Blad 6 moet vanuit de aanwezige milieusituatie gemotiveerd kunnen worden Het college is van oordeel dat het niet verantwoord is om ten behoeve van een niet geplande woonsituatie de inrichting zover op te rekken. Wanneer we de voorgestelde werkwijze voor deze nieuwe situatie zouden volgen, begeven we ons op een glijdende schaal wat betreft de toepassing van de VNG-brochure en dat neigt naar willekeur. Mogelijkheid bedrijfswoning uiterste zuidoosthoek Ook hier wordt de gewenste woning geprojecteerd op gronden, die in het voorliggende plan, liggend in de buitenrand van het plangebied, zijn aangewezen als bedrijfsklasse II (mil.cat.3). Evenzo zijn de gronden aan de noordzijde van de Cweresweg en de westzijde van de Hidalgoweg aangewezen voor bedrijfsklasse III. Op grond van deze uitgangspunten moet bij de een afstand tot een woning van 300 meter worden aangehouden. Omdat het een bedrijfswoning op een bedrijventerrein betreft, mag - dat is algemeen aanvaar - een afstandstap minder aangehouden worden (200 meter) De redenering van 2 afstandsstappen terug (d.w.z. een minimale afstand van 100 meter) is niet vanzelfsprekend. Weliswaar is de woning geprojecteerd op ca. 125 meter van de gronden, waarop bedrijven in mil.cat. 4 zijn toegestaan, doch het bestemmingsplan gaat niet uit van een individuele benadering van de diverse in het plangebied liggende kavels Het bestemmingsplan beoogt de meest wenselijke situatie tot stand te brengen. Het geeft in algemene termen aan hoe de inrichting van het gebied is gedacht. Voorts betekent het toestaan van een bedrijfswoning in de zuidoosthoek ook hier een directe beperking van de bedrijfsvoering en economische waarde van de omringende bedrij fspercelen Relatie met Froskepolle en buitengebied Tytjerksteradiel Voor wat betreft een eventueel aan te houden afstand van bedrijven tot de Froskepolle en het buitengebied van Tytsjerksteradiel kan tot slot het volgende worden opgemerkt De afstandsnormen van de VNG-brochure zijn in eerste instantie normen die gelden tussen woningen en bedrijven. De Froskepolle en het tegenover het bedrijventerrein gelegen buitengebied van Tytjerksteradiel zijn voorts geen natuurgebieden, die een specifieke bescherming kennen. De Froskepolle moet overigens meer beschouwd worden als een gebied met een recreatieve functie. Ook is het geen gebied waar mensen continu verblijven (dit in tegenstelling tot woningen waar mensen continu kunnen verblijven)In de huidige planopzet is de afstand van categorie 4 bedrijven tot de grens van het gebied minimaal 100 meter. Dit is ruim voldoende om schade en hinder te voorkomen. Blad 7 Tenslotte Aanvullend op de verstrekte informatie ten aanzien van de door de leden van de Commissie voor Stadsontwikkeling gestelde vragen, dienen nog de volgende overwegingen gemaakt te worden: Indien besloten zou worden de bedrijfscategorieën aan te passen, dient het gehele bestemmingsplan op dit punt aangepast te worden. Bedacht moet worden dat provincie, de inspectie VROM, de rijksconsulent Economische Zaken en de bedrijven aan de noordzijde van de Ceresweg hebben ingestemd met de voorliggende versie van het bestemmingsplan en dat hun standpunt niet betrokken is bij een eventuele aanpassing. Vanuit de provincie is ambtelijk aangegeven dat men zeer terughoudend is met het instemmen van de 2-stappenterug redenering" ten behoeve van bedrijfswoningen op moderne bedrijventerrein waar ook zwaardere milieucategorieën van bedrijven worden toegestaan. Gewezen wordt op actualisering van de VNG-brochure (kortgeleden is een nieuwe druk verschenen)waarin bij de toekenning van een milieucategorie aan een bedrijf al rekening wordt gehouden met de ontwikkeling van moderne technologieën. Wordt dan voor zo'n bedrijf dan toch een bepaalde aan te houden afstand aangehouden, dan is het niet voor de hand liggend dat om die reden nog een extra stap 'terug" mag worden gezet. Ook betekent een aanpassing een afwijking van het gemeentelijk beleid o.a. vastgelegd in de reactie op de bezwarenprocedures tegen bouwaanvragen Voorts betekent aanpassing van het bestemmingsplan nog niet dat er een directe bouwtitel ontstaat voor de bedrijfswoningen. De provincie moet eerst goedkeuring hechten aan het gewijzigde plan en derden kunnen nog bezwaren indienen. Ook dient bedacht te worden dat in gesprekken met meerdere bedrijven in het verleden door die bedrijven de wens is geuit om een bedrijfswoning te mogen oprichten. Daar is nimmer medewerking aan verleend. Aanpassing van het plan zou dan ook voor die bedrijven een ongeloofwaardige overheid betekenen. Bij aanpassing van het plan zou dan ook gelet op voorgaande overweging de door die bedrijven onmiddellijk tot vragen leiden, waarom wel aan de Ceresweg en niet ten behoeve van hun situatie. Hoe verder Het college stelt voor de in het voorgelegde bestemmingsplan aangegeven lijn te volgen en een optimale bedrijfsontwikkeling mogelijk te maken.

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 495