6
Daarbij zal ook de mogelijkheid van herschikking van middelen worden be
trokken
A.5. Marktwerking
Het begrip "marktwerking" roept bij een aantal instellingen verwarring op.
Zij vragen zich af of diensten binnen de MO wel via de "markt" kunnen wor
den geleverd.
Commentaar
In de regiovisie is uitgebreid ingegaan op het begrip "marktwerking" en de
voorwaarden waaraan moet worden voldaan voor het mogelijk gebruik daarvan
binnen de MO. Er zal nog moeten worden onderzocht of het mogelijk is dien
sten door meerdere marktpartijen te laten aanbieden en als blijkt dat dat
mogelijk is om welke diensten het dan gaat.
A.6. Financien
In de reacties komt een aantal malen het onderwerp van de financiën ter
sprake. Niet iedere gemeente is direct bereid extra middelen beschikbaar te
stellen. De noodzaak daarvan zal dan wel moeten blijken uit de uitvoerings
programma' s
De Friese Zuidoosthoek-gemeenten en Stichting De Friese Wouden vinden dat
op lokaai niveau de financiering sluitend geregeld moet zijn. Er zou een
overzicht moeten komen van de middelen die gemeenten direct of indirect
aan de maatschappelijke opvang besteden. Maatschappelijke opvang moet in
een breder perspectief worden gezet. Er zijn namelijk raakvlakken en soms
zelfs overlap met beleidsterreinen als verslavingszorg, leefbaarheid, wel
zijnsbeleid, oggz, integraal veiligheidsbeleid en huisvesting van bijzonde
re doelgroepen. Daarmee wordt het een verantwoordelijkheid van alle betrok
ken partijen in Fryslan. Gemeenten maar ook woningcorporaties zou een fi
nanciële bijdrage gevraagd kunnen worden.
Commentaar
De regiovisie is opgesteld als een beleidsvisie van de gezamenlijke gemeen
ten in Friesland. Zij moeten wat dat betreft ook aanspreekbaar zijn op het
leveren van een financiële bijdrage in het geval financiële bijdragen van
het Rijk acnterwege blijven of niet toereikend zijn.
In de regiovisie is aangegeven Pat nagegaan zal worden in hoeverre het mo
gelijk is door herschikking van middelen/activiteiten nieuwe beleidsvoorne
mens te realiseren. Ook is aangegeven dat er extra geld nodig is van Rijk
en provincie.
Op dit moment is er nog geen inzicht welke budgetten gemoeid zijn met de
ontwikkeling en uitvoering van de inhoudelijke en organisatorische actie
punten. De centrumgemeente zal in de uitvoeringsprogramma's ook de financi
ële gevolgen in kaart brengen. Op welke wijze de regiogemeenten een bijdra
ge moeten leveren is nog niet bekend, de voorgestelde omslag"-methode is
een mogelijkheid die zeker zal worden onderzocht.
Ook zal daarbij worden aangegeven welke andere partijen dan de gemeenten
een financiële en/of personele bijdrage zouden moeten geven.
Inmiddels hebben wij initiatieven in gang gezet om extra middelen binnen te
halen voor de ontwikkeling en totstandkoming van het door ons voorgestelde
regiemcdel
B. Specifiek
B.2. Stichting Blijf van m'n Lijf
Blijf van m'n Lijf mist de expliciete doelstelling ten aanzien van de jon
ge meiden die uit de prostitutie stappen en vindt daarnaast dat psychoso
ciale hulpverlening wel tot de kerntaak van de Vrouwenopvang behoort.
Commentaar
Genoemde doelstelling ontbreekt inderdaad. Voor meisjes die uit de prosti
tutie willen stappen is het project Asja als een specifieke voorziening in
het leven geroepen. Deze voorziening wijkt af van de vrouwenopvang die zich
vooral richt op de gevolgen van huiselijk geweld.
Psychosociale hulpverlening behoort inderdaad tot de kerntaak van de Vrou
wenopvang
B.2. GGD-Fryslan te Leeuwarden
De GGD Fryslan vindt maatschappelijke opvang een onderdeel van de openbare
geestelijke gezondheidszorg (OGGZ). Binnen de OGGZ is de vermaatschappelij
king een kernthema. Wat is de rol van de gemeente in de OGGZ? Welke knel
punten moeten op korte termijn worden opgelost.
Bij (O)GGZ gaat net om activiteiten die niet op grond van een individuele
hulpvraag tot stand komen, maar wel van invloed zijn op de(psychischege
zondheidstoestand van de bevolking, de openbare gezondheidszorg en openbare
geestelijke gezondheidszorg. Tot het basisaanbod op dit terrein behoren on
der meer: opvang en nazorg bij rampen, crisisopvang en acute zorg, dak- en
thuislozenopvang, preventie en diverse vormen van bestuurlijke en beleids
matige samenwerking. Naast een landelijk gesloten convenant OGGZ tussen mi
nisterie van VWS en de landelijke koepelorganisaties van zorgverzekeraars,
gemeenten, instellingen voor geestelijke gezondheidszorg, opvanginstellin
gen en GGD'en, moeten er ook op lokaal niveau OGGZ-convenanten worden ge
sloten
Commentaar
Voor wat betreft de aspecten van (O)GGZ wordt hier volstaan met de opmer
king dat de gemeente Leeuwarden inmiddels voorbereidingen heeft gestart om
te komen tot een OGGZ-convenant
B.3. Stichting Leger des Heils Welzijns- en Gezondheidszorg
De Stichting Leger des Heils geeft diverse redactionele correcties aan.
Verder wijst zij er met name op het niet eens te zijn met de positionering
als concurrent van de puur overheidsgefinancierde instellingen. De meeste
van haar activiteiten worden regulier door de overheid gefinancierd en in
een aantal situaties worden projecten (tijdelijk) zelf gefinancierd.
Commentaar
Doordat de Stichting Leger des Heils vanuit haar eigen (volstrekt legitieme
en te waarderen, doelstellingen initiatieven neemt om maatschappelijke pro-
Dlemer. aan te pakken er. daartoe projecten opzet en financiert, past zij
niet altijd in de (financiële) prioriteitsstelling van de overheid. In die
zin kan zij afwigken van net gemeentelij k beleid of concurrerend werken ten
opzichte van andere instellingen.
Leeuwarden, 14 mei 2002
7
HHIIIHII lil