Rekening 2001 Concern X 1.000,- Product Beleidsproduct Begroting Rekening Verschil code Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo 2001 420 Basis- en voortgezet onderwijs 18.604 17.323 -1.282 22.330 20.975 -1.355 -74 470 Hoger onderwijs 168 0 -168 189 0 -189 -21 480 Gemeenschappelijke baten en lasten 14.311 6.155 -8.157 14.831 6.935 -7.896 260 482 Volwasseneducatie 1.289 1.111 -178 1.282 1.143 -139 39 Totaal Onderwijs 34.373 24.588 -9.785 38.633 29.053 -9.580 205 Toelichting 420 Basis- en voortgezet onderwijs 74.000 Nadeel). Het nadeel wordt veroorzaakt door een hogere opslag voor concemoverhead. In de inleiding is reeds ingegaan op de wijze waarop de concemoverhead wordt toegerekend. Omdat de de werkelijke lasten veel hoger zijn dan de begrote lasten (hier staan overigens extra rijksbijdragen voor eenzelfde bedrag tegenover) is de opslag voor concemoverhead ook hoger. 480 Gemeenschappelijke baten en lasten 260.000 Voordeel). Het voordeel op dit product kan als volgt worden verklaard: lagere rente- en afschrijvingslasten 122.000 V lagere Onroerende- Zaakbelastingen (OZB) 157.000 V lagere personeelskosten Regionale Meld en Coördinatiefunctie 130.000 V hogere apparaatskosten 117.000 N diverse kleinere mee- en tegenvallers e 32.000 N totaal 260.000 V In 2001 was sprake van een voordeel op rente- en afschrijvingslasten (kapitaallasten) van circa 122.000 als gevolg van lagere investeringen en door het feit dat investeringen veelal later worden uitgevoerd dan het moment dat kredieten beschikbaar worden gesteld door de gemeenteraad. Zodoende ontstond een totale besparing op kapitaallasten van 1.322.000. Omdat in de onderwijshuisvestingsnota "Scholen onder dak" is besloten de afschrijvingssystematiek aan te passen, wordt ingaande 2001 lineair afgeschreven in plaats van door middel van annuïteiten. Derhalve is het jaar 2001 eenmalig belast met een bedrag aan inhaalafschrijvingen van ruim 1.200.000, zodat per saldo een voordeel resteert op de post kapitaallasten van 122.000. Als gevolg van een verlaging van de OZB-tarieven in 2001 werd over 2001 incidenteel een voordeel gerealiseerd van circa 157.000 op de kosten OZB. De gemeente Leeuwarden is met betrekking tot de Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) voor de regio Friesland-Noord contactgemeente. Deze functie brengt met zich mee dat de gemeente de ontvangen rijksgelden beheert. De personele kosten die met dit beheer samenhangen worden voor een deel vergoed door het Rijk. Het niet vergoede deel komt in beginsel voor rekening van de gemeente Leeuwarden. Omdat in 2001 de kosten niet rechtstreeks zijn verantwoord op dit product maar op een kostenplaats ontstaat op dit product een incidenteel voordeel van 130.000. De doorberekende concemoverhead was in 2001 105.000 hoger (zie toelichting in inleiding). Diverse kleinere voor- en nadelen leverden per saldo een klein nadeel op van ongeveer 32.000. Het betreft ondermeer de vervanging van beveiligingsinstallaties 40.000 N), de afrekening van het leerlingenvervoer 2000/2001 en wachtgelduitkeringen ten behoeve van voormalig personeel GCO 15.000 N). 58 Rekening 2001 Concern x €1.000,- Product code Beleidsproduct Lasten Begroting Baten Saldo Rekening Lasten Baten Saldo Verschil 2001 530 Sport 23 0 -23 9 0 -9 14 535 Sport en ontspanning 5.201 467 -4.734 5.235 448 -4.787 -53 541 Oudheidkunde/musea 2.355 573 -1.782 1.998 299 -1.699 83 545 Kunst en cultuur 7.350 799 -6.551 7.736 968 -6.768 -217 560 Maatschappelijke leefbaarheid en openluchtrecreatie 6384 434 -5.950 6.621 533 -6.088 -138 580 Overige cultuur en recreatie 85 0 -85 80 5 -74 10 Totaal Cultuur en Recreatie 21398 2.273 -19.125 21.680 2.254 -19.426 -301 Toelichting: 535 Sport en ontspanning 53.000 Nadeel). Het nadeel van 53.000 wordt met name veroorzaakt door de nog niet gerealiseerde bezuinigingstaakstelling op sporthallen 45.000 N), extra onderhoudskosten aan het zwembad "Het Kalverdijkje" in verband met uitstel van investeringen 45.000 N) en hogere kosten van voormalig personeel 21.000 N). Vanwege het nog niet volledig realiseren van voorgenomen investeringen in speelruimten is daarentegen een beparing gerealiseerd op rente- en afschrijvingskosten van 70.000). 541 Oudheidkunde/musea 83.000 Voordeel). Het voordeel op dit product wordt met name veroorzaakt door lagere personeelslasten als gevolg van een vacature bij monumentenzorg, lagere uitgaven voor tentoonstellingen, symposia en overige aanverwante activiteiten cultuurhistorisch beheer en een niet begrote bijdrage van de Stichting Nationaal Restauratiefonds in het kader van het Besluit Restauratie Rijksmonumenten (BRRM) en door lagere apparaatskosten. Wegens het wegwerken van achterstanden en een intensievere aanpak van de educatieve projecten (tentoonstellingen, Kneppelffeed, open monumentendag) zijn bij het Historisch Centrum Leeuwarden (HCL) extra kosten gemaakt van in totaal 104.000, ondermeer ten behoeve van inhuur van personeel. Aan een hiervoor gevormde voorziening werd een bedrag onttrokken van 122.000. 545 Kunst en cultuur 217.000 Nadeel). Het nadeel op dit product kan als volgt worden gespecificeerd: - kosten museum "Het Princessehof - lagere subsidieafrekening stadsschouwburg "De Harmonie" - kosten nota "Kunst en cultuur" - hogere apparaatskosten totaal 207.000 N 74.000 B 22.000 N 62.000 N 217.000 N 59

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 192