Blad 24 zijn voor de beoordeling of bedrijfswoningen hier kunnen worden opgericht. Omdat nieuwe bedrijfswoningen uitsluitend via vrijstelling kunnen worden toegestaan is een toetsingsmoment ingebouwd. In de Beschrijving in Hoofdlijnen van het voorliggende plan is onder meer bepaald dat bij vestiging van bedrijfswoning zoveel mogelijk moet worden voorkomen dat vestigings- en uitbreidingsmogelijkheden van bedrijven worden beperkt vanwege de dan ontstane milieusituatie. Het bestemmingsplan kent derhalve voldoende waarborgen om te voorkomen dat bestaande bedrijven, waaronder de scheepswerf van reclamant, door een eventuele vestiging van bedrijfswoningen in hun functioneren worden beperkt. Er wordt derhalve geen aanleiding gezien het bestemmingsplan aan te passen. Ten overvloede willen we erop wijzen dat dit gedeelte van het bedrijventerrein een andere structuur heeft dan de bedrijfsterreinen langs de Ceresweg. Mede gelet op de aanwezigheid van de woonwijk Aldlan-Oost is het gebied tussen de woonwijk tot en met de jachthaven aan de Venusweg Avondsterweg geschikt geacht voor een combinatie van wonen en werken. Dit heeft geresulteerd in een bedrijfsklasse-indeling waar op de percelen waar bedrijfswoningen gevestigd mogen worden, uitsluitend lichte vormen van bedrijven (milieucategorieën 1 en 2) gevestigd mogen worden. Om te voorkomen dat deze bedrijfswoningen de ontwikkeling van (nieuwe) bedrijfsfuncties in de directe omgeving belemmeren, mogen zich rond de aangewezen locatie ook slechts bedrijven vestigen met een lage milieubelasting Ten aanzien van de opmerking van reclamant dat de voorkeursgrenswaarde van het wegverkeerslawaai zou worden overschreden, merken we op dat het voldoen aan de voorkeursgrenswaarde, zijnde 50 dB(A)als voorwaarde bij de vrijstelling is opgenomen. Binnen de 50 dB(A)-contour zullen behoudens (afschermende) maatregelen daardoor geen bedrijfswoningen kunnen worden opgericht. Voorstel De zienswijze op dit onderdeel ongegrond verklaren. Tenslotte wordt opgemerkt dat de weergave van het bedrijf op de milieu-inventarisatiekaart onvolledig is. De jachtwerf is in het geheel niet meegenomen en de rest van het bedrijf is te klein aangegeven. Reactie In de beantwoording van het onderdeel met betrekking tot de situering en omvang van de scheepswerf annex jachthaven, is geconstateerd dat de inrichting groter is dan aanvankelijk was aangenomen. Naast de aanpassing op de plankaart, wordt voorgesteld om de milieu-inventarisatiekaart ook op dit onderdeel bij te stellen. Het betreft hier overigens een aanpassing van de toelichting, welke geen onderdeel zal uitmaken van het formele raadsbesluit. Blad 25 Voostel De zienswijze op dit onderdeel gegrond verklaren. Ad 10. NS Railinfrabeheer b.v. Door Railinfrabeheer wordt geconstateerd dat op bladzijde 39 van de plantoelichting staat dat in de voorschriften bepalingen zijn opgenomen die het oprichten van onderstations ten behoeve van de elektrificering van de spoorlijn mogelijk maken. Dit moet niet alleen voor onderstations zijn, maar ook voor andere railinfravoorzieningen, aldus reclamant. Reactie Het voorliggende plan kent binnen de bestemming Verkeersdoeleinden" voorzien van de aanduiding "spoorwegen" (artikel 6) een regeling waar wel degelijk bepalingen zijn opgenomen ten behoeve van de realisering van andere gebouwen dan onderstations is opgenomen. Onderkend wordt dat de toelichting op de bestemming op dit punt niet volledig is. Voorgesteld wordt de toelichting op dit onderdeel aan te vullen. Het betreft hier overigens een aanpassing van de toelichting, welke geen onderdeel zal uitmaken van het formele raadsbesluit. Voorstel De zienswijze op dit onderdeel gegrond verklaren. IV. Ambtshalve aanpassingen Skischool De Hemrik, Jupiterweq 6 Naar aanleiding van een telefoongesprek is naar voren gekomen dat de op de Hemrik gevestigde Skischool in de eerdere bedrijven c.q milieu-inventarisatie niet is genoemd. Het bedrijf is al geruime tijd gevestigd op het perceel Jupiterweg 6 en wil daar - zo blijkt uit informatie - graag blijven. Voorafgaande aan de beoordeling of de skischool al of niet moet worden inbestemd, moet in de eerste plaats geconstateerd worden dat deze recreatieve voorziening reeds jaren op deze plek aanwezig is en door de gemeente geaccepteerd is. Het niet inbestemmen zou betekenen dat de skischool in het nieuwe plan onder het overgangsrecht zal komen te vallen. Het gemeentebestuur heeft echter niet de intentie om een actief saneringbeleid te voeren, waardoor er geen sprake is van een overgangsrecht-situatie. Dit in ogenschouw nemend, is gekeken hoe de skischool op het terrein kan worden ingepast. In de eerste plaats moet beoordeeld worden in hoeverre een skischool passend is op een bedrijventerrein als dit. Ten aanzien hiervan kan worden gesteld dat op dit gedeelte van het bedrijventerrein categorie 4-bedrijven uit de Basiszoneringslijst van de VNG zijn toegestaan. Een skischool is weliswaar niet opgenomen in de specifiek bij de voorschriften behorende lijst (bijlage 1), maar deze is wel opgenomen in de volledige bedrijvenlijst, zoals die

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 486