Blad 2 de achterstandsbestrijding als belangrijke doelstelling geformuleerd het bevorderen van maatschappelijk herstel en participatie van mensen die zich in sociaal isolement bevinden of dreigen uit te vallen, voor zover mogelijk door het aanbieden van een individueel maatwerktraject. Deze doelstellingen zijn vertaald naar het beleidsterrein van de maatschappelijke opvang. De mo-functies verblijf zorgverlening en begeleiding worden gekwalificeerd als de kerntaken van de maatschappelijke opvang, terwijl de functies preventiemaatschappenjk herstel en activering worden gerangschikt onder de noemer achterstandsbestrijding Een belangrijk aspect van de regiovisie is de taakverdeling tussen de centrumgemeente en de overige gemeenten in Friesland. Als hoofdlijn is daarbij gekozen dat de centrum gemeente verantwoordelijk is voor de residentiële opvang voorzieningen en de uitvoering van de kerntaken, terwijl de overige gemeenten verantwoordelijk zijn voor de preventie en de nazorg (herstel en resocialisatie) Daartoe zal vroegtijdige signalering via lokaal op te bouwen netwerken van woningbouwcorporaties, politie, eerstelijns gezondheids- en welzijnsinstellingen moeten worden georganiseerd, opdat tijdig ingegrepen en gecorrigeerd kan worden om uitval, vlucht voor huiselijk geweld en dakloosheid te voorkomen. Verder is een belangrijk nieuw beleidsvoorstel om te streven naar deconcentratie van de zich daartoe lenende opvangvoorzieningen in de provincie. Onderzocht wordt in welke mate decentralisatie en deconcentratie haalbaar is. De regiovisie besluit met een hoofdstuk aanbevelingen, die zullen worden vertaald in uitvoeringsprogramma's voor de komende jaren. 3Regiemodel Om politieke sturing mogelijk te maken is in de regiovisie een centrale plaats ingeruimd voor het te ontwikkelen regiemodel voor de aansturing, afstemming en coördinatie van de nieuwe aanpak en werkwijzen in de maatschappelijke opvang. Dit regiemodel leent zich heel goed voor de invulling van de regierol van zowel de gemeente Leeuwarden als de overige gemeenten ten aanzien van de maatschappe lijke opvang. Bij gebleken effect kan het model tevens benut worden voor andere onderdelen van het brede welzijns terrein en het lokaal sociaal beleid. Overal waar in samenspel tussen de diverse overheden, maatschappelijke instellingen en cliënten zorg- en activeringstrajecten moeten worden uitgezet, gevolgd en bewaakt, kan dit model dienst doen. Bij het Rijk is inmiddels grote belangstelling voor de gewenste sterke regierol van de lokale overheid. Blad 3 4Financiën Implementatie van de in de regiovisie genoemde aanbeve lingen zal moeten gebeuren binnen de beschikbare budgetten voor mo/vo en eventuele te genereren extra middelen van Rijk en Provincie. 5. Procedure van besluitvorming De Welzijnswet schrijft voor dat een dergelijk beleidskader door de centrumgemeente alleen kan worden vastgesteld na overleg met de overige gemeenten in de regio vanwege het belang om draagvlak voor het voorgestelde beleid te verkrij gen De concept-regiovisie is na voorlopige vaststelling door ons toegezonden aan alle Friese gemeenten maar ook aan de provincie Fryslan, alle direct en indirect betrokken instellingen op het gebied van opvang, zorg en welzijn, woningbouwcorporaties, politie, justitie, etc. met verzoek om reacties. 6. Hoofdlijnen van de reacties In zijn algemeenheid zijn de reacties zeer positief van aard. Uit de reacties spreekt grote waardering voor het in korte tijd gereedkomen van de regiovisie en de interactieve aanpak daarbij. Inhoudelijk zijn de reacties positief tot kritisch van aard. Het gaat dan met name om de visie op het werkveld, de praktische vormgeving van het regiemodel via het voorgestelde Sociaal Centrum Fryslan, de kerntaken, preventie en nazorg, deconcentratie en capaciteit, markt werking en financiën. In bijgaande bij de regiovisie behorende reactienota wordt ingegaan op de verschillende reacties, vragen en opmerkin gen. Gelet op de inhoud daarvan zijn wij van mening dat er geen aanleiding is om de tekst van de concept-regiovisie aan te passen. Bij de uitwerking van de regiovisie zal met deze reacties terdege rekening worden gehouden. 7. Voorstel tot vaststelling Wij stellen u voor de regiovisie en de daarbij behorende reactienota vast te stellen als gewenste richting van beleid voor mo en vo in de provincie Fryslan. Als onderdeel van het interactieve proces heeft de Commissie Welzijn op 13 december 2001 aangegeven in welke richting deze regiovisie zich moet ontwikkelen. De commissie heeft op 28 februari 2002 in hoofdlijnen ingestemd met de regiovisie en met het in de inspraak brengen van het voorlopig door ons vastgestelde concept. Op 30 mei 2002 heeft de Commissie Welzijn ons voorstel tot definitieve vaststelling van de regiovisie en de daarbij behorende reactienota behandeld.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 377