Blad 2
de achterstandsbestrijding als belangrijke doelstelling
geformuleerd het bevorderen van maatschappelijk herstel en
participatie van mensen die zich in sociaal isolement
bevinden of dreigen uit te vallen, voor zover mogelijk door
het aanbieden van een individueel maatwerktraject.
Deze doelstellingen zijn vertaald naar het beleidsterrein
van de maatschappelijke opvang. De mo-functies verblijf
zorgverlening en begeleiding worden gekwalificeerd als de
kerntaken van de maatschappelijke opvang, terwijl de
functies preventiemaatschappenjk herstel en activering
worden gerangschikt onder de noemer
achterstandsbestrijding
Een belangrijk aspect van de regiovisie is de taakverdeling
tussen de centrumgemeente en de overige gemeenten in
Friesland. Als hoofdlijn is daarbij gekozen dat de centrum
gemeente verantwoordelijk is voor de residentiële opvang
voorzieningen en de uitvoering van de kerntaken, terwijl de
overige gemeenten verantwoordelijk zijn voor de preventie
en de nazorg (herstel en resocialisatie)
Daartoe zal vroegtijdige signalering via lokaal op te
bouwen netwerken van woningbouwcorporaties, politie,
eerstelijns gezondheids- en welzijnsinstellingen moeten
worden georganiseerd, opdat tijdig ingegrepen en
gecorrigeerd kan worden om uitval, vlucht voor huiselijk
geweld en dakloosheid te voorkomen.
Verder is een belangrijk nieuw beleidsvoorstel om te
streven naar deconcentratie van de zich daartoe lenende
opvangvoorzieningen in de provincie. Onderzocht wordt in
welke mate decentralisatie en deconcentratie haalbaar is.
De regiovisie besluit met een hoofdstuk aanbevelingen, die
zullen worden vertaald in uitvoeringsprogramma's voor de
komende jaren.
3Regiemodel
Om politieke sturing mogelijk te maken is in de regiovisie
een centrale plaats ingeruimd voor het te ontwikkelen
regiemodel voor de aansturing, afstemming en coördinatie
van de nieuwe aanpak en werkwijzen in de maatschappelijke
opvang. Dit regiemodel leent zich heel goed voor de
invulling van de regierol van zowel de gemeente Leeuwarden
als de overige gemeenten ten aanzien van de maatschappe
lijke opvang. Bij gebleken effect kan het model tevens
benut worden voor andere onderdelen van het brede welzijns
terrein en het lokaal sociaal beleid. Overal waar in
samenspel tussen de diverse overheden, maatschappelijke
instellingen en cliënten zorg- en activeringstrajecten
moeten worden uitgezet, gevolgd en bewaakt, kan dit model
dienst doen. Bij het Rijk is inmiddels grote belangstelling
voor de gewenste sterke regierol van de lokale overheid.
Blad 3
4Financiën
Implementatie van de in de regiovisie genoemde aanbeve
lingen zal moeten gebeuren binnen de beschikbare budgetten
voor mo/vo en eventuele te genereren extra middelen van
Rijk en Provincie.
5. Procedure van besluitvorming
De Welzijnswet schrijft voor dat een dergelijk beleidskader
door de centrumgemeente alleen kan worden vastgesteld na
overleg met de overige gemeenten in de regio vanwege het
belang om draagvlak voor het voorgestelde beleid te
verkrij gen
De concept-regiovisie is na voorlopige vaststelling door
ons toegezonden aan alle Friese gemeenten maar ook aan de
provincie Fryslan, alle direct en indirect betrokken
instellingen op het gebied van opvang, zorg en welzijn,
woningbouwcorporaties, politie, justitie, etc. met verzoek
om reacties.
6. Hoofdlijnen van de reacties
In zijn algemeenheid zijn de reacties zeer positief van
aard. Uit de reacties spreekt grote waardering voor het in
korte tijd gereedkomen van de regiovisie en de interactieve
aanpak daarbij. Inhoudelijk zijn de reacties positief tot
kritisch van aard. Het gaat dan met name om de visie op het
werkveld, de praktische vormgeving van het regiemodel via
het voorgestelde Sociaal Centrum Fryslan, de kerntaken,
preventie en nazorg, deconcentratie en capaciteit, markt
werking en financiën.
In bijgaande bij de regiovisie behorende reactienota wordt
ingegaan op de verschillende reacties, vragen en opmerkin
gen. Gelet op de inhoud daarvan zijn wij van mening dat er
geen aanleiding is om de tekst van de concept-regiovisie
aan te passen. Bij de uitwerking van de regiovisie zal met
deze reacties terdege rekening worden gehouden.
7. Voorstel tot vaststelling
Wij stellen u voor de regiovisie en de daarbij behorende
reactienota vast te stellen als gewenste richting van
beleid voor mo en vo in de provincie Fryslan.
Als onderdeel van het interactieve proces heeft de
Commissie Welzijn op 13 december 2001 aangegeven in welke
richting deze regiovisie zich moet ontwikkelen.
De commissie heeft op 28 februari 2002 in hoofdlijnen
ingestemd met de regiovisie en met het in de inspraak
brengen van het voorlopig door ons vastgestelde concept.
Op 30 mei 2002 heeft de Commissie Welzijn ons voorstel tot
definitieve vaststelling van de regiovisie en de daarbij
behorende reactienota behandeld.