IN VOORZIENING HARMONIE 1,4 MILJOEN) Aan de voorziening Harmonie is een extra bedrag toegevoegd van 1,4 miljoen. HOGERE PERSONEELSLASTEN 0,8 MILJOEN) In totaal werd aan kosten tijdelijk personeel 6,7 miljoen meer uitgegeven dan begroot. Van dit bedrag werd 5,9 miljoen doorberekend aan onder meer grondcomplexen, investeringen, projecten, aan derden dan wel ten laste van reserves gebracht. Per saldo is dus sprake van een overschrijding 0,8 miljoen op de post tijdelijk personeel. Met name bij de sector sociale zaken is sprake van een forse overschrijding op de post tijdelijk personeel. Als gevolg van een hoog ziekteverzuim (14%) en extra werkzaamheden als gevolg van de uitvoering van de belastingherziening (waar voor overigens geen rijksvergoeding wordt ontvangen) moest tijdelijk personeel worden ingehuurd. Per saldo resul teerde dit in een overschrijding van 0,45 miljoen. Onder andere door vacatures werd voor een bedrag van 0,35 miljoen minder uitgegeven aan loonkosten vast perso neel. Tegenover deze besparing staan daarentegen extra personeelskosten van soortgelijke omvang, zoals onder meer frictiekosten in verband met de verzelfstandiging van museum 'Het Princessehof' en een bij de perspectiefnota 2002- 2005 te hoog ingeschatte vergoeding in het kader van de UFO-ziektewet. OPENBAAR GROEN 0,4 MILJOEN) In verband met een hoog ziekteverzuim is gebruik gemaakt van ondersteuning door tijdelijk ingehuurd personeel en een verhoogde inzet van de Dienst Stedelijke Werkvoorziening. Langs die weg is de kwaliteit van onderhoud openbaar groen gewaarborgd. Dit is de voornaamste oorzaak van het nadeel van 0,4 miljoen. TAAKSTELLINGEN CENTRALE INKOOP EN CENTRALISATIE MIDDELENFUNCTIES 0,3 MILJOEN) Centrale inkoop In het kader van de perspectiefnota's 1999-2002 resp. 2000-2003 is de gemeentelijke organisatie een inkooptaakstel ling opgelegd voor een bedrag van ongeveer 0,6 miljoen, welke gefaseerd gedurende de periode 1999 tot en met 2002 zal moeten worden gerealiseerd. In het jaar 2001 blijkt dat van de dan te realiseren bezuinigingstaakstelling een bedrag van 0,2 miljoen nog niet is gerealiseerd. Inmiddels is een onderzoek ingesteld naar de haalbaarheid van de taakstelling bij de verschillende organisatieonder delen en wordt per dienst een inkoopactieplan opgesteld. De verwachting is dat op grond van het inkoopactieplan de taakstelling bij de verschillende diensten alsnog zal worden gerealiseerd. Centralisatie van de middelenfuncties De taakstelling in verband met de centralisatie van de (financiële) middelenfuncties ten bedrage van 0,1 miljoen genoemd in de Perspectiefnota 1999 is in het jaar 2001 nog niet gerealiseerd. In 2001 is wel door de directieraad beslo ten om met ingang van 1 januari 2003 de financiële administraties van de verschillende diensten te centraliseren. De voorbereidingen hiervoor zijn inmiddels in volle gang. De verwachting is dat daarmee de taakstelling gerealiseerd kan worden.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 152