6
Rekening 2001
Concern
jpa
1.3 Leeswijzer.
Deze gemeenterekening bevat de gebruikelijke indeling met uitzondering van de kerngegevens
van de gemeente, de risicoparagraaf en het hoofdstuk over de resultaatbestemming. Deze zijn
opgenomen in het gemeentelijk jaarverslag. Verder spreekt de indeling voor zichzelf en wordt
verwezen naar de inhoudsopgave.
Een aantal punten verdient nog aandacht
1De invoering van de euro.
Hoewel de gemeenterekening 2001 nog op het guldentijdperk betrekking heeft, worden
met ingang van 1 januari 2002 alle bedragen in financiële rapportages in euro's uitgedrukt.
In de gemeenterekening 2000 werden in veel overzichten ook reeds dubbele valutabedragen
vermeld in het kader van valutaherkenbaarheid en valutagewenning, zodat vergelijking met dat
jaar mogelijk blijft.
2. Aansluiting met de Gemeentelijke comptabiliteitsvoorschriften '95.
In de productenrekening wordt bij een aantal beleidsproducten niet de functionele indeling
conform de Gemeentelijke comptabiliteitsvoorschriften '95 gevolgd. Om toch te kunnen
voldoen aan deze wettelijke voorschriften is een bijlage aan de gemeenterekening toegevoegd,
waarin deze beleidsproducten worden omgezet naar de functionele indeling volgens de
Gemeentelijke comptabiliteitsvoorschriften '95.
Het betreft de volgende beleidsproducten:
001
Bestuursorganen
002
Bestuursondersteuning
420
Basis- en voortgezet onderwijs
470
Hoger onderwijs
480
Gemeenschappelijke baten/lasten van het onderwijs
535
Sport en ontspanning
545
Kunst en cultuur
624
Opvang en zorgverlening
625
Sociale integratie van achterstandsgroepen
626
Bevordering maatschappelijke acceptatie
3. Toelichting per hoofdproduct.
Aanduiding van een voordeel of een nadeel.
In hoofdstuk 8 "toelichting per hoofdproduct" worden de verschillen ten opzichte van de
begroting nader toegelicht. Bij de verklaring van de verschillen wordt een voordeel aangeduid
met een "V "en een nadeel aangeduid met een "N".
4. Verschillen op de opslag voor concemoverhead.
Aan de verschillende producten wordt een opslag voor concemoverhead doorberekend
Bij de rekening wordt voor de bepaling van de opslag voor concemoverhead uitgegaan van de
werkelijke lasten (=opslagbasis) maal het voorcalculatorisch tarief het opslagpercentage op
begrotingsbasis 2,15%). Indien de werkelijke lasten op rekeningsbasis belangrijk afwijken
ten opzichte van de primitieve begroting kan dit leiden tot behoorlijke verschillen tussen de
primitief geraamde en werkelijk berekende concemoverhead.
Rekening 2001
Concern
In het jaar 2001 is dit ondermeer het geval bij de volgende producten:
420 Basis- en voortgezet onderwijs
480 Gemeenschappelijke baten en lasten onderwijs
611 Werkgelegenheid
830 Grondbeleid