6 Daarbij zal ook de mogelijkheid van herschikking van middelen worden be trokken A.5. Marktwerking Het begrip "marktwerking" roept bij een aantal instellingen verwarring op. Zij vragen zich af of diensten binnen de MO wel via de "markt" kunnen wor den geleverd. Commentaar In de regiovisie is uitgebreid ingegaan op het begrip "marktwerking" en de voorwaarden waaraan moet worden voldaan voor het mogelijk gebruik daarvan binnen de MO. Er zal nog moeten worden onderzocht of het mogelijk is dien sten door meerdere marktpartijen te laten aanbieden en als blijkt dat dat mogelijk is om welke diensten het dan gaat. A.6. Financien In de reacties komt een aantal malen het onderwerp van de financiën ter sprake. Niet iedere gemeente is direct bereid extra middelen beschikbaar te stellen. De noodzaak daarvan zal dan wel moeten blijken uit de uitvoerings programma' s De Friese Zuidoosthoek-gemeenten en Stichting De Friese Wouden vinden dat op lokaai niveau de financiering sluitend geregeld moet zijn. Er zou een overzicht moeten komen van de middelen die gemeenten direct of indirect aan de maatschappelijke opvang besteden. Maatschappelijke opvang moet in een breder perspectief worden gezet. Er zijn namelijk raakvlakken en soms zelfs overlap met beleidsterreinen als verslavingszorg, leefbaarheid, wel zijnsbeleid, oggz, integraal veiligheidsbeleid en huisvesting van bijzonde re doelgroepen. Daarmee wordt het een verantwoordelijkheid van alle betrok ken partijen in Fryslan. Gemeenten maar ook woningcorporaties zou een fi nanciële bijdrage gevraagd kunnen worden. Commentaar De regiovisie is opgesteld als een beleidsvisie van de gezamenlijke gemeen ten in Friesland. Zij moeten wat dat betreft ook aanspreekbaar zijn op het leveren van een financiële bijdrage in het geval financiële bijdragen van het Rijk acnterwege blijven of niet toereikend zijn. In de regiovisie is aangegeven Pat nagegaan zal worden in hoeverre het mo gelijk is door herschikking van middelen/activiteiten nieuwe beleidsvoorne mens te realiseren. Ook is aangegeven dat er extra geld nodig is van Rijk en provincie. Op dit moment is er nog geen inzicht welke budgetten gemoeid zijn met de ontwikkeling en uitvoering van de inhoudelijke en organisatorische actie punten. De centrumgemeente zal in de uitvoeringsprogramma's ook de financi ële gevolgen in kaart brengen. Op welke wijze de regiogemeenten een bijdra ge moeten leveren is nog niet bekend, de voorgestelde omslag"-methode is een mogelijkheid die zeker zal worden onderzocht. Ook zal daarbij worden aangegeven welke andere partijen dan de gemeenten een financiële en/of personele bijdrage zouden moeten geven. Inmiddels hebben wij initiatieven in gang gezet om extra middelen binnen te halen voor de ontwikkeling en totstandkoming van het door ons voorgestelde regiemcdel B. Specifiek B.2. Stichting Blijf van m'n Lijf Blijf van m'n Lijf mist de expliciete doelstelling ten aanzien van de jon ge meiden die uit de prostitutie stappen en vindt daarnaast dat psychoso ciale hulpverlening wel tot de kerntaak van de Vrouwenopvang behoort. Commentaar Genoemde doelstelling ontbreekt inderdaad. Voor meisjes die uit de prosti tutie willen stappen is het project Asja als een specifieke voorziening in het leven geroepen. Deze voorziening wijkt af van de vrouwenopvang die zich vooral richt op de gevolgen van huiselijk geweld. Psychosociale hulpverlening behoort inderdaad tot de kerntaak van de Vrou wenopvang B.2. GGD-Fryslan te Leeuwarden De GGD Fryslan vindt maatschappelijke opvang een onderdeel van de openbare geestelijke gezondheidszorg (OGGZ). Binnen de OGGZ is de vermaatschappelij king een kernthema. Wat is de rol van de gemeente in de OGGZ? Welke knel punten moeten op korte termijn worden opgelost. Bij (O)GGZ gaat net om activiteiten die niet op grond van een individuele hulpvraag tot stand komen, maar wel van invloed zijn op de(psychischege zondheidstoestand van de bevolking, de openbare gezondheidszorg en openbare geestelijke gezondheidszorg. Tot het basisaanbod op dit terrein behoren on der meer: opvang en nazorg bij rampen, crisisopvang en acute zorg, dak- en thuislozenopvang, preventie en diverse vormen van bestuurlijke en beleids matige samenwerking. Naast een landelijk gesloten convenant OGGZ tussen mi nisterie van VWS en de landelijke koepelorganisaties van zorgverzekeraars, gemeenten, instellingen voor geestelijke gezondheidszorg, opvanginstellin gen en GGD'en, moeten er ook op lokaal niveau OGGZ-convenanten worden ge sloten Commentaar Voor wat betreft de aspecten van (O)GGZ wordt hier volstaan met de opmer king dat de gemeente Leeuwarden inmiddels voorbereidingen heeft gestart om te komen tot een OGGZ-convenant B.3. Stichting Leger des Heils Welzijns- en Gezondheidszorg De Stichting Leger des Heils geeft diverse redactionele correcties aan. Verder wijst zij er met name op het niet eens te zijn met de positionering als concurrent van de puur overheidsgefinancierde instellingen. De meeste van haar activiteiten worden regulier door de overheid gefinancierd en in een aantal situaties worden projecten (tijdelijk) zelf gefinancierd. Commentaar Doordat de Stichting Leger des Heils vanuit haar eigen (volstrekt legitieme en te waarderen, doelstellingen initiatieven neemt om maatschappelijke pro- Dlemer. aan te pakken er. daartoe projecten opzet en financiert, past zij niet altijd in de (financiële) prioriteitsstelling van de overheid. In die zin kan zij afwigken van net gemeentelij k beleid of concurrerend werken ten opzichte van andere instellingen. Leeuwarden, 14 mei 2002 7 HHIIIHII lil

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 382