Blad 24
zijn voor de beoordeling of bedrijfswoningen hier kunnen
worden opgericht. Omdat nieuwe bedrijfswoningen uitsluitend
via vrijstelling kunnen worden toegestaan is een
toetsingsmoment ingebouwd. In de Beschrijving in
Hoofdlijnen van het voorliggende plan is onder meer bepaald
dat bij vestiging van bedrijfswoning zoveel mogelijk moet
worden voorkomen dat vestigings- en
uitbreidingsmogelijkheden van bedrijven worden beperkt
vanwege de dan ontstane milieusituatie. Het bestemmingsplan
kent derhalve voldoende waarborgen om te voorkomen dat
bestaande bedrijven, waaronder de scheepswerf van
reclamant, door een eventuele vestiging van
bedrijfswoningen in hun functioneren worden beperkt. Er
wordt derhalve geen aanleiding gezien het bestemmingsplan
aan te passen.
Ten overvloede willen we erop wijzen dat dit gedeelte van
het bedrijventerrein een andere structuur heeft dan de
bedrijfsterreinen langs de Ceresweg. Mede gelet op de
aanwezigheid van de woonwijk Aldlan-Oost is het gebied
tussen de woonwijk tot en met de jachthaven aan de Venusweg
Avondsterweg geschikt geacht voor een combinatie van
wonen en werken. Dit heeft geresulteerd in een
bedrijfsklasse-indeling waar op de percelen waar
bedrijfswoningen gevestigd mogen worden, uitsluitend lichte
vormen van bedrijven (milieucategorieën 1 en 2) gevestigd
mogen worden. Om te voorkomen dat deze bedrijfswoningen de
ontwikkeling van (nieuwe) bedrijfsfuncties in de directe
omgeving belemmeren, mogen zich rond de aangewezen locatie
ook slechts bedrijven vestigen met een lage
milieubelasting
Ten aanzien van de opmerking van reclamant dat de
voorkeursgrenswaarde van het wegverkeerslawaai zou worden
overschreden, merken we op dat het voldoen aan de
voorkeursgrenswaarde, zijnde 50 dB(A)als voorwaarde bij
de vrijstelling is opgenomen. Binnen de 50 dB(A)-contour
zullen behoudens (afschermende) maatregelen daardoor geen
bedrijfswoningen kunnen worden opgericht.
Voorstel
De zienswijze op dit onderdeel ongegrond verklaren.
Tenslotte wordt opgemerkt dat de weergave van het bedrijf
op de milieu-inventarisatiekaart onvolledig is. De
jachtwerf is in het geheel niet meegenomen en de rest van
het bedrijf is te klein aangegeven.
Reactie
In de beantwoording van het onderdeel met betrekking tot de
situering en omvang van de scheepswerf annex jachthaven, is
geconstateerd dat de inrichting groter is dan aanvankelijk
was aangenomen. Naast de aanpassing op de plankaart, wordt
voorgesteld om de milieu-inventarisatiekaart ook op dit
onderdeel bij te stellen. Het betreft hier overigens een
aanpassing van de toelichting, welke geen onderdeel zal
uitmaken van het formele raadsbesluit.
Blad 25
Voostel
De zienswijze op dit onderdeel gegrond verklaren.
Ad 10. NS Railinfrabeheer b.v.
Door Railinfrabeheer wordt geconstateerd dat op bladzijde
39 van de plantoelichting staat dat in de voorschriften
bepalingen zijn opgenomen die het oprichten van
onderstations ten behoeve van de elektrificering van de
spoorlijn mogelijk maken. Dit moet niet alleen voor
onderstations zijn, maar ook voor andere
railinfravoorzieningen, aldus reclamant.
Reactie
Het voorliggende plan kent binnen de bestemming
Verkeersdoeleinden" voorzien van de aanduiding
"spoorwegen" (artikel 6) een regeling waar wel degelijk
bepalingen zijn opgenomen ten behoeve van de realisering
van andere gebouwen dan onderstations is opgenomen.
Onderkend wordt dat de toelichting op de bestemming op dit
punt niet volledig is. Voorgesteld wordt de toelichting op
dit onderdeel aan te vullen. Het betreft hier overigens een
aanpassing van de toelichting, welke geen onderdeel zal
uitmaken van het formele raadsbesluit.
Voorstel
De zienswijze op dit onderdeel gegrond verklaren.
IV. Ambtshalve aanpassingen
Skischool De Hemrik, Jupiterweq 6
Naar aanleiding van een telefoongesprek is naar voren
gekomen dat de op de Hemrik gevestigde Skischool in de
eerdere bedrijven c.q milieu-inventarisatie niet is
genoemd. Het bedrijf is al geruime tijd gevestigd op het
perceel Jupiterweg 6 en wil daar - zo blijkt uit informatie
- graag blijven.
Voorafgaande aan de beoordeling of de skischool al of niet
moet worden inbestemd, moet in de eerste plaats
geconstateerd worden dat deze recreatieve voorziening reeds
jaren op deze plek aanwezig is en door de gemeente
geaccepteerd is. Het niet inbestemmen zou betekenen dat de
skischool in het nieuwe plan onder het overgangsrecht zal
komen te vallen. Het gemeentebestuur heeft echter niet de
intentie om een actief saneringbeleid te voeren, waardoor
er geen sprake is van een overgangsrecht-situatie. Dit in
ogenschouw nemend, is gekeken hoe de skischool op het
terrein kan worden ingepast.
In de eerste plaats moet beoordeeld worden in hoeverre een
skischool passend is op een bedrijventerrein als dit. Ten
aanzien hiervan kan worden gesteld dat op dit gedeelte van
het bedrijventerrein categorie 4-bedrijven uit de
Basiszoneringslijst van de VNG zijn toegestaan. Een
skischool is weliswaar niet opgenomen in de specifiek bij
de voorschriften behorende lijst (bijlage 1), maar deze is
wel opgenomen in de volledige bedrijvenlijst, zoals die