IPO) wordt gestudeerd op mogelijkheden, de doeleinden te differentiëren naar stedelijkheid. De stelling, dat de landelijke maatregelen milieuhygiënisch grotendeels te rechtvaardigen zijn, hebben wij hiermee genuanceerd maar niet bestreden. Het voorkomen en hergebruiken van afval levert een grote milieuwinst op en de benodigde mentaliteitsverandering van de burger moet op de eerste plaats gemotiveerd worden op basis van milieuhygiënische argumenten. Hergebruik van afval betekent een besparing op schaarse grondstoffen. Afval dat wordt verbrand levert, ondanks alle eisen aan de uitstoot van emissies, een toename op van de hoeveelheid CO- in de atmos feer Een meer prozaïsch maar niet minder belangrijk argument is het financiële plaatje. De voorgestelde aparte tarieven leiden tot een rechtvaardiger kostenverdeling maar ook tot extra inkomsten, die vervolgens ingezet kunnen worden voor o.a. uitbreiding van de infrastructuur voor de gescheiden inzameling. Ondanks deze extra uitgaven leiden de voorstellen tot een beperking van de stijging van de afvalstoffenheffing (ten opzichte van het peiljaar 2001). In het bijzonder zijn onze voorstellen van belang bij het grofvuil. Wat betreft hergebruik van het grofvuil scoort de gemeente Leeuwarden zonder meer slecht ten opzichte van vergelijkbare gemeenten. In de volgende paragraaf wordt dit nader toegelicht. Wij menen, met deze toelichting verduidelijkt te hebben waarom een bescheiden vorm van tarifering op basis van algemeen aanvaarde principe 'de vervuiler betaalt' een essentieel element is (en blijft) van onze voorstellen. Overwegingen omtrent het voorkomen van zwerfafval, die in het verleden de doorslag gaven, blijven van essentieel belang maar mogen ons inziens de discussie niet meer domineren Achteraf moeten we constateren, dat onze oorspronkelijke voorstellen een stap te ver zijn gewees. De bovenstaande overwegingen zijn ons inziens weliswaar onverkort van kracht, maar ondervinden op dit moment onvoldoende draagvlak. Zonder de ingeslagen richting geheel te verlaten zijn wij daarom op hoofdpunten tegemoet gekomen aan de ingebrachte bezwaren. Na 2005 zal op grond van de ontwikkelingen een nieuwe afweging kunnen worden gemaakt. 2. Grofvuil Achterstand scheiding grof vuil Uit de inventarisatie en evaluatie, die door het adviesbureau De Straat is uitgevoerd als voorbereiding voor het opstellen van het Plan van aanpak afval 2002-2005 en die als bijlage is toegevoegd bij het Plan van aanpak afval Blad 5 2002-2005, blijkt dat Leeuwarden bij de scheiding van oud papier en karton, glas en textiel gemiddeld scoort ten opzichte van vergelijkbare gemeenten. Dat is weliswaar nog verre van de toptienscore, die wij nastreven en waartoe ook maatregelen worden voorgesteld, maar dat geeft geen reden tot verontrusting. Uit genoemde inventarisatie blijkt, dat wel degelijk reden tot verontrusting bestaat bij de scheiding van grofvuil. De gemeente haalt hierbij een veel lager resultaat dan andere gemeenten. In Leeuwarden beweegt het percentage hergebruik grofvuil zich de laatste jaren tussen de 16 en 20 in vergelijkbare gemeenten ligt dat rond de 55 (Zie ook pag. 12 van de Inventarisatie)Het gevolg is dat de kosten in dit opzicht ook hoger liggen dan bij andere gemeenten: ongescheiden afval wordt verbrand en dat is aanzienlijk duurder dan hergebruik van gescheiden afvalstromen. Zowel uit financieel als uit milieuhygiënisch oogpunt hebben wij daarom de verbetering van de scheiding van grofvuil als prioriteit aangewezen bij het opstellen van het Plan van aanpak. Oorzaken De oorzaken van de achterstand van Leeuwarden in dit opzicht zijn tweeledig. Ten eerste verkeert de huidige milieustraat in slechte staat. De mogelijkheden tot scheiding zijn beperkt. De inrichting van de nieuwe milieustraat vormt onderdeel van het Plan van aanpak, hierop komen wij nog uitgebreid terug. Met de aanleg van de nieuwe milieustraat is echter slechts één oorzaak van de slechte resultaten van Leeuwarden bij het scheiden van grof vuil weggenomen. Het gebruik van de milieustraat moet vervolgens ook daadwerkelijk bevorderd worden. De gemeente hanteert momenteel een haalsysteem voor grof vuil, dat juist het gebruik van de milieustraat en de daaraan gepaard gaande verbetering van het hergebruik ontmoedigt. Halen van grofvuil brengt voor de burger momenteel geen extra kosten met zich mee en het serviceniveau is hoog. Indien burgers Fryslan Miljeu bellen om hun grofvuil op te laten halen, bestaat er een garantie dat het binnen een week wordt opgehaald; in veruit de meeste gevallen wordt het binnen een of twee dagen opgehaald. Alleen de volgende fracties worden wel apart opgehaald: grof tuinafval, wit- en bruingoed, goederen voor Kringloopwinkel Estafette en KCA. Het gescheiden ophalen van deze fracties brengt extra kosten met zich mee, maar betaalt zichzelf terug vanwege de besparing op de verwerkingskosten (uitgezonderd het KCA)Al het andere afval wordt niet gescheiden en wordt afgevoerd naar Wijster en verbrand als restafval, tegen het bekende tarief van £134 inclusief transport en overslag. Bij het halen van grofvuil is het op bedrijfseconomische en financiële gronden niet mogelijk het afval te scheiden, omdat daar te veel arbeidsuren in gaan zitten en dit te kostbaar zou worden. Onze conclusie is, dat de gewenste sterke

Historisch Centrum Leeuwarden

Raadsverslagen van de gemeente Leeuwarden, 1865-2007 (Bijlagen) | 2002 | | pagina 498