Verordening op de ambtelijke bijstand en de
fractie-ondersteuning
Artikel 8
Fractieondersteuning vindt zijn vorm in een financiële ondersteuning. De
fractieondersteuning bestaat uit een vast en een variabel deel. Het vaste deel
garandeert dat elke fractie de kans krijgt zich op gelijkwaardig niveau te laten
ondersteunen. Omdat grote fracties meer lasten zullen hebben op facilitair gebied is het
logisch dat zij voor dergelijke kosten een hogere vergoeding krijgen.
Artikel 9
De fracties wordt grotendeels de vrijheid gelaten wat betreft de inhoudelijke besteding
van de fractieondersteuning. Minimumvoorwaarde is wel dat de bijdrage besteed wordt
aan raadswerkzaamheden. Verder is een aantal doelen genoemd waarvoor de bijdrage
niet gebruikt mag worden. Daarmee wordt onder andere voorkomen dat met de
bijdrage verkiezingscampagnes worden gefinancierd en dat raadsleden hun eigen
vergoeding voor het raadswerk (vastgelegd in het rechtspositiebesluit raads- en
commissieleden, dat zijn grondslag vindt in de artikelen 95 en 96 van de Gemeentewet)
aanvullen met de bijdrage voor fractieondersteuning. Opleidingen voor raads- en
commissieleden dienen bekostigd te worden uit het daarvoor beschikbare individuele
budget en dientengevolge ook niet uit de bijdrage voor jractieondersteuning.
Omdat het bij uitstek om politieke ondersteuning gaan kan deze inhoudelijk niet te zeer
gedetailleerd geregeld worden. Fractieondersteuning in de vorm van het beschikbaar
stellen van gemeenteambtenaren voor de fracties wordt niet wenselijk geacht, aangezien
het vaak politiek getinte ondersteuning betreft. Fracties moeten daarom vrij zijn in de
keuze van de personen die de fracties eventueel ondersteunen.
Artikel 10
De bijdrage wordt als voorschot verstrekt. In een verkiezingsjaar wordt het voorschot in
twee gedeelten gesplitst. Het is logisch dat het aangepast wordt aan de nieuwe
verhoudingen in de raad. Indien blijkt dat het geld onrechtmatig is besteed kan dit aan
het eind van het jaar verrekend worden.
Artikel 11
Het spreekt vanzelf dat de bijdrage aangepast zal moeten worden aan veranderde
verhoudingen in de raad. De regeling heeft tot gevolg dat fracties die kleiner worden (of
geheel verdwijnen) nog over de gehele maand waarin de nieuwe raad voor het eerst
vergadert de bijdrage ontvangen. Voor fracties die groter worden (of nieuwe fracties)
gaat de bijdrage per diezelfde maand in. Dat betekent dat de totale bijdrage voor
fractieondersteuning in een verkiezingsjaar hoger uitvalt dan in andere jaren. Dit is niet
te vermijden.
Dij splitsing van een fractie zal het al eerder verstrekte voorschot direct verrekend
moeten worden. Als dat niet zou gebeuren zou een deel van de oorspronkelijke fractie
over een te groot voorschot beschikken en zou het andere deel juist helemaal geen
voorschot krijgen. Na het kalenderjaar zou dan alsnog verrekend moeten worden. Het is
billijker de verrekening in deze gevallen direct te laten plaatsvinden.
Artikel 12
De reserve bestaat uit het overschot van voorgaande jaren. Dit bedrag zal niet
eindeloos mogen groeien. De reserve is dan ook aan een maximum gebonden.
Ook met betrekking tot de reserve is het van belang dat goed wordt omgegaan met de
splitsing van een fractie. De regeling in het zesde lid regelt dal de reserve naar
Verordening op de ambtelijke bijstand en de
fractie-ondersteuning
evenredigheid verdeeld wordt over de nieuw ontstane fracties. Indien een splitsing kort
na de verkiezingen plaatsvindt zou een conflict kunnen ontstaan over de verdeling van
de reserve. De regeling laat er echter geen twijfel over dat ook in dat geval de reserve
verdeeld moet worden.
Artikel 13
De controle van het verslag kan door de accountant meegenomen worden met de
controle op de jaarrekening. Uit het verslag en de accountantsverklaring kan naar
voren komen dat er een verrekening dient plaats te vinden met het verstrekte voorschot.
Indien niet verrekend kan worden, bijvoorbeeld omdat een fractie uit de raad verdwijnt
zal de raad het ten onrechte uitgekeerde voorschot kunnen terugvorderen. In kleinere
gemeenten waar het om een beperkte bijdrage voor fractieondersteuning gaat, kan
wellicht accountantscontrole van het verslag van de fractie achterwege blijven. In dat
geval kan het tweede lid vervallen en zal het derde lid aangepast moeten worden.
Artikel 14
Dit artikel behoeft geen toelichting.
13