62
Rekening 2001
Concern
Bijdrage aan de dienst Stedelijke Werkvoorziening.
In de begroting werd een gemeentelijke bijdrage geraamd van 1.348.000 in het nadelig saldo van de dienst
Stedelijke Werkvoorziening (DSW). In werkelijkheid heeft de DSW over 2001 een voordelig saldo behaald
van 46.500, waarvan 40.000 ten gunste komt van onze gemeente. Ten opzichte van de begroting is er dus
sprake van een voordelig resultaat van 1.388.000.
Als redenen voor het gunstig resultaat van de DSW kunnen worden genoemd een hogere netto-toegevoegde
waarde, een goede kostenbeheersing, lagere personeels- en kapitaallasten en een hogere dan geraamde
rijksbijdrage. Ook zijn extra middelen binnengekomen voor instandhouding en arbeidsbekwaamheid als gevolg
van extra inspanningen die zijn gepleegd ten aanzien van sociaal beleid.
Vrijval budgetten reïntegratiebeleid.
In totaal kan in 2001 een bedrag van 239.000 vrijvallen, ondermeer door het niet besteden van een budget van
ten behoeve van het opzetten van een "Reïntegratiebedrijf fase 4-cliënten" 136.000), het niet besteden van de
beschikbare middelen voor de afrekening van het uitvoeringscontract 2000 van Sociale Zaken 76.500) en het
niet volledig besteden van de budgetten voor realisatie van diverse werkgelegenheidsprojecten over 2001
26.000). Dit laatste wordt met name veroorzaakt doordat het aantal cliënten dat voor deze projecten in
aanmerking kan komen in tegenstelling tot de laatste jaren niet langer meer toeneemt.
Het nadeel op de apparaatskosten is met name een gevolg van een hogere opslag voor concemoverhead.
Doordat de werkelijke lasten veel hoger zijn dan de begrote lasten is ook de opslag voor concemoverhead veel
hoger. Tegenover deze hogere lasten staan overigens hogere bijdragen van het Rijk.
624 Opvang en zorgverlening 2.000 Nadeel).
Aan het Regionaal Indicatie Orgaan Noord-Nederland behoefde over de jaren 2000 en 2001 minder subsidie te
worden verstrekt dan was begroot hetgeen in totaal een voordeel heeft opgeleverd van 78.000. Hiertegenover
staat een nadeel van 63.000 wegens een hogere doorbelasting van concemoverhead. Daarnaast werden extra
kosten gemaakt ten bedrage van 17.000 in verband met overige maatschappelijke opvang.
625 Sociale integratie van achterstandsgroepen 54.000 Nadeel)
Het nadeel op dit product kan als volgt worden gespecificeerd:
- lagere bijdrage voor opvang asielzoekers 110.000 N
- voordeel op afrekening subsidies 40.000 B
- diverse kleinere mee-en tegenvallers 16.000 B
totaal 54.000 N
Lagere bijdrage voor opvang asielzoekers.
De bijdrage bestuursovereenkomst opvang asielzoekers die door het Centraal Orgaan opvang Azielzoekers
(COA) aan gemeenten te beschikking wordt gesteld bestaat uit een drietal componenten; te weten koppengeld,
wooneenheden en subsidie werkgroepen. Door een wijziging in de Financiële Verhoudingswet (FVW), ingaande
2001is de uitkering aan de gemeente voor het zgn. koppengeld (dit is een vergoeding per permanent bezette
capaciteitsplaats welke wordt vastgesteld op 90% van het aantal overeengekomen capaciteitsplaatsen) gewijzigd.
Vanaf 2001 vindt vergoeding door middel van koppengeld niet langer plaats indien de betreffende asielzoeker
staat ingeschreven in de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA). Omdat in de gemeente Leeuwarden alle
azielzoekers staan ingeschreven vindt financiering plaats via de algemene uitkering uit het gemeenetefonds. Tot
2001was er voor ingeschreven asielzoekers in feite dus sprake van 'dubbele financiering'. Mede als gevolg van
de gewijzigde financieringssystematiek wordt thans 110.000 minder ontvangen in het kader van de
bestuursovereenkomst opvang asielzoekers.
Aan subsidies woontussenvoorzieningen (voor ouderen) en minderheden werd in totaal 40.000 minder
uitgegeven dan wat beschikbaar was.
Rekening 2001
Concern
X 1.000,--
Product- Beleidsproduct
code
Begroting Rekening Verschil
Lasten Baten Saldo Lasten Baten Saldo 2001
713 Overige volksgezondheid
720 Slachthuizen
92
2
-92
-2
93
2
-93
-2
-1
0
721
Afvalverwijdering
9.327 6.410 -2.917 9.266 6.362 -2.904
13
722
Riolering
8.569 2.330 -6.239 6.811 665 -6.146
93
723
Milieubeheer
3.611 1.082 -2.530 2.993 497 -2.497
33
724
Lijkbezorging
606
446 -160 740 570 -170
-10
Totaal Volksgezondheid
22.208 10.268 -11.940 19.906 8.094 -11.812 128
Toelichting:
722 Riolering 93.000 Voordeel)
De post riolering is in principe kostendekkend en de opbrengst wordt via een toeslag op de OZB gerealiseerd.
De kosten van onderhoud e.d. worden gemaakt door de Dienst Stads ntwikkeling en -beheer. Tot een bedrag
van 57.000 is een voordeel op dit product gecreëerd (door minder in de egalisatiereserve te storten). Het
nadeel komt tot uitdrukking op het product 920.01 Belastingen (OZB).
Het resterende voordeel van 36.000 wordt veroorzaakt door een lagere opslag voor concemoverhead.
723 Milieubeheer 33.000 Voordeel)
Door niet ingevulde vacature-ruimte is een voordeel ontstaan van 39.000. Daarnaast werd vanuit de projecten
werd een groot beroep gedaan op milieuadvisering met name betrekking tot geluidsaspecten. Omdat deze kosten
kunnen worden doorberekend aan de projecten heeft dit geleid tot een voordeel van 47.000.
De voorbereidingskosten van Waterplan Binnenstad en Potmarge zijn ineens afgeschreven, hetgeen heeft geleid
tot een tegenvaller van 53.000.
63